[Hemsida]

En bok om kärleken och livets ensamhet
2020-07-11 av Mats Lönnerblad

Jessie Burtons nya bok: Bekännelsen i översättning av Kalle Hedström Gustafsson, Modernista förlag - är en bok om livets ensamhet. Om den ödeläggelse som följer i den havererade kärlekens spår. En bok om det outplånliga behovet att försöka leva med andra och det eviga begäret att välja mellan att vara hörsam mot sin omgivnings vägval eller stöta bort dem.

Jessie Burton (född 1982) gjorde enorm succé med sin första roman Miniaturmakaren - som snabbt blev 2000-talets bäst säljande brittiska debutroman och bara i Sverige har sålt i över 75.000 exemplar. Boken väckte jämförelsen med bland annat Donna Tartt och Tracey Chevalier. Bekännelsen är hennes tredje roman efter hennes andra bok Musan som redan hyllats av kritiker och läsare världen över.

Händelserna i boken utspelar sig med början i London 2017. Rose Simmons söker efter svar om sin mamma som försvann spårlöst när Rose var spädbarn. Hon blir uppfostrad av sin far som tar väl hand om henne, men saknaden efter hennes mor förföljer henne under hela hennes uppväxt. När hon får veta av sin far att den sista person som träffade henne var Constance Holden (Connie) - en succéförfattare som drog sig tillbaka på höjdpunkten av sin karriär och vägrar att låta sin intervjuas - beslutar sig Rose för att själv söka upp Holden, på jakt efter en bekännelse om vad som kan ha hänt hennes mor.

Vad hon får veta av sin far är att modern Elise har lämnat både sin dotter och pappan och försvunnit, men ingen tycks veta vart hon tagit vägen, sedan hon avslutat sitt kärleksförhållande med Connie som hon tidigare älskat över allt annat och vars kärlek är besvarad.

För att kunna få reda på sanningen om vad som hänt hennes mor lyckas hon bli anställd som assistent till Connie genom att byta identitet -till Laura Brown - och försöka vinna Connies förtroende utan att samtidigt avslöja syftet med hennes anställning hos Connie. Rose gillar att vara Laura. Hon är modigare, effektivare och roligare än Rose. Rose är verkligen en helt annan varelse. Mindre självsäker, mer räddhågsen. Hon förstår inte hur meningen att hennes liv skall gestalta sig om hon inte får svaret på vad som har kunnat hänt hennes mor.

När Elise Morceau träffar Connie  blir hon som förtrollad och djupt förälskad i henne. Connie är vågad och förförisk och blir lika förälskad i Elsie. De inleder genast ett förhållande. Vad Rose får veta av Connie är att hennes mor var 23 år hade hon rest tillsammans med Connie från London till Los Angeles och West Hollywood i Californien för att Connies bok Vaxhjärta med titeln Heartlands skall filmatiseras med den berömda skådespelerskan Barbara Lowden i huvudrollen.

Elsie behövde Connie - hennes styrka, hennes kärlek och den uppsluppna glädjen som att få vara i centrum för en sådan persons ömhetsbetygelser. Men samtidigt frågar hon varför hon befinner sig i Los Angeles - när hon själv inte känner sig delaktig i vad som händer - och upplever sig som ett bihang till Connie, som kan riskera att kastas ut när som helst om Connie finner någon annan mer värd att älska.

Connie stortrivs i den elektriska nya världen i Los Angeles där hon och Elise får följa med vad som händer under filminspelningen i en stad där alla sikar mot stjärnorna. Där ingen riktigt talar sanning. Elsie har svårt att finna sig tillrätta. När hon under sin egen födelsedagsfest råkar höra en konversation mellan Barbara och Connie som kastar saker över ända, fattar hon ett impulsivt beslut som kommer att förändra hennes liv för all framtid.

Men Connie vill inte berätta allt för Rose. Hon vill inte redogöra varför Elsie försvann. I stället påbörjar hon sin tredje bok med hjälp av Rose som själv försöker finna lösningen som hon tror sig kunna finna när hon hjälper Connie att renskriva hennes manus som hon hoppas skall kunna avslöja vad som hänt hennes mor.

Rose själv ser inte hur hon skall leva i framtiden. Om hon aldrig får veta vad som hänt hennes försvunna mor och veta varför hon försvann. Till slut när hon får veta sanningen vet hon hur hon skall handskas med sitt eget liv och vad hon vill göra.

Men det är inget lätt beslut som hon till slut fattar för att kunna gå vidare i livet och med sitt eget liv. Hon beslutar sig för att göra sig av med sina egna spöken i ett livsavgörande beslut hur hon skall kunna gå vidare med sitt eget liv och vilken uppoffring detta innebär både för henne och hennes omgivning.

Jessie Burtons bok Bekännelsen borde beröra alla människor på djupet i vår själ. Den är mångbottnad, stark, tragisk och en utforskande bok om hur starka känslor i grunden kan förändra både den egna människans och andra människors liv och vägval. Hur man väljer att leva får ju betydelsefulla konsekvenser både andra och oss själva. Det gäller vilken väg hur man väljer att leva, både privat och i arbetslivet - och vilka konsekvenser det egna livsvalet får - för både för oss själva och för vår närmaste omgivning.

Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund