[Hemsida]

Vladimir Putins brott mot mänskligheten
2022-12-02 av Mats Lönnerblad

Författaren Sebastian Lanebys välskrivna och nyutkomna bok: Krig i Europa, Ordfront förlag, sammanfattar vad Rysslands oprovocerade angrepp mot Ukraina innebär, sedan den olagliga annekteringen av Krim skedde -  vilka påföljder det kan få för Ryssland i form av krigsskadestånd och straffansvar, om Ukraina vinner det numera fullskaliga krig som nu har pågått sedan 24 februari 2022, under nästan ett helt år.

Bokens titel: Krig i Europa. Inblick/Överblick/ögonblick.
Författare: Sebastian Laneby
Förlag: Ordfront förlag

Sveriges tidigare utrikesminister, Ann Linde, (S) sammanfattar på ett bra sätt  de skadeståndskrav som kan riktas mot både  Putin och Ryssland för vad som redan har skett. I en intervju i boken betonar hon  att " hela den europeiska säkerhetsordningen nu står på spel", "den europeiska säkerhetsordningen måste upprätthållas" Vad det betyder svarar hon på själv. "Den europeiska  säkerhetsordningen är ett tiotal principer som Ryssland har åtagit sig att följa men fortfarande inte följer." Man får inte använda våld eller hot om våld, varje land får ha sitt eget säkerhetspolitiska val, teritoriell integritet, man har ett brett säkerhetsbegrepp det vill säga mänskliga rättigheter och demokrati, en koppling mellan hård säkerhet och mjukare frågor.

Ann Linde påpekar i intervjun att de första delarna slogs fast redan  1975 och skrevs på av  Ryssland och sedan Parisstadgan från 1990. Sedan har de här principerna återbekräftats 2010 i Astana. Der är den europeiska säkerhetsordningen  och organisationen som bevarar den är Osse, organisationen för säkerhet och samarbete i Europa. Varje vecka har man ett permanent rådsmöte där man får ta upp och kritisera länder som ingår  i Osse  och som bryter mot den europeiska säkerhetsordningen. Nu säger  Ryssland att man inte vill ha det det så. De tror att det går att släppa principerna och gå tillbaka till det som kallas intressesfärer. Med andra länder menar Ann Linde att Valdimir Putin vill ha tillbaka och drömmer om det gamla Stormaktsryssland,  som inte längre existerar.

Sveriges tidigare statsminister, Magdalena Andersson, (S) fördömer den ryska invasionen i Ukraina. Samtidigt som Putin varnar omvärlden för att ingripa mot den olagliga invasionen och hotar med " konsekvenser som är större än någon av er mött genom historien" Hon bekräftar att Ryssland har inlett ett mörkt kapitel i Europas historia den att invadera Ukraina och hotar en demokratisk regering, vald av det urkainska folket. Rysslands väpnade anfall mot Ukraina har medfört stort lidande för det urkrainska folket som följa och Ukrainas president Zelenskyj har utlyst  krigstillstånd. Magdalena Andersson anser  att den ryska invasionen av Ukraina är oprovocerad, olaglig och oförsvarlig, vilket är lätt att hålla med om. Den hotar internationell rätt och säkerhet och är ett flagrant brott  mot internationell rätt och mot den europeiska säkerhetsordningen.

Magdalena Andersson fördömer  den ryska invasionen i starkast möjliga ordalag och menar att Ryssland omedelbart måste upphöra med alla militära operationer och ovillkorligen dra tillbaka alla stridskrafter från Ukraina. Ryssland måste omedelbar upphöra med alla militära operationer och ovillkorligen dra tillbaka alla stridskrafter från Ukraina. Ukrainas territoriella integritet måste respekteras, så även Ukrainas suveränitet. Hon menar att vi i Sverige står eniga tillsammans med våra partners inom EU.

Sveriges nya statsminister, Ulf Kristersson (M)  delar Magdalena Andersson åsikter att den 24 februari 2022 markerar ett slut på freden i Europa. Ukraina befinner sig sedan dess under oprovocerad, kallblodigt, fullskalig attack. Rysslands invasion krossar, med Natos generalsekreterares ord, freden på vår kontinent. Många har redan dödats i  raketattacker och strider. Varje dag nås vi av strider. I dag nås vi av bilder av explosioner och människor som flyr för sina liv - bara ett par timmars flyg från Sverige. Nu är det tid  genom Sveriges och Finlands Natomedlemskap att visa handling att Ukrainas sak är vår. Sverige måste fortsätta att hjälpa Ukraina med det Ukraina mer om. Det gäller både vapen och humanitär hjälp.

Ukrainas president, Volomyr Zelensky, beordrade redan i börja av detta krig allmän mobilisering och ingen man mellan  18 och 60 år får lämna Ukraina. FN uppger att mer än 200.000 är på flykt och tusentals av dem har flytt över landgränserna till Polen, Ungern. Rumänien och Moldavien och Sverige. Krig i Europa försöker svara på alla frågor som handlar om kriget men försöker också ge en inblick, en något fördjupad förståelse - genom att intervjua de som redan har flytt, de som har makt, de som rapporterade och de som kan förklara var som händer under detta krig och vilka som blir påföljderna för alla dem som på olika sätt medverkar i kriget. Mest av allt hoppas Sebastian Laneby och jag själv att det snart är fred. Fred i Europa och att de skyldiga till detta orättfärdiga krig ställs till svars för sina handlingar.

Många svenskar, i likhet med mig själv, frågar oss också vad vi kan göra. Det faktum att vi är många som frågar oss det, det är styrka för Sverige som jag anser att vi måste ta tillvara på. Sverige har, först under senare tid vidtagit de åtgärder som det försämrade säkerhetspolitiska läget givit vid handen. Vi har äntligen stärkt vår beredskap och vårt totalförsvar. Vi har gjort det i bred politisk enighet, vilket är en styrka för Sverige i det rådande läget.

Min egen uppfattning, i min egenskap som både författare, recensent och värnpliktig kapten,  är att alla svenskar i dag hålla sig informerade och söka information, men alltid fråga oss hur trovärdig källan är. Vem som är avsändare och varför uppgifterna sprids. Rysslands oprovocerade attack på Ukraina är ett allvarligt folkrättsbrott  som både Sverige och EU fördömer  i kraftigaste ordalag. Min uppfattning är att Ryssland och president Putin kommer att få bära tungt ansvar för detta fega angrepp på en europeisk grannstat. Jag delar författarens åsikt att vi står inför det allvarligaste  säkerhetspolitiska  läget sedan andra världskriget. Konsekvenserna, hur det än slutar,  kommer att bli utomordentligt allvarliga. Sebastian Laneby talar om alla de människoliv som går förlorade  angrepp på ett demokratiskt grannland. Ett brott mot både den europeiska säkerhetsanordningen  och Sveriges säkerhet som måste beivras.

Författare och skribent i finansrätt

Besöksräknare: