[Hemsida] [Skicka vykort]

Vad händer med riskerna i Nordea?
Debatt: Mats Lönnerblad och Ulf Sandmark,  2021-02-26

Elliott Management i Florida, har flaggat upp som ny storägare i den finska försäkringskoncernen Sampo som är huvudägare i Nordea. Elliot Management kräver att Nordea-innehavet omedelbart avyttras.

En möjlighet att undvika att den viktiga banken Nordea blir herrelös och, tillsammans med sina 500.000 företagskunder, blir en fotboll som sparkas runt bland världens hedgefonder, är att finska staten genom förvaltningsbolaget Solidium tar över Nordea. Solidium är en storägare i Sampo och ett förslag som seglat upp i Finland, är att Solidium med en rockad, själva tar över Nordea.

I en debattartikel i Realtid den 14/6 2017, av undertecknade, motsatte vi oss flytten, eftersom Nordea är en så viktig affärsbank för företagen och handeln i Norden, men menade att risktagande borde hanteras med en bankdelning istället för att välkomna flytten. Med bankdelningen kan staten drastiskt minska risken genom att begränsa statsgarantin endast till den mindre vidlyftiga, men systemviktiga affärsbanksdelen.

Investmentbanksdelen separeras till ett självständigt bolag där ägarna själva får ansvara för sina affärer. Se: https://www.realtid.se/debatt/sla-vakt-om-nordea-men-blunda-inte-riskerna.

Nu när det drar ihop sig till finanskris igen vill en del nya och gamla ägare sälja av Nordea och hela sin risk. Risken är att finska staten genom Solidium tar på sig Svarte Petter för statens räkning.

Frågan om Nordeas hemvist handlar alltjämt om vem som skall sitta med Svarte Petter i nästa finanskris. Banken har en gigantisk spekulationsverksamhet och finska staten skall med en BNP på 263 mrd € skydda en bank som är dubbelt så stor i tillgångar räknat och med derivataffärer som nominellt är 12 gånger större än tillgångarna. När Nordea flyttades till Finland var det många i Sverige som var tacksamma för att slippa detta nationella risktagande. Finansminister Magdalena Andersson uttalade sig till SvD Näringsliv att om Nordea flyttar så  "minskar risken för svenska skattebetalare den dagen det blir en krasch".

Vi menade att risktagande borde hanteras med en bankdelning istället för att välkomna flytten. Med bankdelningen kan staten drastiskt minska risken genom att begränsa statsgarantin endast till den mindre vidlyftiga, men systemviktiga affärsbanksdelen. Investmentbanksdelen separeras till ett självständigt bolag där ägarna själva får ansvara för sina affärer

En lösning är att Solidium lägger ett bud på enbart Nordeas affärsbanksdel. Investmentbankverksamheten kan Sampo behålla och integrera den med den mer närbesläktade försäkringsförvaltnings-verksamheten. För att skydda bolånetagarna borde Solidium samtidigt köpa loss Nordeas bolåneportfölj eller, om det är för dyrt pga att bostäderna är alltför övervärderade, åtminstone frysa den till krisen går över.

Ulf Sandmark, civilekonom och ordförande i Schillerinstitutet Sverige
Mats Lönnerblad, författare och skribent i finansrätt

Varning för företagspirater!

Tack besöket och välkommen åter!r>