[Hemsida] [Skicka vykort]

En kärlekshistoria i krigets skugga
Av Mats Lönnerblad  - 4 nov. 2014

Marie Lu som är bosatt i Los Angeles (född 1984) är en amerikansk författare som har fått sitt stora internationella genombrott med sin debutroman Legend. Marie Lu föddes i Beijing i Kina. När hon var 5 år flyttade hon och hela hennes familj till USA. Trilogin består av Legend, (2011) Prodigy (2013) och Champion (2014) i översättning av Katarina Falk (Modernista Förlag)

Böckernas titlar: Legend, Prodigy och Champion
Författare: Marie Lu
Översättning: Katarina Falk
Förlag: Modernista förlag

Legend är den första delen i en serie av dystopiska scinece fictionromaner och har redan sålts i 24 länder och snabbt kom in på New Yorks times bestsellerlista. Handlingen utspelar sig i både Denver, Las Vegas och Los Angeles, i det landområde som en gång tillhörde Amerikas Förenta Stater. Efter en översvämning - som förändrat hela världskartan - har en del av USA förvandlats till landet Republiken.

Femtonåriga June Iparis kommer från en av Los Angeles mest ansedda familjer. Hon har gått på en av landets elitskolor och betraktas som ett militärt underbarn. När hon av en slump träffar Day Wing förändras hela hennes tillvaro i grunden. Day är född och uppvuxen i slummen och är landets mest eftersökta brottslingar. Genom Day upptäcker June att den värld som hon hittills levat och trott på, inte alls är som hon uppfattat den.

Days motiv för sitt handlande är kanske inte så illa som det verkar. Det finns egentligen ingen anledning att de skulle träffas, förrän den dag Junes bror Metias kallblodigt mördas, och Day blir huvudmisstänkt. Det blir June, som trots sin ålder, får uppdraget att försöka spåra sin brors mördare. Men så upptäcker June och Day den chockartade sanningen om vad som har sammanfört dem, och hur skrämmande långt deras hemland är berett att gå, för att bevara sina mörka hemligheter.

June blir snabbt förälskad i Day, som besvarar hennes känslor. Men Day grips till slut och skall avrättas för sina brott. June som tror att han är oskyldig på mordet av hennes bror, lyckas till slut hjälpa honom att undkomma. De flyr tillsammans från Republiken och lyckas med nöd och näppe fly från Los Angeles med livet i behåll. Desperata för att få hjälp vänder de sig till Patrioterna - en rebellgrupp som försöker få Republiken på fall. Men Patrioterna är inte vad de först trodde. De tvingas ännu en gång att fly undan rebellgruppen, som i själva verket låter sig styras av makthavare inom Republiken, som vill försöka avrätta landets ledare.

Prodigy är del två av uppföljaren till Legend. Både June och Day blir vittnen till det politiska maktspel som pågår mellan Republiken och grannlandet Kolonierna. I varje kapitel får vi får följa handlingen från både June och Days perspektiv. Hur deras starka känslor för varandra består - hur mycket de tvingas offra för varandra - och vilka handlingar de tvingas utföra mot sin vilja för att överleva i ett korrumperat land. Det pågår hela tiden ett politiskt maktspel som gör att det är svårt att veta vem man skall lita på. June och Day blir bägge betydelsefulla brickor i detta fruktansvärda spel, där själva får svårt att kontrollera sina egna handlingar.

I Champion som är den tredje och avslutande delen står Republiken inför sin värsta kris någonsin. June har fått en hög befattning inom den styrande eliten. Day har blivit en folkets hjälte. Men precis när fredsavtalet med Kolonierna, som stridit med Republiken i snart ett århundrande skall bli verklighet utbryter en fruktansvärd pestsmitta. Kolonierna drabbas av panik och anfaller utan någon förvarning och helt oprovocerat Republiken som man tidigare försökt sluta fred med.

Det blir en kamp mot klockan. Samtidigt vacklar Days hälsa på grund av de medicinska experiment han tidigare utsatts för som barn. Day och June blir åter tvungna att sätta allt på spel, inklusive deras egen kärlek, för de människor de älskar och vill försvara.

Legend trilogin har jämförts med Hungerspelen som jag tidigare recenserat. Likheten med båda serierna är dystopier. Bägge romanerna kan läsas av alla åldrar. Medan Suzanne Collins Hungerspelen i huvudsak utspelar sig på landsbygden mot den dekantanta och maktfullkomliga huvudstaden och dess diktator, så sker inbördeskriget i Marie Lus trilogi i städerna och mot en ett fientligt grannland och mot en ny ledare som gör sitt bästa för att försöka reformera landet till det bättre och införa demokrati .

Det mest gripande i denna trilogi är ändå kärlekshistorien mellan June och Day. Både deras kärlek till varandra och deras oreserverade kärlek till respektive familjer. De uppenbara intressekonflikter som uppstår, genom deras olika bakgrund och tillhörighet blir fullt synliga - och deras helt igenom osjälviska kärlek till varandra - där de bägge i princip är beredda att offra allt, för att inte såra sin partner. Vad som blir konsekvenserna, är det som först avslöjas i sista kapitlet i denna trilogi - Marie Lus triologi är väl värda att läsa och begrunda - med dess stora bärighet trilogin har till dagens samhälle, och det maktspel mellan olika länder och ideologier, som just nu pågår runt om i världen.

Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund