[Hemsida]

När krigsåren hade tömt den svenska statskassan
2021-11-09 av Mats Lönnerblad

I den första andra och tredje delen av författaren Niklas Natt och Dag, 1793, 1794 och 1795, Bokförlaget Forum, får vi följa hans "Bellman noir"- spännande trilogi. Vi får vi bekanta oss med Mickel Cardell och Anna Stina Knapp och den myllrande och ruttnande värld som är deras, där det lilla som återstår av Gustav III envälde och den gustavianska ärans prakt och förfall i Sverige.

Böckernas titlar: 1793, 1794 och 1795.
Författare: Niklas Natt och Dag
Bokförlag: Forum

Niklas Natt och Dag är född 1979 i Stockholm. Hans förfäder slog ihjäl Engelbrekt, förlorade huvudstaden till Kristian Tyrann och tvingades i landsflykt efter att ha kränkt Jean Baptiste Bernadottes abdikation. Hans debutroman 1793 utsågs till Årets debut av Svenska Deckarakademin och belönades med priserna Årets bok samt Crimetime Specsavers Award.Serien är i dag såld till och utgiven av cirka 40 förlag världen över.

Upptakten i boken är nog så spännande. Hösten 1793 hittas ett lik i Fatburen på Södermalm, i den igenslammade sjö där allt i kåkstadens avskräde hamnar. Den döde är svårt torterad och saknar armar och ben, men skadorna är inte nya. Cecil Winge kontaktas. Han har varit Stockholms poliskammare behjälplig med sitt skarpsinne förr. Nu får han i uppdrag att försöka hitta mördaren. Men tiden är knapp och den vinter bli den svåraste som Stockholm skådat på ett decennium är i antågande.

Författaren visar att med sin skildring på den brutala värld som Sverige befinner sig i och och det är en skakande skildring av det sena 1700-talets mörkaste vrår. Baron Reuterholms förmyndarregim går mot sitt slut, och jakten på alla som konspirerat mot honom trappas upp. Tycho Ceton: Han är en avfälling från Eumeniderorden, ett ordenssällskap där mäktiga män finner sitt nöje under välgörenhetens falska flagg och fordom slavägare i Västindien, har efter hemkomsten till Sverige försöker dölja sina gamla brott bakom välgörenhet, men jagas av sina motståndare.

Jean Michael Cardell som kallas för Mickel, möjliggjorde genom sin egen fadäs en brand på Hornsberget, där Anna Stina Knapps tvillingbarn brann inne, för vars död han håller sig själv ansvarig. Han blir illa bränd i samband med branden, om än med värre sveda i samvetet än i ärren.

Gustav III: av Guds nåde, Sveriges, Götes och Vendes konung blir skjuten på operan och död i mars 1792. Gustav Adolf Reuterholm: som efterträder Gustav III ser till att han bli utnämnd till förmyndarregeringens starke man; storvisieren kallad; i allting praktiskt Svea Rikes nya härskare; stingslig, fåfäng och fast besluten att utplåna landets kvarvarande gustavianska lojalister. Gustav Adolf: ende son till Gustaf III; kung av Sverige bara till namnet är ännu omyndig och därför ställd under Reuterholms förmyndarskap.

Cecile Winge: jurist, extraordinarie vid poliskammaren i Stockholm; ett mönster av rationalitet hjälper Michel för att försöka fånga in Tycho Ceton, men avlider och hans yngre bror Emil Winge hjälper Cardell för att försöka fånga in Ceton för att han skall kunna ställas till svars för alla grova brott som han begått och för de nya brott som han planerar.

I tredje delen i Stockholm - staden mellan broarna - vandrar Michel Cardell kring, enarmad och bränd. Vid hans sida går Emil Winge, som med poliskammarens goda minne fortsätter att jaga Ceton, som gör allt för att hålla sig gömd. Cardell söker även efter den flicka vars barns död han håller sig ansvarig för. Men Anna Stina Knapp går inte att finna.

Till slut är det Tycho Ceton som finner Anna Stina Knapp och vill använda sig av henne för sina egna ondskefulla syften. Han erkänner för henne att det nedbrunna barnhuset på Hornsberget var hans skapelse. Båda Anna Stinas tvillingbarn - Maja och Karl - brann ju inne. Han försöker skylla ifrån sig allt ansvar för branden på Cardell som han säger var den som orsakade branden, samtidigt vill Tycho vill göra allt för att försöka rehabilitera sig i det ordenssällskap där han tidigare blivit utesluten.

Hur det hela slutar tänker jag inte avslöja. Men Niklas Natt och Dag har gjort en grundlig forskning som visar vad som hände under 1700-talets slut efter den enväldige tyrannen Karl XII härjningar i början av samma sekel, som fick vittgående ekonomiska och mänskliga konsekvenser för hela Sverige. Det är en mycket bra och välskriven trilogi Niklas Natt och Dag har skrivit som jag gärna rekommenderar.

Besöksräknare: