Den snobbiga,
ensamstående, alkoholiserade och
dessutom skrivblockerande författaren
Hannah får genom en ödets nyck
utmaningen att skriva en kriminalroman
på trettio dagar, är upptakten till
boken: Trettio dagars mörker, av
författaren Jenny Lund Madsen, i
översättning av Sabina Söderlund,
Modernista förlag.
Bokens titel: Trettio dagars mörker
Författare: Jenny Lund Madsen
Översättning: Sabina Söderlund
Förlag: Modernista bokförlag
Jenny Lund Madsen är
en dansk författare, född 1983. Hon har
en magisterexamen i filmvetenskap och
har studerat manusförfattande på
University of California i Los Angeles.
Sedan 2990 har hon arbetat som
manusförfattare för filmer och
TV-serier. Trettio dagars mörker är
hennes första deckare, som vann Harald
Mogensen-priset för årets bästa danska
kriminalroman.
På en bokmässa möter
Hanna, en av världens mest skrämmande
deckarförfattare, Jörn Jonssen. Jörn
börjar prata, självsäkert och
utstuderat, hans ord är som bensin på
Hannas brinnande hud. Han ser det som en
plikt att aldrig göra läsaren
intresserad, att alltid sikta efter att
få så många läsare som möjligt. Han ser
sig själv som en projektledare som
dessutom skapar arbete åt andra: på
förlaget, tryckeriet och i butikerna.
Hanna blir rasande på
hans arrogans och självsäkerhet på
Bokmässan och kastar en bok på honom.
Hela bokmässan vänder sig mot Hanna och
även Jörn vänder sig mot henne. Jaha !
säger han. Där har vi visst någon som
inte är förtjust i min nya bok. Publiken
skrattar och Hannah kokar. Hon har ju
själv vunnit Nordiska Rådets
litteraturpris två gånger och anser att
Jörns böcker visar på hans medelmåtta på
varje sida på de böcker hon läst av
honom och åtar sig att själv skriva en
deckare på 30 dagar som håller en högre
klass.
Jörn som säljer
miljontals böcker både i Danmark och
utomlands tycker att detta är en utmärkt
utmaning ! Han anser att det är svårt
att kunna skriva en en deckare som
håller hög kvalité på en månad. Hannah
som redan ångrat sin utmaning, reser
ändå på sin förläggare uppmaning hals
över huvud till Island för inspiration
och tar logi hos den gästfria Ella i den
fridfulla lilla orten Húsafjördur om hon
blir anvisad av sin förläggare
Sebastian.
Bara några dagar
efter sin ankomst får Hanna den
inspiration hon väntat på att försöka
skriva en deckare på 30 dagar. Ellas
systerson Thor som varit försvunnen
hittas livlös upp från havet. Den fråga
som måste utredas är om han blivit
mördat eller om det har varit en ren
olyckshändelse. Thor var, som alla andra
på den lilla orten, son till en fiskare,
men han led av stark vattenskräck och
alla visste att han alltid undvek havet.
Hur kunde han då ha drunknat, frågar sig
Hanna, och vilket var motivet som hon
gärna själv vill undersöka vad som
verkligen hade hänt.
Hanna börjar
undersöka dödsfallet som en möjlig
ingång till sin tänkta klichédeckare,
men dras snart in i byns mörka
hemligheter. På Island, med dess snö och
mörker, avtecknar hon allt mer ett
dramatiskt förflutet - samtidigt som hon
börjar skönja en framtid - vad som kan
ha hänt och hur hon skall kunna avsluta
sin första deckare på ett bra sätt.
Det visar sig vara
mycket svårare än hon först trott.
Teorierna är många vem som kan ha begått
mordet och vilket motiv som finns. En
alkoholiserad hemslös, Gisli, är den
första som misstänks för brottet. Han
bor i ett litet skjul och många
misstankar från flera håll riktas mot
honom.
Thors far som har ett
förfärligt humör och vid flera
tillfällen visat sig vara våldsam var
den som upptäckte Thor som redan var död
misstänks även för det brutala brottet.
Jonni som var Thors bästa kompis,
misstänks också för den som begått
mordet. Och inte heller Hella som Hanna
bor inneboende hos slipper undan Hannas
misstankar. Men hon hittar inga riktiga
motiv.
Hanna vill samarbeta
med landsortspolisen Viktor som inte
vill att Hanna skall blanda sig i hans
egen utredning. Men efter att fyra mord
- som följer strax efter Thors död -
vill Viktor samarbeta med Hanna för att
kunna utreda vad som verkligen händer i
den lilla byn. Hanna lämnar Viktor med
glädjen över att ha fått tilldelat sig
en roll, som inofficiell
utredningspartner, blandat med känslan
att hon ska var mer på sin vakt för att
inte själv råka illa ut.
Hannah som
självutnämnd utredare riskerar sitt liv
- vid flera tillfällen - för att försöka
utreda vad som hänt, avslöja vem
mördaren är, och för att samtidigt kunna
slutföra sitt arbete som självutnämnd
deckarförfattare. Hur det hela slutar,
och vad som till slut händer med Hanna
och hennes tilltänkta bokprojekt tänker
jag inte avslöja.
Men från det nät av
händelser som till slut leder fram till
vem som är mördaren, lyckas ändå Jenny
Lund Madsen hålla läsaren i ett stadigt
grep enda fram till sista kapitlet i en
deckare som förtjänar första priset som
årets bästa danska kriminalroman där
Jenny också blivit nominerad till det
nordiska deckarpriset Glasnyckeln. Hon
har i sin första bok redan visat hur hon
själv kan skriva en bra deckare - som
lyckas hålla läsaren på helspänn enda
fram till slutet för att sedan avslöja
vad som verkligen hände och själva
motiven till alla morden.
Mats Lönnerblad