[Hemsida]


Aviccis musikaliska musik                
2024-04-11 av Mats Lönnerblad 

Tim Bergling hade både förmågan och kunskapen, att tillsammans med andra populära musiker, sångare och textförfattare – omdefiniera den elektroniska dansmusiken - vilket också kommer att förändra framtidens skapande av musik, för nästa generation, som står på tur vill förändra och utveckla både hans dans – och popmusik.

Bokens titel: Avicii Tim Bergling – hans liv och musik
Författare: Måns Mosesson
Förlag: Max Ström

Avicci var en av världens snabbaste housestjärnor - som började sin karriär redan i tonåren - när han tillsammans med andra likasinnade ville förändra musiksmaken i grunden. Redan 2011 när Tim Bergling av 22 år var han ute på en till synes evig succé turné, skriver författaren och journalisten Mosesson i förordet den nyutkomna boken Avicci – Tim Bergling – hans liv och musik. Max Ströms förlag. Fansen själva var inte lika tillbakadragna. Det syntes inte minst den sommaren, på en festival som hölls i den smällheta öknen utanför Las Vegas. Till Elecric Daisy Carneval, vallfärdade tusen och åter tusen tonåringar, som nyfrälsta steg in i housens förlovade katedral, skriver Mosesson i boken.

Hemmet som Tim Bergling växte upp i var genomsyrat av kultur. Tim hade mycket att brås på. Tims mamma Anki var en välkänd skådespelare, som bland annat haft en bärande roll i den svenska filmen Mitt liv som hund. Hans pappa Klas älskade musik, och ägnade gärna en ledig förmiddag att valsa runt i morgonrocken till tonerna av soul och blues. Husguden var Ray Charles, den blinda legenden från amerikanska södern som med sin karisma och sitt jazziga pianospel gjorde det omöjligt att stå still. Tim kände redan på den tiden att han var kreativt lagd, och använde ofta sin gitarr han fått av sin pappa – men att gå i sin storebrors fotspår och bli musiker i ett rockband kände han inte för. Tim ville åt något instinktivt och smittsamt, men det var melodin som skulle bära låten.

I början var Tims försök att skapa musik. Han provade sig på tolkningar av välkända verk, men det var på scenen Tim skulle förvandlas till en verklig artist och produktionsmässigt blev han alltmer självsäker. Han började bli mästare på att reta lyssnarnas förväntningar - han lärde sig att höja stämningen i en låt, tills spänningen blev nästan outhärdlig för lyssnaren, innan han till sist förlöste melodin och lät den explodera i lyckliga skutt. Till de milda rytmiska slagen broderade han ut till svepande arrangemang – som plötsligt frontalkrockade med vildsinta syntriff. Det var mötet mellan det mjuka i musiken och det brutala som låten hände, det var i den dynamiken som Avicii glänste. Allt Tim hade kämpat för smälte ihop med produktionen. Han hade redan när han uppträdde i Las Vegas fått ihop sin musik – människorna som lyssnade blev som förhäxade.

Musikaliskt lyckades Tim signalera något uppriktigt, skriver Måns Mosesson. Tim gjorde sig känd för att kombinera sina egna elektroniska beats med gammal finstämd soul, som i Papa Was a Rolling Stone eller i Tracks of My Tears, låtar som Tim sett sin pappa valsa runt till hemma framför högtalarna på Linnégatan i Stockholm som var Tims barndomshem. Utifrån, för fansen som följde Aviciis resa genom kontona på Tvitter eller Facebook, kunde det se ut som ett genombrott, som var omedelbart, enormt. Men sanningen var att Tim Bergling, till skillnad mot ABBA som avbröt allt turnerande i tid. Hela tiden arbetade Tim för att göra fansen nöjda genom nya versionerna av låtarna, som han skapade tillsammans med sina medarbetare, när det gällde både texterna och musiken. Bara ett par år efter de första stapplande stegen bar Tim Bergling på en hel industri på sina axlar: bokare i olika världsdelar, turnéledare, skivbolag, festivalarrangörer vilket nog till slut visade sig vara en övermäktig uppgift.

Boken om Tim Bergling – hans liv och musik är en fotografisk hyllning till Tims musikaliska gärning. Vi får följa hans liv i både bilder och text från barndomen via några av hans största spelningar. I mars 2013 var det dags att visa omvärlden var skåpet skulle stå. Tim skulle premiärspela en handfull av sina nya låtar på det som hade blivit den moderna housemusikens tummelplats, Ultra Music Festival i Miami. Då spelades en av hans mest kända melodier, med en bra text som även filmats. Hey Brother som handlar om lojalitet, familjeband och djup känd kärlek, med bland annat texten:

What if I´m far from home,

Oh brother, I will hear your call

What if I lose it all,

Oh sister, I will help you out

Men det var debutplattan True som förändrade allt. När det skivan släpptes var den nyskapande. Publiken förstod, recensenterna hyllade och Avicii började alltmer ses som en modig artist, någon som vågat ta akustiska instrument in en annars hårt mallad dansvärld. Nu var Avicii inte bara en angelägenhet för klubbesökare, utan bara en av de mest eftertraktade producenterna i världen. Nu följde stora jobb för giganter som Madonna och Coldplay medan Tim Bergling syntes på reklampelare världen över som ansiktet utåt för Ralph Laurens senaste klädkollektion. Det var en alldeles ny tillvaro för den tillbakadragne Tim Bergling. Samtidigt som Avicii blev rösten för en generation gömde sig huvudpersonen alltmer. Folk flockades kring honom vart han än kom, de korta sträckor han rörde sig bland folkmassorna fick han eskorteras.

Helst ville Tim bara stänga om sig och dra för gardinerna. De smärtstillande pillrena som han tvingades ta hade vid det här laget blivit en ständig följeslagare. Det krävdes allt högre doser för att Tim skulle känna samma avslappnande effekt som han gjort i början av sin karriär. Samtidigt avskydde Tim vad pillren gjorde med honom., kontrollusten han kände. Men för att orka leverera, för att kunna arbeta tog han ett piller till. Vändningen kom när han beslutade sig för att ta in på ett behandlingshem djupt inne skogen på Ibiza. Efter en seglivad diskussion med oroliga vänner skrevs han in där hösten 2015, just som det andra albumet, Stories släpptes. Eftersom han var helt slutkörd efter allt turnerande visste han inte vad han skulle ta sig till. Genom att bejaka sin stress skulle han kunna frigöra sig från den var hans grundtanke.

Till slut dök en ny grundtanke upp. En tanke som han tidigare bara viftat bort eftersom varje turne generade så mycket pengar och hans egen närvaro var så uppskattad. Han skulle sluta turnera. Det var drastiskt, men det kändes genast rätt. De inkomstbringande spelningarna som alla ville att han skulle fortsätta med, var ju ingenting som hjälpte honom som människa, de hade till slut bara gett honom stress, tömt honom på lycka. Musik ville han ju fortsätta att skapa, men på sina egna villkor. I samma veva beslöt han sig för att även bryta med sin manager som han länge haft ett alltmer ansträngt förhållande med. Efter tre månaders behandling lämnade Tim Bergling Ibiza, vältränad och fylld av ny tillförsikt. Han meddelade sina tre miljoner fans på Instagram:

”Min väg har kantats av framgångar, men de har inte kommit utan problem. Jag är lyckligt lottad som får resa jorden runt och uppträda, men det finns för lite utrymme för den verkliga personen bakom artisten att få leva.”

Det var nog det svåraste beslut han fattat I ett telefonsamtal med terapeuten från Ibiza utvecklade Tim sina tankar. Saken var ju att han längtade efter att ha ett vanligt liv. Men han ville också nå fram till upplysning. Han ville hitta ett syfte med sitt liv, vilket är lätt att förstå. Så hände något som inte någon i hans närhet kunnat föreställa sig. Under några mörka dagar försvann Tim Bergling in i de skuggor som från och till hade funnits där under hela hans liv. Han fylldes av förvirring och tvivel och tillvaron rämnade. Han tog sitt liv. Tim Bergling var död, 28 år gammal. Över nätet gick att följa hur chocken spreds över hela världen. Men hans musik finns ju fortfarande kvar. Tims föräldrar ser ju till att vi inte skall glömma bort deras berömda sons gärning och nyskapande musik genom att förvalta hans arv på bästa möjliga sätt.

Mats Lönnerblad

 

Bankrättsföreningen

Tack besöket och välkommen åter!
Besöksräknare:


Hemsida