Akademiledamoten och
författaren Per Wästberg skildrar detta
på ett insiktsfullt och kraftfullt sätt
med hjälp av de olika politiker och
kulturpersonligheter som han berättar om
vilket framgår på ett bra sätt i hans
senaste bok: Hyllningar, Essäer och
krönikor, Bokförlaget Wahlström &
Widstrand.
Förtjänsten, enligt
Wästberg ligger i förmågan att göra
deras artiklar och böcker trovärdiga och
angelägna. Men medan mången bedömare
ägnar sig åt tendentiösa polariseringar
Allt i vår tillvaro borde vara värt att
skildra och fördjupa sig i, anser han.
Bokens titel:
Hyllningar. Essäer och krönikor
Författare: Per
Wästberg
Förlag: Wahlström &
Widstrand
Wästberg skriver i
sin bok att i USA vill ett antal
professorer avskaffa både latin och
grekiska, därför att det sprider "vit
suprematism" och speglar ett
slavsamhälle (det gör ju även indiska,
afrikanska och muslimiska samhällen). De
anser att Homeros och Cicero måste stiga
ner från sin piedestal av vithet. Men
som Per så riktigt påpekar så såg aldrig
de antika grekerna sig själva som vita.
Deras statyer var målade i alla färger.
De klassiska språken är inte reserverade
för en elit - utan hör hemma i hela
världen - vilken miljö man än kommer
ifrån.
Själv har jag redan
skrivit om Cicero och intervjuat
författaren Robert Harris som skrivit 3
böcker om Cicero, när han var på besök i
Sverige - Cicero kommer ju från Arpino
som är en välkänd kulturstad i Italien -
där jag tillsammans med min hustru - har
vistats varje sommar i mina
svärföräldrars sommarbostad, sedan lång
tid tillbaka.
Enligt min mening var
Cicero en av de första verkliga
demokratikämparna i världen som alltid
tog de svagare i försvar. Hans öde - som
han aldrig förtjänade - blev ändå
förskräckligt och tragiskt, för den
envåldshärskare som tillskansade sig
makten, var den som orsakade hans
frånfälle. Vi har hans dödsmask av
Cicero hemma i bostaden för att varje
dag påminna oss själva om hans storhet -
eftersom min svärfar som ursprungligen
kommer från Italien - men gifte sig med
en fransyska, vars dotter jag gifte mig
med, flydde till Frankrike efter Hitlers
angrepp på Italien och innan dess
kämpade han mot både Hitler och
Mussolini.
Enligt Per Wästberg
kan människan inte inringas och
etiketteras. Hon är outtömlig. Varje
försök att sätta
upp stängsel lämnar en
bit av henne utanför. Till det absurda i
vår samtid hör den moraliska puritanism
och rädsla för det obehagliga som
invaderat amerikanska universitet och
nått andra länder som Sverige.
Studenterna vill, enligt Wästberg,
vistas i en silkeskokong, vilket går ut
över värdefull litteratur. Döden,
rasismen, homofobin, diskussionen om
sexuella karaktärer hör med ens till det
som en student inte ska utsättas för.
Vid universitet i
Oxford, där jag själv har studerat, har
professorer i juridik tillåtit sina
studenter att avlägsna sig när man
behandlar lagar kring våldtäkt och grova
brott.
I Glasgow 2017 fick
studenterna tillstånd att lämna klassen
med bibelstudier och de tog illa upp att
möta bilder av Jesu lidande på korset,
skriver Per Wästberg. I USA på
högstadiet har på flera håll J.D.
Salingers bok "Räddaren i nöden"
plockats bort, ty Holden Caulfield,
betraktas numera som en privilegierad
vit yngling och man vill skona
minoritetsstudenterna (!)
På universitet i land
efter land börjar man sätta gränser för
litteraturen genom självvald censur.
Collettes "Tidig blomning", Marguerites
Duras "Älskaren". André Gides "Den
omoraliske, Nabokos Lolita - handlar de
inte om sex med minderåriga som borde
förbjudas ?
Den fråga som jag
också ställer mig, skulle föga
riskbenägna förläggare i våra dagar ge
ut dem i dagens klimat trots att de är
fiktion och inte dokumentärer? Bör ett
mästerverk som Lolita undanhållas
biblioteken och bara vara tillgängliga
för privat konsumtion? I fjärran
skymtar Per Wästberg indignationens
bokbål. Han anser att diktarens uppgift
är att hålla öppet hus så att alla
tillvarons skepnader kan bosätta sig i
honom eller henne. Det finns alltid en
annan människa bredvid den som
beskrivs.
Joseph Brodsky sade i
sitt Nobeltal att vi må fördöma bokbål,
censur, förföljelser av författare, som
jag själv redan skrivit om när det
gäller författaren Claus Mann vars
böcker brändes på bål och både han själv
och hans far nobelpristagaren tvingades
fly från Tyskland, när Hitler kom till
makten. Men vi står fortfarande maktlösa
inför det värsta brottet mot
litteraturen, att inte läsa böcker.
Böcker är farliga för
dem som tycker att det räcker med en
enda bok: Bibeln, Koranen, Mein Kampf.
Påvar och mullor, Stalin, Hitler och
Goebbels har handlat därefter. Men det
finns inga heliga texter, inget sista
ord, samtalen får inte stanna. Den inre
osäkerhet som kräver yttre fiender för
att maskera sig måste bekämpas, anser
Per Wästberg. Författare styrs ju av
begär att åstadkomma något som inte bara
upprepar det som redan finns, menar han.
Begäret upphör ju i den minut det nått
sitt mål. En glimt av frihet öppna
dörrar, dimmor som lyfter - så hörs
klicken från låskolven.
Storstaden som den
skildras hos Dickens och Balzac är ju en
labyrint, en själens vilsegång utan
återvändo. Den berikar och
desinformerar, skyddar och skrämmer.
Romantikern Ruskin ställde den medeltida
stadens idyll mot industriorternas
sotiga inferno. Men från sin pub vid
Fleet Street förkunnade Samuel Johnson;
"När en människa
tröttnar på London, har hon tröttnat på
livet, ty i London finns allt som livet
kan ge" Och Anatole France, tidig
nobelpristagare fyllde i från sitt håll:
"Paris är världens vackraste landskap
format av människohand."
Eftersom som jag
själv haft förmånen att bo och studera i
London i The London School of Foreign
Trade och haft möjlighet att både arbeta
och studera i Paris, kan jag bara hålla
med. Dessutom fylls av förundran för
de arbete som Per Wästberg själv utfört
under många år i både sin egenskap som
medarbetare i Svenska Akademin, som
författare och sitt mångåriga arbete som
ordförande för svenska Amnesty och vice
ordförande i svenska Pen.
Mats Lönnerblad