I sin
självbiografiska bok: Vändpunkten av
författaren och journalisten Klaus Mann,
i översättning av Jane Lundblad,
Modernista förlag, beskriver Mann hur
han upptäcker Adolf Hitler redan 1932.
Ett år senare satt Hitler vid makten.
Klaus Mann såg sig tvingad att lämna
Tyskland, eftersom hans debutbok från
1925, Der fromme Tantz, blivit bränd på
ett bokbål.
Bokens titel: Vändpunkten
Författare: Klaus Mann
Förord: Carl-Johan Vallgren
Översättning: Jane Lundblad
Förlag: Modernista förlag i Stockholm
Klaus Mann (1906 -
1949) var son till författaren Thomas
Mann, som också tog avstånd från honom
efter att han varit öppen med sin
homosexualitet. Klaus Mann tvingades att
lämna Tyskland efter nazisternas
maktövertagande, den 13 mars 1933, och
levde sedan i exil i bland annat Holland
och USA. I kraft av sin förening av
psykologisk detaljskärpa, där han
beskriver nazisternas illdåd både i sina
böcker och i olika artiklar.
I dag framstår hans
bok som en av de klarast lysande
skildringarna vad som hände under
mellankrigstidens Europa. I den svenska
översättningen av Jane Lundblad, finns
också ett nyskrivet förord av
författaren Carl-Johan Vallgren.
Vad som förändrade
Tyskland i grunden var att många av de
politiska beslutsfattarna och de
intellektuellas skandalösa pervertering
och de som vände kappan efter vinden; I
det för Hitlerska, Hitlermogna Tyskland
var det många i både Tyskland och i
andra länder som från början ställde sig
in hos Hitler och tillät hans övergrepp
i stället för att från början gemensamt
börja bekämpa honom.
Goebbels förklarade
krig både mot familjen Mann och stora
delar av Europa vilket slutade med att
hela familjen Mann tvingades att lämna
Tyskland. Alla deras ägodelar i Tyskland
konfiskerades. Hitler ansåg att Thomas
Mann och de delar av hans familj som
öppet vågade kritisera Hitlers illdåd,
var den nationella sakens skadegörare.
Övriga tyska författarna höll ännu år
1933 bättre stånd än någon annan
yrkesgrupp. Under de sista åren före
Tredje riket hade det nog sett ut som
många av dem fortfarande vore beredda
att finna sig i det avskyvärda som höll
på att hända.
Medan de allra flesta
författare av litterär rang intog en
synnerlig ställning mot diktaturen, vars
djupa andefientliga karaktär det inte
kunde råda det ringaste tvivel om för de
klarsynta. Det resulterade i en
massutvandring av diktare och
författare; aldrig förr i historien har
någon nation inom bara några månader
mist så många av sina litterära
representanter, skriver Klaus Mann.
Nazisterna drog
konsekvenserna av de som vågade
protestera mot vad som hände: Thomas
Mann, författaren till Buddenbrooks, var
enligt en tysk förordning, inte längre
tysk. Tillika med honom blev hans äkta
maka Katharina och deras fyra yngre barn
- förklarade förlustiga sitt tyska
medborgarskap. Medan Thomas Manns son
Klaus Mann och hans syster Erika för
länge sedan blivit officiellt utstötta
och lysta i bann.
Fascismen var och är,
framför allt i sin dåvarande tyska form,
impopulär, men alla de som stannade kvar
i Tyskland vågade inte protestera. Men
även om det bara var några få, för vilka
den Hitlerska "nyordningen" föreföll
sympatisk eller efterföljansvärd, så
fanns det dock även mycket få enstaka
personer, förutom de som redan flytt
landet, som kände sig direkt hotade
eller oroade av axelmakternas
aggressivitet. Gestapoterrorn och de
öppna krigsförberedelserna i Tyskland,
Hitlers anspråk på Österrike och delar
av Tjeckoslovakien, det italienska
överfallet på Abessinien, generalernas
revolt i Spanien - allt detta föreföll
sett från både Amerikansk och Europeiskt
håll overkligt eller i varje fall
fortfarande irrelevant.
För Klaus Mann hade
landsflykten varat länge - längre än han
hade väntat sig eller ansett möjlig. Han
trodde att det på något sätt måste
Hitlers välde snart komma till ett slut;
antingen kommer att det tyska folket gör
revolution eller så började Hitler krig,
vilket också skedde. Vad som redan skett
var att praktiskt talat alla, som enligt
världsopinionen hade representerat den
tyska kulturen var nu flyktingar.
Frågan om krig var
det ingen som vågade beröra. Mr
Chamberlain, monsieur Bonnet, Bank of
England, herrarna vid Wall Street,
Frankrikes miljonärer, Vatikanen, Henry
Ford, lady Astor, The Times i London,
Oxfordrörelsen, kortsynta Pacifister och
reaktionära intriganter - alla ville ha
fred med Hitlerriket. Världen ville ha
fred medan Hitler rustade för krig,
Hitler lägger beslag
på Österrike utan något större motstånd.
Nazisterna hinner erövra stora delar av
Europa, innan någon reagerar och
invaderar slutligen Paris 1940. Nu är
det tydligt att vissa mycket
inflytelserika franska kretsar önskat
och till och med påskyndat det egna
landets nederlag. Den åsikten hade också
marskalk Pétain, Segraren från Verdun
som agerade som fiendens hantlangare.
När kommer
vändpunkten? Eftersom herrarna Hitler,
Himmler, Goebbels et consortes vet, att
de förverkat sina skuldbelastade liv,
vill de fortfarande tvinga den tyska
nationen till självmord? Och hur går det
på stillahavsfronten? Pessimister påstår
att kriget med Japan som angripit Pearl
Habour, kommer att dra ut på tiden.
Tyskarna skulle
avsluta sin självförintande och
ondskefulla kamp först den 8 mars maj
1945 Tack vare Sovjets och USA:s
inblandning i andra världskriget. Ett
krig som aldrig bort äga rum. Auschwitz
har funnits till och de andra
koncentrationslägren har funnits till;
en massaker utan like har ägt rum; det
mest infama regeringssystemet i
världshistorien har degraderat judarna
till villebråd. Allt detta är nu allmänt
känt utan att någon såg till att det
inte skulle hända.
Klaus Mann har som
frivillig soldat och journalist hjälpt
amerikanarna att vinna ett krig som
aldrig borde ägt rum. Han har skrivit
artiklar om det tyska rikets sönderfall
redan innan andra världskriget bröt ut
och utan att någon agerade i tid. Den
fråga som jag själv ställer mig är hur
de övergrepp som fortfarande sker i
stora delar av världen inte kan bekämpas
i tid?
Riktningen vad som
sker i världen är avgörande. Vändpunkten
som Klaus Mann skriver om i sin lysande
självbiografi visar ju hur världen såg
ut före och under andra världskriget.
Vill vi ha en förändring i dagens värld
fordrar enligt min mening en tydlig
orientering. Den fråga som jag ställer
är vad vill vi och hur skall vi kunna
förbättra den värld vi alla lever i.
Skall vi ha en enda värld eller en
förstörd? Det finns nu bara antingen en
universell ordning eller ett universellt
kaos - ingenting däremellan.
Vi har nu nått den
punkt till vilken filosofen Kierkegaard
förpliktar oss på det religiösa området
- det möter oss också på det politiskt -
sociala området. Vi har nått den punkt,
från vilken endast ett steg är möjligt -
ett steg som leder till allmänt fördärv
eller till allmän räddning. Var och en
av oss är medansvarig för det valet.
Mats Lönnerblad