[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]


Historien som aldrig berättas
Av Peter Wolodarski - Dagens Nyheter  - 28 oktober 2002

Eftersom jag tillhör en generation som lärde sig de grundläggande ekonomiska sambanden i serietidningarna Bamse och Kalle Anka, fick jag aldrig höra berättelsen om Niss Oskar Jonsson. Han var kungen av Malung och gick bort tidigare i år, 92 år gammal.

Historien om honom är en del av historien om hur Sverige på hundra år förvandlades från en fattig bondenation till ett av världens rikaste länderDen förtjänar att återberättas. Många gånger.

Niss Oskar var ett av sex syskon. Hans uppväxt var kämpig. Ute i Europa rasade första världskriget och familjen hade inte gott om pengar.

När Niss Oskar Jonsson var ungefär 15 år fick han en idé. I Dalaorten Malung, där han bodde, hade skinnhantering sedan länge varit en viktig näring. Och från denna tillverkning uppstod en hel del spill, i form av skinnbitar. Kunde inte dessa komma till någon nytta?

Jo, visst kunde de det. I familjens bod började Niss Oskar tillverka skridskoremmar av skinnslamsorna. Det var hösten 1926. Vad denne 17-åring då inte kunde ana, var att hans nystartade företag 76 år senare skulle bli världsledande tillverkare av ishockeyskydd.

Jonssons fabriker, Jofa, expanderade snabbt. Det hade börjat med några tågresor till Stockholm för försäljningar på de stora varuhusen - Pub, Idrottsmagasinet, Åhlén & Holm - och slutade med att Jofa i dag förser Peter Forsberg och merparten av världens bästa hockeyspelare med hjälmar och andra skydd.

I efterhand har Niss Oskar förklarat att framgångarna delvis berodde på att handlarna i Stockholm tyckte lite synd om honom. Utanför bygden hade han aldrig tidigare varit. Och Niss Oskar var inte van att tala annat än utpräglat Malungsmål, som förmodligen var svårt att förstå nere i huvudstaden.

Men det är att förminska hans företagstalanger. Niss Oskar var entreprenör i ordets rätta bemärkelse. Han såg möjligheter där andra såg problem. Han var banbrytare. Med en vilja av stål utvecklade han en helt ny verksamhet, som inte alls var tekniskt avancerad.

Det var entreprenörer som Niss Oskar Jonsson som lyfte Sverige, alltså personer som startade nydanande verksamheter i näringslivet. De kom från alla sociala grupper och engagerade sig i många olika typer av företag och branscher.

Det var dessa individer som lade grunden för vårt välstånd.

Att jag inte fick veta detta i tonåren är en mindre sak i sammanhanget. Långt värre är att osynliggörandet av entreprenörerna tycks ha satts i system i dagens skola.

I rapporten "Den felande länken" (Svenskt Näringsliv) granskar DN:s förre chefredaktör Anders Johnson fjorton läromedel för gymnasiet: sex i samhällskunskap, fem i historia och tre i geografi. Och han visar att dessa böcker, förutom att innehålla mängder av bisarra faktafel, genomgående ignorerar människorna bakom.

När någon nämns, som Ivar Kreuger, är det för att hans imperium gick under, inte för vad han skapade. I en annan bok får en företagare komma till tals i fördjupningsdelen. Det är Johan Ehrenberg, som i egenskap av "kontroversiell journalist" uttalar sig om den ekonomiska politiken.

Geografiböckerna är kliniskt rensade på entreprenörer. Företag och fabriker finns bara där. Branscher uppstår från tomma intet. Näringslivets utveckling framställs som en process styrd av anonyma natur- och kulturkrafter.

Och eftersom de stora företagen framstår som "opersonliga automater som sprutar ut produkter", för att låna Anders Johnsons ord, behövs inga människor av kött och blod tas med i beskrivningen. Vad ska man med personer som Niss Oskar Jonsson till? Det räcker väl att redogöra för hur människor bor, var vattnet forsar fram och om järnvägen dragits utanför husknuten.

Den här beskrivningen av vår ekonomiska utveckling är inte bara torftig och tråkig. Den är också grovt felaktig.

Men det är inte barnens fel att de måste hålla till godo med Krösus Sork och Joakim von Anka, i stället för Niss Oskar Jonsson. Ansvaret är lärarnas. Och politikernas.

Att det sedan är så förtvivlat svårt att skapa förståelse för ett bättre företagsklimat borde inte förvåna någon. Vi har en fantastisk historia att berätta - men tiger ihjäl den.

Peter Wolodarski

Dagens Nyheter 
Copyright

Tack besöket och välkommen åter!
Hemsida