[Hemsida]

Människorov
2020-06-09 av Mats Lönnerblad

Se mig falla och Hör mig viska är två senaste spännande och omtumlande romanerna av Mons Kallentoft (Bokförlaget Forum, 2019 och 2020), som inte påminner om hans tidigare kriminalromaner i de sex böcker i Herkulesserien som jag redan tidigare har recenserat i Sundsvalls tidning. ST 2020-05-08).

De senaste böckerna handlar om en fars desperata sökande efter sin försvunna tonårsdotter Emme som han befarar förolyckats eller blivit kidnappad under en semesterresa till Mallorca.

Mons Kallentoft debuterade som författare år 2000 med romanen Pesetas som belönades med Katapultpriset. Sedan dess har han nått stor framgång med de kritikerrosade serierna om kriminalinspektör Malin Fors respektive Zack Herry, som både älskats av läsare världen över. Mons kommer från Linköping och bor numera med sin familj och barn på Mallorca.

Spåren efter sin dotter Emme har lett huvudpersonen och pappan Tim fel och han tvingas börja om i sina förtvivlade ansträngningar att på nytt försöka hitta sin dotter - på femårsdagen efter försvinnandet - för att försöka finna nya ledtrådar i sitt sökande. De för honom på nytt till Mallorca och tillbaka till Sverige i sitt sökande, in i en hänsynslös värld av handel med människoliv. Han dras allt djupare in i sitt eget mörker, men är beredd att offra sin egen säkerhet - för att kunna finna sin dotter, om hon fortfarande är vid liv.

Tims fru Rebecka vill gärna var med honom när han återvänder till Mallorca, men han är rädd för att både hon och hans nyfödda dotter kan råka illa ut om de befinner sig tillsammans på Mallorca. Han är till och med rädd att någon skall försöka sig på att kidnappa både fru och dotter när de befinner sig i Stockholm. Helst vill hon behålla honom i Stockholm, men hon låter Tim ändå åka tillbaka till Mallorca, i ett sista desperat försök att återfinna deras dotter.

Polisen i Mallorca har fortfarande inte några kommentarer i fallet när han Tim på nytt befinner sig på platsen efter dotterns försvinnande. Ingen har några kommentarer, ingen vet fortfarande någonting. Men så hittas en död flicka som Tim tror kan vara deras dotter, men som visar sig en helt annan person.

Men det finns flera ouppklarade fall med  barn som stals från sina föräldrar redan under Francoepoken. De är vuxna nu. Hundratals av dem vill nu försöka få ersättning från den spanska staten och kräver att staten tar på sig ansvaret. För dem tar smärtan aldrig slut.

Tim får också veta att det finns tusentals kvinnor som kidnappats från de forna öststaterna, Sydamerika och Asien och Afrika som ofrivilligt kommer till Spanien i lastbilar, med flyg, tåg och båt, dit de lurats eller rövats bort. Det är en flod som inte går att hejda. Tim hoppas bara att hans dotter inte är en av dem.

Sökandet efter Emme fortsätter på nätterna då Tim går i bergen med ficklampa framför sig och försöker följa upp de ledtrådar som han hittills lyckas finna under sitt tidigare letande. Hennes försvinnande har gjort honom till det som finns bortom den sista gränsen. Han rör sig utanför världen, ser in i den. Den är inte hans värld där han vill befinna sig, inte heller Rebeckas eller deras lilla nyfödda dotter Maias.

Till sist leder Tims sökande fram till maffian som finns både i Mallorca och i Bulgarien. Han blir hotad och förföljd av maffian när försöker hitta ett samband vem som kan ha hittat och utnyttjat hans dotter och försöker få klarhet i om Emme fortfarande lever och var hon befinner sig. Det var krig mellan maffian på Mallorca och bulgarerna i Palma det år Emme försvann. Om vem som skulle ha makten när det gäller droger och prostitution.

Han sökande leder honom till Málaga. Det går rykten om en massgrav med prostituerade som försökt fly eller varit motvilliga och kämpat emot och nu ligger begravda i Málaga. Nu undrar Tim om Emme kan ligga i en sådan grav och när Tim på nytt har åkt till Málaga för att finna nyheter om vad som kan ha hänt med deras dotter som han tror kan ha blivit kidnappad av bulgarerna. De har tidigare blivit bortkörda från Mallorca. Han får veta att bulgarerna återvänt och de pågår på nytt en våldsam maktkamp mellan bägge fraktionerna eftersom den bulgariska maffian  försöker etablera i Mallorca ännu en gång.

När Tim befinner sig på vägen från den bordell på Málaga som han besökt dit han tror att deras dotter blivit förd mot sin vilja, hör han i sin tankar sin dotter viska: "jag är inte här pappa". Till sist leder spåren Tim till Andalusien där det försvunnit flera flickor. Tre stycken de senaste fem åren . Spårlöst försvunna. Tonåringar, precis som Emme. Om fallen skulle höra ihop kanske Tim kan finna en lösning var deras egen dotter kan vara. Upplösningen ser ut att vara nära, och vem eller vilka som kan ha kidnappat och utnyttjat deras dotter, om hon nu fortfarande lever, och var hon i så fall kan befinna sig.

Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund