Friedrich Schiller
(1759 - 1805). Hans hymn till "glädjen"
i Beethovens tonsättning av den nionde
symfonin har blivit en symbol för
brödraskapet och frihetssträvandena i
hela världen i de länder som fortfarande
lider av diktatur och korruption.
Schiller är mycket mer än poet. Han är
också dramatiker, filosof, författare,
lärare och professor. Han har även givit
ut filosofiska skrifter, som i ett
urval, nu finns översatta till svenska.
Bokens titel: Friedrich Schiller. Ett
urval filosofiska skrifter
Författare: Friedrich Schiller
Översättning: Kerstin Tegin-Gaddy, Åsa
Narde och Astrid Sandmark.
Förlag: Ny Solidaritet
"Ingen människa
måste." Alla andra ting måste, men för
en människa finns ingenting så
"ovärdigt" som att underkasta sig tvång.
Med detta citat från Lessing inleder
Friedrich Schiller en av sina
filosofiska skrifter. Han hävdar med
emfas och i sina dramer och diktning att
den som "fegt underkastar sig tvång,
kastar bort sin mänsklighet", vilket är
lätt att hålla med om.
Frihetens poet,
upphovsmannen till bland annat de
älskade dramerna "Wilhem Tell" och "Don
Carlos" drevs han inte bara av sitt
patos för den mänskliga friheten, utan
också av en lika okuvlig vilja att
filosofiskt förstå frihetens väsen.
Ingen kan än i dag, som han, för vårt
förnuft frilägga den lagbundna samspelet
mellan vilja, tanke, hjärta och smak.
Schillers filosofiska
upptäckter visar oss att alla dessa den
mänskliga själens uttycksformer medvetet
måste bearbetas och förädlas för att
individen skall bli verkligt fri,
skriver grundaren till
Schillerinstitutet Helga Zepp-La Rouche
i förordet till boken: Friedrich
Schiller - Ett urval filosofiska
skrifter som är utgiven av
Shillerinstutets eget förlag. Ny
Solidaritet.
Schiller beskriver
grunddragen i två motsatta
idétreaditioner för ett samhällsbygge. I
över två tusen år har de befunnit sig i
krig med varandra inom den västerländska
civilisationen.
För att beskriva dessa två oförenliga
idéer går Schiller till antiken och
jämför hur Lykurgos etablerade sitt
oligarkiska skräckväldet i Sparta, med
hur Solon byggde upp den fria republiken
i Athen. Vad
Schiller brännmärker hårdast hos
Lykurgos är hans förtryckarregim.
Lykurgos motarbetade mänsklighetens
högsta ändamål, skriver han, eftersom
han med sitt slugt uttänkta statssystem
kvarhöll spartanernas självsbildning "på
den nivå där han fann den".
Schiller visste att
endast konsten och konstnärerna kunde
levandegöra idealet om en förädlad
mänsklighet. I dikten "Konstnärerna" -
hans stora hyllning till mänskligheten -
undervisar han just en sådan konstnär i
denna ädla uppgift:
"I
edra händers vård är givetvårt dyra
arv,
vårt släktes värdighet:
bevara det -
med er det dör, med er det lyfts mot
livet.
Så tjäne diktningens magi
den stora, visa gudaplanen
och lede oss till oceanen
av evig harmoni."
Översättning av Johannes Edfelt
Ett annat råd som
Schiller gav till alla som vill försöka
sig på att skriva poesi, var detta:
"Allt som skalden kan
ge oss, är sin individualitet. Denna
måste alltså vara värd att ställas ut
för världen och eftervärlden. Att
förädla denna sin individualitet, till
den renast härligaste mänsklighet, är
hans första och viktigaste uppgift,
innan han tillåts röra det förträffliga.
Det högsta värdet hos hans dikt kan ej
vara något annat, än den är det rena
fulländade avtrycket av en intressant
sinnesstämning hos en intressant,
fulländat sinne.
Friedrich Schiller
anser att det endast är den moraliskt
bildade människan, och endast denna, som
är helt fri. Antingen är hon som makt
överlägsen naturen, eller är hon överens
med den. Inget som naturen utövar mot
henne är tvång, ty innan tvånget kommer
till henne har det redan blivit hennes
egen handling och den dynamiska naturen
når henne aldrig, ty hon skiljer sig
frivilligt från allt som den kan nå.
Ingen har som
Schiller kunnat fånga det ödesmättade
frihetens innersta väsen. Ingen har
heller kunnat fånga den förbannelse, som
drabbar den som inte på allvar värnar om
den frihet han eller hon föddes med. I
dramat Wilhem Tell, som Schiller
skildrar på ett övertygande sätt, valde
han att växa med sitt öde. Han valde att
stå fast vid sina ideal och sin
övertygelse om att hans liv var ämnat
för något högre. Hans omtanke om sin
egen och sina käras säkerhet mot
förtryckarna krävde att målet sattes
högre.
Prinsen don Carlos, i
Schillers drama, förlorade allt när han
valde att låta sin dröm om att leda
nederländernas befrielsekamp mot
sin fars grupper grusas av sin olyckliga
kärlek till sin styvmor och tillika
tidigare trolovade. I Schillers
filosofiska skrifter ser vi att
Schillers geni inte bara står att finna
i hans enastående sinne för de mest
skilda människoöden, utan också för hans
intensiva historiska och filosofiska
studier och målmedvetna kamp för att med
förnuftet förstå människans innersta
väsen.
Både för hela
mänskligheten och för varje enskild
mänsklig individ existerar yttre tvång.
Det förnekar inte Schiller. Men för
honom är det aldrig fråga om att överge
idealet, att människan är "född till
något högre": att hon alltid har
möjlighet att möta en tvångssituation
med sin egen fria vilja, att frivilligt
underkasta sig det yttre tvång hon måste
utstå, utan att ge avkall på att hon
alltid är i stånd att bäras upp av stora
tankar och ädla tankar. För Schiller är
det aldrig fråga om att maktlös tillåta
sig bli ett offer för omständigheterna
och lockas in i sentimentalitetens till
intet förpliktande gemenskap eller att
sjunka ner i likgiltighetens
cynism och själlöshet.
Mats Lönnerblad