[Hemsida] [Skicka vykort]

Advokatsamfundet - kårens fackförening
Debatt: Börje Ramsbro,  2023-10-05

Kritiken mot advokatkåren är berättigad så länge som Advokatsamfundet inte kan hålla rötäggen borta från domstolarna. Jag har själv försökt uppmärksamma Advokatsamfundet på några av kårens rötägg utan framgång. Min uppfattning var att den aktuella advokaten inte höll sig till det regelverk som gäller för advokatkåren och som finns tillgänglig på Internet under rubriken – Vägledande regler för god advokatsed.

Jag citerar några rader ur rubriken - En advokat får inte främja orätt – ”Kravet på iakttagande av god advokatsed leder till begränsningar i handlingsfriheten när en klients intressen skall tillvaratas. Hänsynen till rättsordningen, till motpart samt till tredje man medför att en advokat i sin yrkesutövning inte får använda sig av alla till buds stående medel….

Innehållet i dessa få rader är vad man förväntar sig av en advokat under förhandlingar i rättsalen men tyvärr lyser den med sin frånvaro när kårens rötägg med alla till buds stående medel maler ned motparten och dessa ombud.

Advokatsamfundet är inget annat än en fackförening som värnar om medlemmarna, deras medlemsavgifter,  kårens status och saltade fakturor.

Sverige borde lära av Danmark för att återställa förtroende för den svenska advokatkåren.

Den danska disciplinnämnden har en ordförande och två vice ordförande som är domare och utses av ordföranden i Danmarks högsta domstol, nio ledamöter i disciplinnämnden utses av Danmarks justitieminister och nio ledamöter väljs bland advokater av danska Advokatsamfundet.

I Sverige är disciplinnämndens ordförande, vice ordförande och sex andra ledamöter advokater som väljs av Advokatsamfundets fullmäktige, medan tre offentliga representanter utses av regeringen. Källa: Advokaten.

Vad kan de tre offentliga representanterna (Politiker?) göra mot de nio advokaterna när en kollega skall dömas? Det är allmänt känt att Danmark har mångdubbel flera advokater som årligen bestraffas i en eller annan form än i Sverige. Danmark har ca 1500 advokater och Sverige ca 7000.

En stärkt disciplinnämnd enligt dansk modell skulle skrämma rötäggen till rättning i ledan och samtidigt öka förtroendet för den del av advokatkåren som står för hög moral, etik och samhällsansvar.

Börje Ramsbro
Egen företagare

Video om allmänhetens uppfattning om advokater

Varning för företagspirater!