Ludwig van Beethoven
är en världsberömd ikon. Musikälskarna
känner hans musik genom alla konserter
och inspelningar. Om honom har Åke
Holmquist (född 1943) fil doktor i
historia skrivit en fantastisk ny
omfattande, spännande och välskriven
biografi över Beethoven liv och verk, i
boken: Beethoven. Den användbare
titanen. Gidlunds förlag.
Bokens titel: Beethoven.Den
användbare titanen
Författare: Åke Holmquist
Förlag: Gidlunds Förlag
Åke Holmquist vet vad
han talar om. Han har både hunnit med
att vara programdirektör vid
Rikskonserter och chef för Stockholms
Konserthus och Kungl. Filharmoniska
Orkestern samt ständig sekreterare vid
Kungl. Musikaliska Akademin. Han har
forskat och skrivit om Beethoven i
decennier. 2011 utkom hans första bok om
Beethoven: Beethoven Bifografin.
Beethoven växte upp i
Bonn. I en stat tio mil lång och tre mil
brett. Större än så var inte den stat
där Beethoven gick i skola, och där tre
generationer Beethoven levde och
verkade, han såg dagens ljus 1770. Sin
syn på adeln och adelskapet hade han
förvärvat i Bonn. Den hade formats av
den politiska miljön i Bonn influerad av
upplysningens josephinismens och franska
revolutionens idéer.
I Bonn lärde han sig
också komponerandets grundläggande
hantverk. En av de viktigaste
kontakterna var den sachsiske musikern
Cristian Gottlob Neefe, som inte bara
var Beethovens viktigaste lärare under
åren i Bonn - utan också mentor på det
mänskliga planet - för den unge
musikern. Han gjorde Beethoven också
bekant med Bachs musik.
Den här boken handlar
om hur Beethoven redan tidigt efter sin
bortgång fångades in av politiska
krafter, om hur det gick till och hur
det kom att prägla bilden av människan
och tonsättaren Beethoven i ett oändligt
antal, monografier och texter. Men boken
handlar lika mycket om Beethovens
politiska hållning och
ställningstalanden samt om värderingen
av de källor som finns till hands för
att utröna dem, skriver Åke Holmquist.
Men den handlar också om den stora
betydelsen av hans musik.
Den filosofi som han
anslöt sig till var josephinismen, som
han upptäckte redan i Bonn. Där fann
Beethoven lösningen på den politik han
omfattade. Likhet skulle råda inför
lagen. Kompetens och erfarenhet och inte
börd eller förmögenhet skulle vara de
rådande kriterierna vid
tjänstetillsättningar, denna hans
grundläggande inställning, tycker jag är
lätt att instämma i för ett samhälle som
både under 1700- och 1800-talet i
Tyskland och Österrike fortfarande
saknade dagens grundläggande
demokratiska värderingar.
För oss i dagens
Sverige är det en självklarhet att alla
skulle erlägga skatt, yttrande- och att
tryckfrihet skall gälla för att kunna
kritisera maktutövning och
maktövergrepp, för att driva på
reformarbetet, motverka kyrkans
inflytande över politiken och skolan
samt lära sig förstå att
religionsutövning är privata
angelägenheter. Detta var
josephinisimens politik som var
framtidens politik för att revolutionera
det konservativa samhälle utan
revolution, i den samhälle där Beethoven
växte upp.
När det gäller
Beethovens musik upplever jag honom som
en mångsidig tonsättare. Beethoven var
en utpräglad naturmänniska och trivdes
bäst i naturen. Pastoralsymfonien opus
68 - blev Beethoven passionerade
hyllning till naturen, till livet på
landet. Naturen och det lantliga livet
stod för frihet, staden däremot för
makt, tvång, intriger och följsamhet
till sociala konventioner, krav och
förväntningar.
Eroican som många
hävdar skulle vara en hyllning till
Napoleon, stämmer inte. Hos Beethoven
hade Napoleon visserligen varit en
hjälte, men det varade bara några år,
tils han utropade sig själv till
kejsare. En hjälte in denna symfoni
kunde bytas ut mot någon annan utan att
en not behövde ändras i symfonin.
Det är symfonins
titel - tillkommen efter fullbordandet -
som gett upphov till det
karaktäriseringen av det musikaliska
uttrycket som heroiskt och som under
århundradenas lopp så starkt förknippas
med Beethovens konstnärsskap.
Även när det gäller
kompositioner av pianokonserter var
Beethoven en mästare. Uppburna pianister
fanns det gott om. Men Beethovens
kompositioner och spel var annorlunda.
Då inte bara tekniskt utan ett helt
annat sätt att spela än den tradition
som Mozart hade haft. Beethoven spelade
kraftfullare, mer legato och hade större
användingt av pedalerna. Det var
kontroversiellt och musiklivet delades i
två läger, för och emot Beethoven.
Förutom fjärde
pianokonserten tillägnade Beethoven sina
viktigaste mecenater sina
pianokompositione
r:
Kejsarkonserten
opus 73, pianosonaterna Les adieux opus
81 a, Hammarklaversonaten opus 106 och
den sista pianosonaten opus 111,
pianotrion (Ärkehertigtrion) opus 97,
violinsonaten opus 96 samt Missa
Solemnis och Grosse Fuge opus 133 med
flera.
Beethovens kamp mot
ödet är den bärande tema i all
biograflitteratur efter hans bortgång
och idén i hans mest kända verk. En kamp
mot hans tilltagande dövhet och från
förtvivlans mörker mot jublande seger.
Från moll till dur. Men det var också
hans inre kamp, en kamp som han förde
med och mot sig själv, inte en politisk.
Som bärare av frihet,
jämlikhet och broderskap var Beethoven
en politisk människa och politisk
tonsättare som riktade sig till hela
världen. Det är innebörden i alle
Menschen werden Brüder i nionde
symfonins final. Musikens karaktär var
inte nordisk eller germansk som
nationalisterna hävdade, utan påverkad
av fransk revolutionsmusik. Nionde
symfonin An die Freude är ju en lovsång
för fred och humanism vars musik
förverkligades så sent som 1985 då den
antogs som officiell hymn för Europeiska
unionen.
Till musiken: Ode "An
die freude" (Svenska: Ode till glädjen
eller Hymn till glädjen) från 1785 hör
ju en av Friedrich Schillers mest
berömda dikter. Det är också titeln på
den bearbeten som Ludwig van Beethoven
använde i fjärde satsen i sin nionde
symfoni komponerad 1824. Med stor patos
beskrivs i odet det klassiska ideal som
innebär ett samhälle med jämlika
människor som känner en samhörighet
baserad på glädje och vänskap.
Beethoven var ju en
titan, ett geni som komponerade en
tidlös, odödlig musik. Samarbetet med
Schiller passade bra eftersom han redan
betraktade som frihetens skald. Det var
ju upplysningens och i förlängningen
liberalismens Beethoven som till sist
blev de allierades bundsförvant.
Själv har jag haft
nöjet att samarbete med Konserthuset och
skriva om musik i mitt eget företag
under 30 år, och ta hand om en del av
deras information redan när Johannes
Norrby var chef för Konserthuset ända
fram till Bengt Olof Engström slutade
chef för Konserthuset 1986 - och varje
kunnat bevista de flesta konserter under
denna period - utom när jag befann mig
på uppdrag utomlands.
Åke Holmquist bok
tillhör den bästa av de böcker jag
hittills läst om Beethoven och hans
verk. Han beskriver hur det är möjligt
att i Beethoven musik uppenbara de
djupaste själsliga stämningar och
tillstånd. Hur Beethoven hade fört
instrumentalmusiken så så långt som det
var möjligt och nu genom den gett en
genial överväldigande ansasts för
framtiden i nionde symfonin. Den var
Beethovens testamente.
Mats Lönnerblad