Klaus Manns roman
Mefisto, i översättning av Roland
Adlerberth, Modernista förlag utkom på
tyska 1936, tre år efter att författaren
lämnat Tyskland för exil i Holland och
senare USA, undan nazisternas
förföljelser. Nu har den utkommit på
nytt i Sverige. Den handlar om
nazisternas snabba uppgång och den
militärdiktatur som rådde i Tyskland
redan före och under andra världskriget
1939 - 1945.
Bokens titel: Mefisto
Författare Klaus Mann
Översättning av Roland Adlerberth
Modernista förlag
Klaus Mann (1906 -
1949) var son till författaren Thomas
Mann, som tog avstånd från honom efter
han varit öppen med sin homosexualitet.
Han lämnade Tyskland efter nazisternas
maktövertagande. Han debutbok från 1925
hade då bränts på bål av nazisterna, och
hans förre svåger och gode vän,
skådespelaren Gustaf Gründens, som han
en gång haft ett teaterkompani
tillsammans med. Han var Hermann Görings
favorit och blev till slut intendent för
Preussisches Staatstheater i Berlin. Det
är om hans osannolika framgång, med
nazisternas hjälp inom den kultursektor
som han verkar, där han tvingas gå över
lik, som denna bok handlar om.
I romangestalten
Hendrik Höfgrens skepnad framstår den
forne vännen som en beräknande
karriärrist: som en kameleont,
skrupelfri och anpasslig, helt
oförstående inför frågor om ansvar och
skuld; som "bara är en vanlig
skådespelare", med sina egna ord.
I de större skådespel
som Klaus Mann skildrar får hans
rollprestation inte bara tragiska och
demoniska utan också mänskligt futtiga
dimensioner. I den svenska
översättningen av Roland Adlerberth, med
ett välformulerat och nyskrivet förord
av litteraturkritikern Jens Christian
Brandt ges hela förklaringen till det
medlöperi - som förvandlade hela det
forna Tyskland - till en grym och
skoningslös militärdiktatur.
Den nazistiska
regimen går vidare på sin egen
skrämmande väg. Med krigsupprustning och
liken av mördade judar och oliktänkande,
som hopas i koncentrationsläger och vid
vägkanten. En var som försökte göra
motstånd visste vad de riskerade. Den
som uttalade sanningen om vad som hände
måste räkna med lögnarens hämnd. Den som
ändå valde att försöka säga sanningen
och sprida den vidare, hotades ständigt
av döden och all den skräck och fasa som
brukade föregå döden i Tredje rikets
koncentrationsläger och tortyrkammare.
Huvudansvariga i
romanen som styr det nya Tyskland mot
judeförföljelser och andra världskriget
är Adolf Hitler, Hermann Göring och hans
propagandaminister "Klumpfoten" som i
själva verket är Joseph Goebbels, som
från 1933 ansvarade för spridningen av
nazistisk propaganda, folkupplysningen i
Nazityskland samt organiserandet av
nazisternas parader och massmöten.
Redan i sin barndom
fick Goebbles problem med sitt högra ben
vilket skulle komma att ge honom en
haltande gång livet ut. Goebbels ljög
ihop en historia att hans benproblem var
en krigsrelaterad skada som han drog på
sig under första världskriget. I själva
verket fick Goebbles till följd av sin
benskada, inte göra sin militärtjänst,
trots att han så gärna ville.
Den som styr makten
jämte Hitler är Hermann Göring som får
smeknamnet "tjockisen" i Klaus Manns
roman. Han är Goebbels värste konkurrens
om makten. Göring var en mycket
framgångsrik stridspilot under första
världskriget. Han var den siste
befälhavaren för Richofeneskadern. År
1935 utsågs Göring till befälhavare för
Luftwaffe, det tyska flygvapnet. I
mitten av 1940 utnämnde Adolf Hitler
honom till riksmarskalk. Redan i april
1938 hade Göring utsetts till Hitlers
ställföreträdare i samtliga ämbeten och
efterträdare som rikskansler, vilket
betydde att han efter Hitler var
Tysklands mäktigaste man i alla
kategorier.
Hermann Göring gillar
kultur och sin skyddsling Hendrik
Höfgren som både han själv och hans fru
uppskattar och ger honom alla betydande
privilegier - som han egentligen inte
förtjänar. När Hendrik gifter sig med
Barbara som han egentligen inte älskar,
överger han henne snart, och hon honom,
när hon tvingas fly till Frankrike.
Hendrik i sin tur, som först flyr till
Frankrike - återkommer sedan till
Tyskland där han gör en makalös karriär-
i nazisternas tjänst.
De medlöpare som
Klaus Mann skildrar i sin roman är de
som aningslöst låter sig utnyttjas av
nazisterna och som därför stödjer
nazisterna i både ord och handling - när
de borde veta bättre - därför borde de
betraktas som opportunister och
anpasslingar till nazisternas diktatur
som både bröt mot de mänskliga
rättigheterna och grundläggande
friheterna (EKMR).
Hendriks Höfgrens
dilemma - som skådespelare som sökte sig
till makten korridorer var att han i
många stycken betraktade sig själv som
liberal och inte var någon
nationalsocialist - men han tvingades
anpassa sig till den rådande
maktstrukturen där kultureliten hade
propagandaministern bakom ryggen och att
denna var nästan allmäktig i kulturella
frågor.
Medan flygofficeren
som avancerat till preussisk
ministerpresident ville ha ett ord med i
laget och stötta Hendrik kandidatur för
att bli chef för Berlins viktigaste
teater. Således kom han i kläm mellan
propagandans härskare och flygplanens
härskare. Han visste att han bara skulle
kunna överleva den enes fiendskap en
längre tid bara om han var säker på den
andres beskydd.
Romanen Mefisto
skildrar egentligen vad som händer i
alla militärdiktaturer där framgången
hänger på att den som bejakar ett i
grunden korrupt samhälle - som heller
inte skyr några som helst medel för att
kunna hålla sig kvar vid makten och
förföljer alla oliktänkande.
Klaus Manns roman är
därför epokgörande eftersom den redan år
1936 redogör vad som sker i Tyskland
under denna period, men där
beslutfattarna inte reagerar i tid vad
som höll på att hända. Andra
världskriget var ju en väpnad konflikt
som pågick från 1939 till 1945 och
involverade de flesta av världens
nationer, inklusive alla stormakter.
Vi får inte glömma
att i ett tillstånd av totalt krig
ställde de stora deltagarna hela sin
ekonomiska, industriella och
vetenskapliga kapacitet till förfogande
för kringsanssträngningen och raderade
därmed ut skillnaden mellan civila och
militära resurser.
Genom att involvera massdöd av
civila, däribland förintelsen i
koncentrationsläger, strategiska
bombningar och de första användningarna
av kärnvapen i krig ledde kriget till
att mellan 50 och 85 miljoner människor
dödades. Detta gör andra världskriget
till den i särklass blodigaste
Mats Lönnerblad