[Hemsida] [Skicka vykort] Svenska demokratin förfaller Debatt: Leif V Erixell, 2023-12-07
Sverige
förfaller, och felet ligger dels hos de
(o)ansvariga politikerna, men främst i
själva systemet. Sverige behöver stora
reformer av grundlagen, valsystemet, och
statsförvaltningen. Detta skriver
författaren Leif V Erixell. Statsvetaren
Francis Fukuyama undersöker i sin bok Political
Order and Political Decay vilka faktorer
som kan vara drivande när samhällen
förfaller, och i svåra fall går under, samt
vad som konstituerar dem som får ett längre
liv.
Fukuyama gör många
briljanta iakttagelser,
men låt mig fokusera på
några av hans
slutsatser. Först och
främst konstateras att
staten i tidernas
begynnelse skapades av
och genom krig. Den är
ett resultat av en
process där mindre
grupperingar, ”stammar”,
går ihop i släktbaserade
klaner (förstadierna
till stater) som
dominerar ett område,
och även lyckas försvara
det mot omgivande
fiender, och stundom
även lägga under sig
omkringliggande
samhällen.
För att klara detta behöver
de organisera sig så att
resurser finns
tillgängliga i form av
befäl, fotsoldater,
vapen, bivacker,
livsmedel med mera.
Embryot till den
statliga byråkratin är
därmed skapad. När sedan
våldsmonopolet över ett
område är etablerat
krävs en konstant
bevakning av både de
inre och yttre gränserna
i en fientlig omvärld.
Byråkratin måste
permanentas,
skatteindrivning
organiseras. Staten är
född.
Med detta sagt kan vi
också se hur en stat kan
försvagas och förfalla,
och då främst genom två
aspekter hos staten:
kvalitén på ledarskapet
(vilket sätter ljuset på
institutioner för
maktskifte och
urvalsmekanismer för
ledarskap) samt kvalitén
på byråkratin (vilket
sätter ljus på
rekryteringsmodeller och
närvaron eller frånvaron
av skyddsmekanismer för
den allestädes
uppdykande och för
samhällsbygget frätande
korruptionen).
Det Fukuyama gång på
gång ser i historien är
– förutom det uppenbara
med inkompetenta ledare
som riskerar att dra
hela samhället i fördärv
med sitt agerande eller
brist på sådant – är att
samhällen förfaller
genom korrumperade och
inkompetenta statliga
byråkratier.
Dessa kan
inledningsvis
drivas av
meritokratiska
ideal, men
så småningom
– via
människans
evolutionslogiska
tendens att
ge fördelar
till sin ”ingroup” – går
makten och byråkratin
över i nepotism, varvid
legitimiteten hos staten
minskar hos dem som inte
får några fördelar. De
tjänster som byråkratin
ska leverera tappar i
kvalitet, likhet inför
lagen försvinner,
konfliktnivån ökar och
den samhälleliga
sammanhållningen
minskar.
Robusta
respektive
svaga
demokratier
Om vi nu tar ett raskt
steg från en diskussion
om staten i
fördemokratiska
samhällen till moderna
stater med demokrati,
och fokusera på vad som
får dessa att fungera
och bli uthålliga och
robusta, kan vi
samtidigt se vad som gör
dem svaga.
Tre ting
måste enligt
Fukuyama fungera väl och
vara i balans för att
ett demokratiskt
frihetligt samhälle ska
fungera optimalt och det
är: statligt
våldsmonopol (som klarar
av att upprätthålla lag
och ordning), lagstyre
(allt styrs via lagar
och inte godtycke eller
dekret – även staten och
dess ledare) samt
ansvarighet (att man kan
ställa tjänstemän och
politiker till ansvar
och vid felaktigheter
straffa/byta ut dem).
I detta
sammanhang
måste också
den så
kallade
”tredje
statsmakten”
(fristående
medier och
dito
”intelligentsia”)
nämnas, då
de måste
fungera väl
i sin
kritiska
granskning
av
myndigheternas
beslut och
beteenden.
Ansvarsutkrävandet när
det gäller politiker –
statens styresmän och
kvinnor – sker på olika
mer eller mindre
optimala sätt genom
valsystemet: man kan
välja bort upplevt
dåliga ledare och
ersätta med andra. Vad
gäller tjänstemännen
inom statens byråkrati,
till vilken vi räknar in
hela den
skattefinansierade
verksamheten – den
offentliga sektorn – så
är vi beroende av att
det dels finns
institutioner i Sverige
som Justitieombudsmannen
och Justitiekanslern och
förvaltningsdomstolar.
Dit kan upplevt
felbehandlade medborgare
och företag vända sig.
Det måste finnas ett
inbyggt
tjänstemannaansvar som
medborgarna kan åberopa
vid felaktigheter i
myndighetsutövningen.
Saknas denna möjligheter
till ansvarsutkrävande
kommer medborgarna att
uppfatta eliterna som
självtillräckliga och
maktfullkomliga. Vi får
det som Fukuyama kallar
”icke-konformism”, det
vill säga, medborgarna
börjar ”konstra” och
följer inte längre de
påbud som staten
levererar. Den svarta
sektorn expanderar.
Samhällskontraktet
börjar krackelera.
Kombinerar
man detta
med lagar och
påbud som direkt slår
mot ekonomi och/eller
friheten för olika
grupper så uppstår
protester som kan övergå
i rena våldsamheter och
revolter – som mängder
av traktorer som
blockerar gator och
torg… Eller så emigrerar
viktiga grupper ur
landet och den ”brain
drain” som då följer
accelererar förfallet
ytterligare.
Den
svenska
demokratin
Om vi i en kort analys
tittar på hur det
svenska samhället klarar
de tre grundrekvisiten
så blir resultatet
enligt följande:
1. Staten
Det är uppenbart att den
svenska staten har
väldiga problem att
upprätthålla sitt
våldsmonopol. Landet
leder – när detta skrivs
– den
deprimerande ligan av
antalet gängskjutningar
per capita i Europa. Samhället
plågas även av
bilbränder och anlagda
skolbränder som är
rekordmånga i just
Sverige. Staten har
uppenbart mist
kontrollen över dessa
händelser och
förmår inte stävja dem (Även
om vissa försök nu görs
för att förbättra
läget).
Antalet poliser per
capita är rekordlågt i
jämförelse med de flesta
demokratier, liksom
uppklaringsprocenten i
de flesta
brottskategorier.
Försvaret har länge
försummats och byggs nu
upp från mycket låg
nivå. Tullen och
gränsskyddet saknar både
adekvata resurser och
lagstiftning. Bland
annat har man inte ens
fått undersöka bilar på
väg ut ur landet, även
när de är fullastade med
stöldgods!
2. Lagstyret
Maktdelning mellan den
verkställande makten och
den dömande makten,
rättvisa och effektiva
lagföringsprocesser,
säkra grundläggande
mänskliga rättigheter
som yttrandefrihet och
privat äganderätt är
alla viktiga rekvisit
för ett rättssäkert,
frihetligt,
medborgartillvänt,
välståndsskapande och
därmed robust lagstyre.
Montesquieus geniala
maktdelningslära är
skrotad i Sverige. Vi
har en extremt
monolitisk och
centralistisk riksdag.
Går vi sedan över till
grundlagen (RF) är den
full av både
paternalistiska floskler
(1 kap,1 §, tredje
stycket 1:a meningen)
samt en relativiserande
självutplånande
multikulturalism (RF 1
kap 2 §):
Vissa etniska/dialektala
grupper –”minoriteter” –
anses behöva särskilda
språkliga och andra
privilegier. Detta
förhindrar universellt
verkande och
gemensamhetsstärkande
lagar lika för alla. Ett
annat brott mot likhet
inför lagen är 2 kap 13
§, som tillåter
diskriminering om det
krävs för att uppnå
matematisk likhet i
könsfördelning.
Trots duperande
skrivningar om motsatsen
i inledningsparagraferna
så är maktdelningen
mellan centralmakt och
kommunerna ytterst skev,
närmast fiktiv. Det
kanske viktigaste
exemplet är
”utjämningssystemet”,
som direkt missgynnar
kommuner som är
välskötta. Kommuner
åläggs också uppgifter
och kostnader –
exempelvis inom
mottagandet av migranter
– som de själva och dess
medborgare aldrig haft
någon beslutanderätt
över.
Vidare saknar Sverige,
som ett av få västländer
och demokratier, en
författningsdomstol.
Detta är en institution
som ser till att
politikerna håller sig
till just lagstyret och
grundlagens krav vad
gäller exempelvis
grundläggande mänskliga
fri- och rättigheter som
äganderätt och
yttrandefrihet. Som
bland annat
rättsfilosofen Mats
Lönnerblad påtalat, har
svenska domstolar också
svåra problem med att
anamma Europadomstolens
krav på ”fair hearing”
samt adekvata rättsmedel
vid förseningar saknas.
Den privata äganderätten
är för övrigt ovanligt
begränsad i Sverige,
inte minst genom den på
1930-talet uppfunna
allemansrätten (se boken
Den grundlagsskyddade
myten av Gunnar
Wiktorsson) och ytterst
inskränkande
brukanderättsregler (det
vill säga
funktionssocialism)
via det som kallas
”strandskyddet”.
Även yttrandefriheten är
svårt ansatt. Bland
annat genom orimliga
prinsessan på
ärten-skrivningar om
”missaktning” i
hetslagstiftningen, samt
försök från staten att
snäva in
yttrandefriheten genom
grundlagsmanipulering,
nu senast gällande
rättsdatabaserna. Vi är
hur som helst mil ifrån
den vida
yttrandefriheten i USA –
First Amendment – som är
ett rimligt riktmärke.
Vidare finns
mycket att
invända vad
gäller den så viktiga
domarutnämningen
(maktdelningen mellan
verkställande och
dömande makt) där det
första viktiga urvalet
sker via den av bland
annat Riksrevisionen
hårt kritiserade
Domarnämnden. Där har
man fört fram kandidater
till regeringen utifrån
det föga meritokratiska
konceptet
genitalieräkning.
Regeringen utser även
domare, vilket i sig
öppnar för politisering.
Lägg där till det
uppenbart politiserande
nämndemannasystemet, och
vi finner att mycket
fattas för ett optimalt
lagstyre i Sverige.
3a,
Ansvarigheten
– hos
ämbetsmännen
Sverige har ”ombudsmän”.
Justitiekanslern är en
myndighet som på "frivillig väg” (det vill
säga efter eget tycke)
reglerar krav på
skadestånd gentemot
individer utifrån ”fel
eller försummelse vid
myndighetsutövning”. I
sådana mål är staten
huvudman, men en som –
eller kanske just därför
– genomgående är ytterst
restriktiv mot vanliga
hederliga medborgares
krav vid felaktig
hantering.
Däremot är man inte
sällan mycket generös
när det gäller tung
kriminellt belastade
personer som dömts eller
suttit anhållna för
brott men som blivit
fria efter friande dom.
Detta gäller dock inte
svenska företagsledare
av typen Karl Hedin. Här
gäller devisen ”hushåll
med skattebetalarnas
pengar”.
Justitiekanslern har
till och med betalt ut
skadestånd till
kriminella personer med
skulder hos både staten
och till brottsoffer,
varvid det senare är
särskilt upprörande.
Justitieombudsmannen har
i teorin en mer
medborgartillvänd roll
än Justitiekanslern, och
där kan
myndighetsförsummelse
även gälla kommunernas
tjänstemän. Samtidigt är
Justitieombudsmannen
tandlös i och med att
tjänstemän som felar
sällan eller aldrig
drabbas av någon
personlig sanktion,
eftersom myndigheten
saknar
sanktionsmöjligheter
utan endast utdelar
”kritik”. Om man tänker
sig det inte helt
omöjliga scenariot att
en myndighet har blivit
gravt korrumperad
uppifrån och ned så är
det förstås ingen – med
den inom myndigheten
ifråga etablerade nivån
på moralen – som bryr
sig om
Justitieombudsmannens
”kritik”.
Att tjänstemannaansvaret
i sin skarpa form togs
bort 1976 gör inte saken
bättre för medborgare
som utsätts för
byråkraters felaktiga
besluts och behandling.
Nu aviserar den sittande
(tyvärr inte
snabbrörliga) regeringen
en förstärkning av
tjänstemannaansvaret.
Återstår att se hur
mycket av det som kommer
att förverkligas.
Under lång tid har
möjligheterna för
medborgarna till
ansvarsutkrävande hur
som helst varit små
visavi den offentliga
byråkratin. Många
svenska
förvaltningsrätter, till
vilka myndighetsbeslut
som regel kan överklagas
av medborgare och
företag, plågas för
övrigt av långa
handläggningstider och
motstridiga budskap.
Detta har både
Justitieombudsmannen och
Justitiekanslern
kritiserat.
Mark- och
miljödomstolarna plågas
dessutom svårt av det
man på goda grunder kan
kalla naturfascistiska
aktivister. I korthet:
människan står under
insekter och fåglar i
den etiska
värdehierarkin.
Aktivister vars respekt
för den urgamla rätten
att efter eget tycke
bruka, bygga och
förvalta på egen mark är
därmed obefintlig.
3b, Ansvarigheten –
hos de folkvalda
För att medborgarna ska
kunna utkräva maximalt
ansvar av sina politiker
krävs med tvingande
logik några basala
saker. Exempelvis att
politikerna kan
identifieras före ett
val, och att man enkelt
kan se vad personerna
står för och vill göra.
I Sverige är valsystemet
dock ordnat så att
väljaren ska styras mot
att rösta på parti,
partiprogram, ”ideologi”
och partiledare. Detta
trots att det bevisligen
är andra individer som
tolkar partiprogram, är
delaktiga och ansvariga
för alla de beslut som
fattas i riksdag och
andra politiska
beslutsförsamlingar. Det
finns visserligen en
inbyggd
personvalskomponent i
det svenska systemet,
men den är ytterst svagt
utvecklad. Detta gör att
väljarna har ytterst små
möjligheter att både få
in personer man tror på,
och att därefter – i
nästa val – utkräva
personligt ansvar.
Att folk borde ha
möjlighet att
rösta bort eller rösta
för vissa personer utgår
från insikten att det är
personen som är bäraren
av både kunskap,
ledarskapsförmåga och
förnuft. Detta är
centralt i en demokrati.
Att bara rösta på parti
innebär ett stort
risktagande vad gäller
de personliga
kvalitéerna på de
invalda. Vi kan kalla
sistnämnda system för en
”köpa grisen i
säcken”-demokrati och
det får sägas vara en
god beskrivning av den
svenska demokratiska
modellen.
Systemet ger också
incitament till
partiledarklickar att
plocka bort alltför
självständiga och
populära personer för
att dessa inte ska
utgöra hot mot samma
partilednings makt. Vi
riskerar då att i
parlamentet få det som
Anne-Marie Pålsson av
egen erfarenhet
beskrivit som
”knapptryckarkompanier”.
Politikernas lojalitet
ligger inte i första
eller ens i andra hand
hos väljarna, utan de
hukar för sin
karriärmässiga
överlevnad under
partiledningens vinande
piskor. Uppstickare
ostraciseras, det vill
säga mobbas ut och
isoleras och får till
slut gå på ”plankan”.
Förbättringsförslag
för den
politiska
ansvarigheten
Statsrättsforskarna T.
Persson and G. Tabellini
konstaterar i The
Economic Effects of
Constitutions att de
politiska räntorna
(kostnaderna i ett
politiskt system för
korruption,
maktmissbruk, och
ineffektivitet i
leveransen av tjänster)
tycks minska när
väljarna kan välja
individuella politiker
snarare än färdiga
partilistor. Detta
förklaras av att de som
är personligt ansvariga
inför sin valkrets också
har ett större
incitament av visa en
hög moral och
ansvarskänsla för de som
valt personen än de som
kan ”gömma” sig bakom en
partiapparat.
Vad som
skulle
krävas av
valsystemet
för att
minska de
negativa
tendenser
som
beskrivits
ovan är
således en
mycket
närmare
koppling
mellan
väljare och
vald så att
det inte
råder någon
tvekan om
var den
valde har
sin
huvudsakliga
lojalitet.
Detta
innebär ett
betydligt
större
inslag av
personval –
modell
Finland
eller
Luxemburg.
Vitbokssystem
nödvändigt
Ett mer demokratiskt
personvalssystem av
nämnd typ bör
kompletteras med ett
”vitboksystem”. Varje
ledamot måste under ett
sådant system fylla i en
digital vitbok där han
eller hon redogör för
hur man röstat i olika
frågor, samt eventuellt
vilka egna
förslag/motioner man
drivit under
mandatperioden. Nya
kandidater får
presentera sig med CV
och vad man vill
åstadkomma om man blir
vald.
Medborgaren kan i ett
sådant system enkelt gå
in och söka på parti och
person för att se om den
person man röstat på i
förra valet förtjänar
omval, eller om en annan
kandidat ska få chansen.
Detta är verkligen inte
svårt att administrera,
och det är ett
underbetyg till våra
beslutsfattare att det
inte redan är infört.
Med ett obligatoriskt
personvalssystem kan vi
på allvar börja tala om
både meritokrati (av
väljarna förstådd och
antingen belönad eller
förkastad kompetens) och
folkstyre.
Knapptryckarkompaniernas
trista saga skulle då
äntligen få sitt slut.
Tyvärr kommer nuvarande
partiledningar knappast
att omfamna en sådan
nyordning. Varför skulle
de frivilligt avhända
sig den dompterande makt
de har i idag? Kanske
vore ett nytt
personvalsparti därför
lösningen, med en lista
av känt och kompetent
folk, med avsikt att
ändra i vallagarna?
Slutord
Vi tvingas utifrån
ovanstående konstatera
att det svenska
samhället inte når upp
till vad som skulle
kunna kallas en robust
och maktbalanserad
demokrati. Tvärtom talar
mycket för att den
uppfyller många av de
kriterier som
kännetecknar en svag och
föga medborgartillvänd
demokrati. En hel del
behöver åtgärdas för att
vända utvecklingen. Och
då har jag inte ens
nämnt alla de problem
som den av en politisk
majoritet accepterade
massinvandringen (+1
miljon människor på
dryga 10 år enligt SCB:s
statistik) från länder
med mycket annorlunda
kultur.
Man måste vara både
blind och döv om man
inte ser tydliga tecken
på samhälleligt förfall
i Sverige. Och vilka ska
vi ”tacka” för detta? I
första hand de politiker
som undvikit att vidta
de rätta åtgärderna över
tid, såsom att skrota
det kollektivistiska
valsystemet, reformera
den proto-socialistiska
regeringsformen från
1974, och ersätta den
centralistiska
enkammarriksdagen från
1971 med verklig
maktdelning. Allt det
krävs för att vi ska få
en frihetlig och
nationellt
sammanhållande grundlag
och en stat med en stark
men begränsad makt
inriktad på dess
kärnfunktioner. Ett
färdigt förslag för en
sådan konstitution finns
för övrigt i min bok
Omstart Sverige. Bara
att kalkera.
Men vi måste
också
”tacka” den
”tredje
statsmakten”,
alltså de
tongivande
medierna.
Dessa har
grovt svikt
sin plikt
att ställa
de ansvariga
mot väggen i
god tid
innan de
hann göra
alla sina
misstag.
Istället har
man till
stora delar
hejat på
dem, som
i fallet med
invandringshaveriet.
Ett
historiskt
misslyckande.
Leif V Erixell Författare och debattör
|
Hemsida |