[Hemsida]

Konsten att skriva en bra deckare.
2021-08-17 av Mats Lönnerblad

Den snobbiga, ensamstående, alkoholiserade och dessutom skrivblockerande författaren Hannah får genom en ödets nyck utmaningen att skriva en kriminalroman på trettio dagar, är upptakten till boken: Trettio dagars mörker, av författaren Jenny Lund Madsen, i översättning av Sabina Söderlund, Modernista förlag.

Bokens titel: Trettio dagars mörker
Författare: Jenny Lund Madsen
Översättning: Sabina Söderlund
Förlag: Modernista bokförlag

Jenny Lund Madsen är en dansk författare, född 1983. Hon har en magisterexamen i filmvetenskap och har studerat manusförfattande på University of California i Los Angeles. Sedan 2990 har hon arbetat som manusförfattare för filmer och TV-serier. Trettio dagars mörker är hennes första deckare, som vann Harald Mogensen-priset för årets bästa danska kriminalroman.

På en bokmässa möter Hanna, en av världens mest skrämmande deckarförfattare, Jörn Jonssen. Jörn börjar prata, självsäkert och utstuderat, hans ord är som bensin på Hannas brinnande hud. Han ser det som en plikt att aldrig göra läsaren intresserad, att alltid sikta efter att få så många läsare som möjligt. Han ser sig själv som en projektledare som dessutom skapar arbete åt andra: på förlaget, tryckeriet och i butikerna.

Hanna blir rasande på hans arrogans och självsäkerhet på Bokmässan och kastar en bok på honom. Hela bokmässan vänder sig mot Hanna och även Jörn vänder sig mot henne. Jaha ! säger han. Där har vi visst någon som inte är förtjust i min nya bok. Publiken skrattar och Hannah kokar. Hon har ju själv vunnit Nordiska Rådets litteraturpris två gånger och anser att Jörns böcker visar på hans medelmåtta på varje sida på de böcker hon läst av honom och åtar sig att själv skriva en deckare på 30 dagar som håller en högre klass.

Jörn som säljer miljontals böcker både i Danmark och utomlands tycker att detta är en utmärkt utmaning ! Han anser att det är svårt att kunna skriva en en deckare som håller hög kvalité på en månad. Hannah som redan ångrat sin utmaning, reser ändå på sin förläggare uppmaning hals över huvud till Island för inspiration och tar logi hos den gästfria Ella i den fridfulla lilla orten Húsafjördur om hon blir anvisad av sin förläggare Sebastian.

Bara några dagar efter sin ankomst får Hanna den inspiration hon väntat på att försöka skriva en deckare på 30 dagar. Ellas systerson Thor som varit försvunnen hittas livlös upp från havet. Den fråga som måste utredas är om han blivit mördat eller om det har varit en ren olyckshändelse. Thor var, som alla andra på den lilla orten, son till en fiskare, men han led av stark vattenskräck och alla visste att han alltid undvek havet. Hur kunde han då ha drunknat, frågar sig Hanna, och vilket var motivet som hon gärna själv vill undersöka vad som verkligen hade hänt.

Hanna börjar undersöka dödsfallet som en möjlig ingång till sin tänkta klichédeckare, men dras snart in i byns mörka hemligheter. På Island, med dess snö och mörker, avtecknar hon allt mer ett dramatiskt förflutet - samtidigt som hon börjar skönja en framtid - vad som kan ha hänt och hur hon skall kunna avsluta sin första deckare på ett bra sätt.

Det visar sig vara mycket svårare än hon först trott. Teorierna är många vem som kan ha begått mordet och vilket motiv som finns. En alkoholiserad hemslös, Gisli, är den första som misstänks för brottet. Han bor i ett litet skjul och många misstankar från flera håll riktas mot honom.

Thors far som har ett förfärligt humör och vid flera tillfällen visat sig vara våldsam var den som upptäckte Thor som redan var död misstänks även för det brutala brottet. Jonni som var Thors bästa kompis, misstänks också för den som begått mordet. Och inte heller Hella som Hanna bor inneboende hos slipper undan Hannas misstankar. Men hon hittar inga riktiga motiv.

Hanna vill samarbeta med landsortspolisen Viktor som inte vill att Hanna skall blanda sig i hans egen utredning. Men efter att fyra mord - som följer strax efter Thors död - vill Viktor samarbeta med Hanna för att kunna utreda vad som verkligen händer i den lilla byn. Hanna lämnar Viktor med glädjen över att ha fått tilldelat sig en roll, som inofficiell utredningspartner, blandat med känslan att hon ska var mer på sin vakt för att inte själv råka illa ut.

Hannah som självutnämnd utredare riskerar sitt liv - vid flera tillfällen - för att försöka utreda vad som hänt, avslöja vem mördaren är, och för att samtidigt kunna slutföra sitt arbete som självutnämnd deckarförfattare. Hur det hela slutar, och vad som till slut händer med Hanna och hennes tilltänkta bokprojekt tänker jag inte avslöja.

Men från det nät av händelser som till slut leder fram till vem som är mördaren, lyckas ändå Jenny Lund Madsen hålla läsaren i ett stadigt grep enda fram till sista kapitlet i en deckare som förtjänar första priset som årets bästa danska kriminalroman där Jenny också blivit nominerad till det nordiska deckarpriset Glasnyckeln. Hon har i sin första bok redan visat hur hon själv kan skriva en bra deckare - som lyckas hålla läsaren på helspänn enda fram till slutet för att sedan avslöja vad som verkligen hände och själva motiven till alla morden.

Besöksräknare: