[Hemsida] [Skicka vykort]

Godhetens och ondskans många ansikten
2019-11-17 av Mats Lönnerblad

Falco (2018) och Albino(2019), är skrivna av författarna Mons Kallentoft och Anna Karolina, Bookmark förlag, är den femte och sjätte fristående delen i Herkulesserien, baserats löst på myten om Herkules 12 stordåd.

Böckernas titlar: Zack, Leon, Bambi, Heroine, Falco och Albino
Författare: Mons Kallentoft, Anna Karolina och Markus Lutteman
Förlag: Bookmark förlag

Herakles var en hjälte i grekisk mytologi. Han var son till Zeus och Alkmena, en dotter till kungen av Mykene. Herakles namn betyder "Heras ära" på grekiska. I romersk mytologi kallades han Hercules, på svenska Herkules.

Herkulesserien är en ny romanserie fritt baserad på myten om Herkules tolv stordåd. Huvudpersonerna i böckerna är Zack Herry. Han är en komplex antihjälte med ett mörkt förflutet, som sakta vävs in i historien i takt med att läsarna får möta Zack i det ansträngande och utsatta polisarbete i Stockholms undre värld.

Den unge Zack Heery har gjort kometkarriär inom Stockholmspolisen. På dagarna är han en driven kriminalinspektör vid Särskilda enheten. Till sitt yttre framstår han som framgångsrik polis, samtidigt som han förföljs av inre demoner. Ändå fullgör han sina plikter. På nätterna flyr han in i ett utsvävande liv för att stilla sina begär med bland annat droger och sexmissbruk. Han vet att det inte kommer att hålla, men de blodiga minnena från hans barndom håller på att driva honom mot avgrunden.

Mons Kallentofts idé med denna serie är att skriva "den stora berättelsen", en roman som går bakom den klassiska thrillern. Det har hittills skett i de sex första böckerna som jag läst. Mons arbete har skett samarbete med Markus Lutteman och sedan Anna Karolina, De har de lyckats väl med att skapa en spännande och läsvärd historia och behålla känslan för det litterära med sinne för precisa detaljer och högt tempo och förmåga att gestalta de komplexa karaktärer och de olika brott, som böckerna handlar om.

Genom att smälta samman då - och nutid och kombinera våldsamma scener med känslomässiga reflektioner har författarna Mons kallentoft och Anna Karolina lyckats skapa skapa ett unikt kriminaldrama med Stockholm som fond.

Böckerna är en uppföljning av fyra tidigare böcker på samma tema skrivna av Mons Kallentoft och Markus Lutteman: Zack (2014), Leon (2015), Bambi (2016) och Heroine (2017).

De sex hittills utgivna böckerna på Bookmark förlag perioden 2014 - 2019 handlar om ett stort fält som innefattar kidnappningar, kvinnohat, människohandel, rasism, självmord och terrordåd. Den komplexe antihjälten Zack liksom en modern Herkules slits mellan sina två världar och är nära att gå under - både för att lyckas slutföra sina arbetsuppgifter och stå ut med sig själv privat.

Alla tre författarna har med sina kriminalromaner redan blivit hyllade av såväl läsare som kritiker. Enbart Mons Kallentofts böcker har översatts till 30 språk och sålts i närmare 30 miljoner exemplar.

Efter att ha läst alla sex böckerna passade jag nyligen på att intervjua fenomenet Mons Kallentoft när han var på besök i Stockholm. Mons är född1968, uppvuxen utanför Linköping och numera bosatt på Mallorca.

Anna Karolina arbetade som polis innan hon 2014 debuterade med Stöld av babian, som nominerades till Crimetimes debutantpris och stora Ljudbokspriset. Därefter har hon skrivit ytterligare 4 böcker och översatts till ett flertal språk. Anna är född 1974 och bor i Malmö.

Marcus Lutteman debuterade med dokumentärromanen El Choco och fick mycket uppmärksamhet med Patrik Sjöbergs biografi Det du inte såg. Tillsammans har böckerna sålts i nästan 400.000 exemplar. Markus är född 1973 och bor i Örebro.

Vi vill gärna läsa och se sådant som vi fantiserar kan hända bakom stängda dörrar i en värld vi inte har full insyn i. Det är denna värld som författarna speglar i de 6 böcker jag läst i Herkulesserien. Vissa historier blir mer lyckade gestaltade än andra. Men både i verkligheten och i böckernas värld kan vi inte ens i vår vildaste fantasi inbilla oss de saker som faktiskt sker mitt framför våra ögon som vi i dag både hör talas om och dagligen kan läsa om.

I ett mörkt och kallt Sverige sker varje vecka, mord och sprängningar där upphovsmännen aldrig blir avslöjade - där vare sig polis eller åklagare räcker till - för att hinna avslöja alla gärningsmän som tycks härja fritt i vårt land. Skarp kritik riktas mot den svenska regeringen, justitieministern och rikspolischefen som inte hinner med att både avslöja och beivra en bråkdel av alla allvarliga brott som sker.

Något som skulle hindra författarna att slutföra gestaltningen av vad som för närvarande sker i vårt land i ytterligare 6 böcker för att slutföra Herkulesserien finns således inte, eftersom det inte saknas underlag

Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund