ABBA har lyckats med det som ingen annan svensk popgrupp lyckats med tidigare. Att erövra en stor del av hela världen med sin popmusik - vilket skedde redan för 40 år sedan - för att efter deras avslutade karriär som grupp och efter 40 års tystnad lyckas med att göra comeback, och på nytt erövra världen - med helt ny musik - som inte alls påminner om deras tidigare.
Carl Magnus Palm är den person som känner kvartetten och dess tidigare manager och medarbetare bäst. Han har redan skrivit om ABBA i flera av sina böcker på engelska som handlar om kvartetten och deras manager Stikkan Anderson. Carl Magnus är den ledande experten på ämnet ABBA. Jag fick tillfälle att intervjua honom den 23 mars för att få reda på både deras bakgrund. Vad som nu kommer att ske i samband med deras comeback, ABBA - The Story är hans första och hittills enda svenskspråkiga biografi av honom om gruppen.
Bokens titel: ABBA The Story
Författare: Carl Magnus Palm
Förlag: Wahlström & Widstrand
Berättelsen om supergruppen är den första heltäckande biografin på svenska om gruppen som gjorde det ingen annan lyckats med förut: nå utanför Sveriges gränser med sin popmusik och därtill bli en av de största popgrupperna i världen. Carl Magnus lyckas åskådliggöra den spännande historien om hur ABBA med god hjälp av sin manager Stikkan Anderson lyckades ta sig fram till genombrottet, om deras ansträngningar att kunna nå den absoluta världstoppen. Deras tid tillsammans. Både i det privata planet och i arbetet med att deras musik utvecklades och frågan jag ställer mig - vad som nu kommer att hända med deras musik - och hur de skall lyckas framträda, på nytt, utan att behöva turnera.
Boken tecknar ett porträtt av deras tidigare färgstarke och kontroversielle manager Stikkan Anderson, som vågade tro att världen var redo för en popgrupp från Sverige medan den internationella musikbranschen skrattade bakom hans rygg. Vi får också följa Agnetha, Björn, Benny och Frida från barndomsåren fram till i dag.
Carl Magnus bok om ABBA är en berättelse om två män och två kvinnor från Sverige som med hjälp av en envis manager lyckades göra något som ingen annan lycka lyckats med tidigare: att under en intensiv tioårsperiod skriva och framföra popmusik som når långt utanför Sveriges gränser och som fortfarande älskas av en stor publik över hela världen.
Det har kunnat ske tack vare hårt arbete för alla inblandade och en fördomsfri inställning till popmusik - var den har sina rötter, hur den ska framföras och vad den ska berätta - kunde ABBA blanda alla möjliga influenser, färga dem med sina egna temperament och idéer, och därigenom skapa något eget.
Björn Ulvaeus inledde sin karriär i gruppen Hootenanny Singers i Västervik, där jag själv kommer ifrån och gärna lyssnade på Hootenany Singers folkmusik, när det begav sig.
Stikkan besökte gruppen i Västervik. Med sin sedvanliga envishet lyckades att bli manager för hela gruppen. Det var han som gav dem namnet - Hootenanny Singers - sedan han skrivit kontrakt med dem. Poängen med hootenanny var, lite förenklat, att artisterna i gruppen, sjöng folkmusik för varandra och att publiken också deltog i det hela.
Under Stikkan Andersons ledning blev de närmaste åren en enda lång serie framgångar på topplistorna för Hootenanny Singers och som en konsekvens av detta följde ändlösa turnéer i folkparkerna. De blev snart stora idoler, och alla planer på vidare studier, efter studentexamen för gruppen lades tills vidare på hyllan.
Benny Andersson lycka var gjord, när han anslöt sig till popgruppen Hep Stars våren 1965, Hep Stars hade stormat in på topplistorna, men de saknade en gitarrist. De tog därför kontakt med Benny som genast anslöt sig till gruppen.
Genom den goda kontakten mellan Hootenanny Singers och Hep Stars lärde Benny känna Björn Ulveaus. de beslöt sig för att samarbeta. Men åren 1966 - 1967 hade Hep Stars blivit alltmer populära och det tycktes inte finnas några gränser för deras framgångar. Samarbetet fick vänta tills både Hep Stars och Hotenanny Singers beslutade sig för att lägga ner sin verksamhet.
Agnetha Fältskog var bara 17 år när hon spelade in sin första singel "Jag var så kär" som blev en stor hit. Kär på riktigt blev hon några år senare träffade hon Björn Ulvaeus. Paret gifte sig snart. Benny Andersson träffade Anni-Frid Lyngstad som då var gift och fick barn redan när hon var 17 år och redan var etablerad artist. Men hon skilde sig sedan när hon träffat Benny. Så bildades så småningom kvartetten ABBA.
Gruppen firade enorma triumfer. Filmaren och regissören Lasse Hallström engagerades snart för att regissera gruppens banbrytande musikvideor, som distribuerades runt om i världen tillsammans med musiken.
Men säg den lycka som varar för evigt. ABBA fick snart flera guldskivor än någon annan och blev en av världens populäraste popgrupper. Men deras turné i Nordamerika, Europa och Japan hösten 1979 och våren 1980 blev deras sista. Agnetha skulle senare minnas USA-delen av turnén som "fasansfull".
Björn och Agnetha hade just skilt sig och Agnetha saknade deras barn och ville bara hem till Sverige. Snart skilde sig också Benny och Frida, men gruppen förblev ändå intakt. Fen musik de skapade lever fortfarande kvar, efter alla dessa år och ny musik har tillkommit som visar att kvartetten fortfarande är intakt.
Stikkan Andersson lever inte längre. Han dog redan när han bara var 66 år. Hans musikbolag såldes. Frida och Agnetha sjunger "Thank you for the music" och tror att de tackar för sig - men återkommer ändå, 40 år senare i den nya musiken för ABBA som presenterades 2021.
Björn och Benny skriver musik och text till både musikalen Chess som blir en internationell succé och Kristina från Duvemåla som bygger på Wilhelm Mobergs böcker och blir en stor framgång i Sverige, men har svårt att nå ut utomlands.
Teaterföreställningen och filmen Mamma Mia blir en stor internationell framgång. Carl Magnus lyckas sammanfatta allt vad ABBA har lyckats åstadkomma under hela deras karriär och privatliv på ett bra sätt i sin bok och skildra all den beundrans och dramatik som fortfarande omger gruppen.
Vi har fortfarande inte sett slutet. Något riktigt stort håller på att ske i London där ABBA kommer att gestalta någonting som vi fortfarande inte får veta så mycket om. Men i samband med min intervju fick jag veta är att man skapat digitala "avartarter" visuell representation av ABBA kvartetten - digitalt i London - som man kan vidarebefordra till andra länder utan att ABBA själva behöver turnera..
Genom skapandet av ett nytt ABBA-hus i London - och ett långsiktigt avtal med George Lucas bolag Light & Magic (Industrial Light and magic film.com) - som är ett av världens ledande företag för specialeffekter - hoppas man lyckas återskapa ABBAs gamla och skapa och ny musik - i sin egen studio i huset i London. Min förhoppning är hoppas man lyckas skapa samma fortsatta intresse för ABBA musik som man tidigare lyckats med genom uppsättningen av Mamma Mia som fortfarande visas över världen både som teaterföreställning och i de två filmer som är producerade på samma tema.
Mats Lönnerblad