[Hemsida

Hon fångar kampen mellan gott och ont
Sundsvalls tidning 2020-07-28 Av Mats Lönnerblad

När jag läser Maria Grunds debutroman "Dödssynden" med citat ur John Miltons (1608 - 74) epos "Det förlorade paradiset" (som nu finns tillgänglig i svensk nyöversättning av Ingvar Björkeson), tänker jag på hur lite världen har förändrats, i den eviga kampen mellan gott och ont, sedan Miltons bok publicerades.

LITTERATUR
Maria Grund: Dödssynden
Modernista förlag

Recension Milton dikterade sin bok på blankvers, när han redan var helt blind. Framställningen av kampen mellan Gud och Satan skildras med samma kraft som i Dantes "Den gudomliga komedin" som handlar om kampen mellan det goda och det onda. I skildringen av skapelsen och syndafallet ville Milton "för allt folk rättfärdiga Guds vägar." Om Det förlorade paradiset skrev Virginia Woolf, feminist, författare och kritiker: "Så flytande starkt och raffinerat det är, rakt igenom! Vilken poesi! Jag kan tänka mig detta som essensen, varav snart alla annan poesi kommer i utspätt skick".

Maria Grund är från Stockholm men nu bosatt på Gotland. Hon är skribent och manusförfattare och har tidigare arbetat främst inom film- och mediabranschen, varav många år som redaktör för det brittiska mediebolaget The Smalls innan hon återvände till Sverige. Dödssynden är hennes första roman, som redan väckt stort internationellt förhandsintresse.

Upprinnelsen till berättelsen i Dödssynden är att 14-årig flicka som varit försvunnen hittas död i ett vattenfyllt kalkbrott på en välbekant och samtidigt främmande ö utanför Sveriges ostkust. Handlederna är sönderskurna och ett grovt snöre är intrasslat i håret. Kriminalkommissarie Sanna Berling blir den som får utreda om händelsen är ett självmord eller ett mord.

Snart blir det tydligt att det som först inträffat bara är startskottet för en hel rad våldsamma mord. En kamp mot klockan inleds, en kamp i vilken sju barn visar sig ha nyckeln till den ohyggliga sanningen – och som blir långt mer personlig för Sanna Berling själv än hon någonsin kunnat ana.

Maria Grund skriver på samma tema som Milton. Hennes bok handlar om den eviga kampen mellan gott och ont. Huvudperson i detta drama är en poliskommissarie, som redan tidigare själv drabbats på ett personligt plan när hela hennes familj blivit utplånad. Trots att hon vet vad som har hänt i hennes egen familj och vem som är skyldig, går förövaren fortfarande fri.

Boken handlar om de ödesdigra konsekvenserna för dem som blint har förlitat sig på falska profeter och deras gärningar, och vilka våldsamma personliga följder det kan få för de oskyldiga barn och vuxna som drabbas i detta spännande kriminaldrama, där läsaren hålls på halster ända fram till slutet.

Det är genom de sju barnen, som var och en ofrivilligt tvingas gestalta en av dödssynderna, som Sanna Berling kommer lösningen på spåren. Maria Grund har debuterat med en driven roman om en spännande hjältinna, som hyser ett sanningspatos och inte vill släppa taget innan den oväntade sanningen om vad som ligger bakom alla dödsfallen till slut avslöjas.

Mina böcker:

Från bankkris till börskris, 2003
Från folkhem till fattigstuga, 2004
Nollkoll, 2005
Härdsmälta, 2005
Falskspel i affärer och politik, 2006
Pengarna eller livet, 2007
Finansfrossa, 2008
Pyramidspel, 2009

Dags för sanningen - Dags för sunda värderingar - Nu får det vara nog!