[Hemsida] [Skicka vykort]

En gökunge i boet
Av Mats Lönnerblad  - 20 april 2014

Gökens rop är den hyllade första romanen i serien om Cormoran Strike - skriven av J.K Rowling under pseudonymen Robert Galbraith i en fin översättning av Charlotte Hjukström. Förlag: Wahlström & Widstrand förlag (2014). J.K Rowling är den storsäljande författaren som efter framgångarna med alla böckerna om Harry Potter, som nu söker nya vägar i sitt författarskap.

Bokens titel: Gökens rop
Författare: Robert Galbraith
Översättning: Charlotta Hjukström
Förlag: Wahlström & Widstran 2014

Boken handlar om vad som händer efter att den berömda fotomodellen Lula Landry möter döden, då hon faller ner från sin balkong, i den eleganta Londonsstadsdelen Mayfair. Hennes äldre adoptivbror, säger att han inte tror att det rör sig om ett självmord utan ett mord, och bestämmer sig för att hyra in en privatdetektiv Cormoran Strike för att undersöka de faktiska förhållandena som kan ha lett fram till hennes död. Polisen som utreder fallet tror att det är självmord, efter att redan ha undersökt sakförhållandet till Landrys död, lägger de ner hela ärendet.

Cormoran Strike har ett förflutet som militärpolis och sårad krigshjälte. Han har nyligen återvänt från kriget i Afghanistan. Nu försöker Strike i stället försöker försörja sig som privatdetektiv. Som luttrad krigsveteran har han såväl psykiska som stora fysiska problem att brottas med.

Att läsa Rowlings lågmälda roman på nästan 500 sidor, som handlar om ond bråd död - utan alltför mycket våld och skottlossning - med alla sköna karaktärer som är inblandade, är jag inte bortskämd med. Men hon lyckas med konstycket - både med att förnya sig själv som författare - efter alla Harry Potterböcker - och skapar sin en helt ny plattform.

Strikes liv har inte varit lätt: han har stora skulder, och har heller ingenstans att bo sedan han nyss gjort slut med sin flickvän Charlotte, efter ett våldsamt bråk. Därför bor han i en tältsäng på sitt kontor. Uppdraget att försöka utreda Lula Landrys död ser han därför som en möjlig vändpunkt i sitt yrkesliv, även om han tror att polisen redan gjort rätt som lagt ner utredningen om dödsorsaken. Men han förmår sig ändå inte att tacka nej till uppdraget. Lulas död blir den ekonomiska räddningen för Cormoran Strike.

Till sin hjälp har han hyrt in tjugofemåriga Robin Ellacott, som han hyrt in som sekreterare från ett uthyrningsföretag. Egentligen skulle hon bara fått jobba en vecka, eftersom han egentligen inte har råd att anställa henne. Men redan från början har hon snabbt visat att hon är både duktig och omsorgsfull, och får därför fortsätta sitt jobb, även om hon tvingas gå ner i lön för att kunna vara kvar. Robin får i uppdrag att hjälp till med utredningen. Hennes sambo har nyss friat till henne, och hon går som i ett romantiskt rus - efter att både fått ett nytt jobb och ett arbete som intresserar henne.

Utredningen blir intressant att följa eftersom författaren aldrig avslöjar vem som ljuger och vem som talar sanning. Eller huruvida Lula Landry begick självmord genom att hoppa från balkongen eller mördades. Undersökningen för oss med i en värld som för de flesta är helt okänd, hur det är att arbeta en en del av den dekadanta modervärlden, med dess olika värderingar och nöjen som på ett radikalt sätt skiljer sig från de flesta människors liv. En konfliktfyllt och kreativ värld av modeskapare, modeller, rappare och knarkare.

Cormoran och Robin tvingas även konfrontera uppdragsgivarens familj med dess udda familjemedlemmar och bisarra förhållanden.

Porträtten av privatdetektiven och hans unga och självständiga medarbetare är både trovärdiga och skildrade på ett sätt, att man redan från början, anar en ömsesidig förtjusning och respekt mellan dem. Tillsammans möter de en allt mörkare värld som blir allt mer farlig och oförutsägbar. Enda fram till sista kapitlet i boken - hålls man i en latent spänning - eftersom man inte vet hur boken kommer att sluta. Det är en intrikat gåta som paret måste lösa. Läsaren har ännu när slutet nalkas svårt att räkna ut vad som verkligen kan ha hänt.

Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund