Följ Börje Ramsbros tvist med
den statliga Stiftelsen Industrifonden!
Ett företags totala marknadsvärde
5D Academy AB,
2016-04-25, Börje Ramsbro
För närvarande skrivs debattartiklar i våra dagstidningar om
immateriella rättigheter och immateriella tillgångar. Regeringen har
beslutat att satsa 80 Mkr på att ”informera företagen” om den stora
potential de sitter på.
Medvetenheten är fortfarande låg inom det här
området. Det är nästan lika illa som under
bank- och finanskrisen åren
1987-1993. Då begravdes runt 60 000 företag med cirka 400 000
arbetsplatser på grund av bankernas bristande kunskap och avsaknad av
samhällsansvar. Hade bankerna haft den minsta förståelse för värdet av
immateriella tillgångar, vilka finns i alla företag såväl stora som små,
skulle flera tusen företag ha funnits kvar och kanske fortfarande
generera både jobb och skatteintäkter.
Nedan redovisas ett försök att reda ut vad som skall ingå i en
företagsvärdering för att komma fram till ett totalt marknadsvärde.
Totalt marknadsvärde
Alla professionella värderare känner till att det är helt
uteslutet att fastställa ett företags marknadsvärde endast genom att
analysera bokslut och balansräkning. Substansvärdet är
inte ett mått på
ett företags marknadsvärde. Marknadsvärdet består till runt 80 procent
av immateriella tillgångar. De måste därför värderas seriöst och
kontinuerligt utvecklas vidare. Grafisk överblick enligt bilaga och text
nedan ger en god överblick över tillgångarna inom ett företag med egna
produkter, tillverkade i egna fabriker, marknadsförda globalt via egna
marknadsbolag som samarbetar med tillverkare (OEM), återförsäljare och
mot slutkunder. Denna redovisning är hämtad från System 3R-koncernen
vars omfattning framgår företagspresentationen -
System 3R
HuMan
HuMan, Human Management (mänskligt ledarskap), står för att människan
sätts i förgrunden och tekniken i centrum. Ledare som inte först och
främst tänker på människans möjligheter och begränsningar skall stanna i
specialistrollen. Människan/medarbetarna är vår viktigaste resurs och
skall som sådan vårdas med ödmjukhet och respekt genom hela
företagsstrukturen. Andan och kulturen i ett företag påverkar stark
företagets marknadsvärde. Se vidare 3R
kulturen
HuTech
HuTech, Human Technology (mänsklig teknik), står för användar- och
miljövänlig teknik. Det vilar ett stort ansvar på alla genom hela
företagsstrukturen att värna om naturen och livsutrymmet för framtida
generationer. All utveckling och produktion skall grundas på Reuse,
Reduce and Recycle (3R). En etablerat och väl genomtänkt miljöpolicy
ökar företagets marknadsvärde.
Youtube Saving
Planet Earth - The 3Rs Solution
Materiella tillgångar
Byggnader
Fastigheter och mark har alltid ett värde. De kan avvecklas för andra
ändamål till marknadsmässiga priser, anpassade efter tillgång och
efterfrågan i en växlande konjunktur.
Lös hårdvara
Hit räknas all hårdvara som anskaffats för att tillverka produkterna och
skeppa ut dem över världen. Allt från den mest avancerade, datoriserade,
produktionsmaskinen till det enklaste handverktyget har ett högt
marknadsvärde så länge de används i en lönsam produktion. Stängs
fabriken och avveckling skall ske blir värdet avsevärt lägre, inte minst
för de avancerade produktionsmaskiner som anskaffats för att tillgodose
krav inom den egna tillverkningen.
Substansvärde - (skrotvärde)
När tillverkningen stängts av och de anställda lämnat företaget förlorar
de materiella tillverkningsresurserna stort i värde och slumpas ofta
bort för skrotvärdet. Ett igång varande företag kan aldrig förvärvas för
substansvärdet om avsikten är att fortsätta driften.
Finanskapital
Aktiekapital
Aktiekapitalet representeras av bolagsstämman som är ägarnas språkrör.
Att aktiekapitalet är intakt kontrolleras genom kontroll- och
balansräkning. Föreligger inte goda marginaler för aktiekapitalet är det
VD som ansvarar för att lämpliga åtgärder vidtas.
Bank, kassa
Företagets löpande likviditet kan med dagens datastöd avläsas löpande
med stor precision
och skall hålla god marginal för oförutsedda händelser och kostnader.
Dessa poster påverkar inte mycket företagets marknadsvärde. Varje köpare
av ett företag har sin egen lösning som anpassas till det egna
finansiella läget och relationen till banker och långivare.
Justerat eget kapital
Detta innebär kontroll och uppföljning av det egna kapitalets ställning
inför försäljning alternativt avveckling av verksamheten.
Immateriella tillgångar
Att skapa ett uthålligt företag kräver inte bara
materiella tillgångar. Helt avgörande är de immateriella tillgångarna.
För att utveckla dessa i ett helhetsperspektiv krävs inte bara gedigna
kunskaper utan också en stor portion själ och hjärta samt
samhällsansvar. De innovatörer, entreprenörer och företagsledare som
misslyckas med att nå sina mål och överleva finner oftast anledningen
till detta i de immateriella tillgångarna. De har bristande förståelse
för att de immateriella tillgångarna är kittet i sammanhållningen. Ett
företag som brister i utveckling och anpassning av de immateriella
tillgångarna tappar styrfart och går så småningom under.
De immateriella tillgångarna omfattar allt som inte
är fysiskt gripbart och som länkar samman människa, maskin och
datorkraft.
I ett renodlat legoföretag (underleverantör) utan
egna produkter, utan marknadsorganisation och med ringa administration
är de immateriella tillgångarna relativt begränsade. Det är annorlunda
för ett företag med egna avancerade produkter, egen tillverkning, egen
forskning och utveckling, internationell marknadsorganisation, avancerad
infrastruktur med IT-stöd för administration, utveckling, public
relation, personaladministration och så vidare. Där bedömer man att
cirka 80 % av marknadsvärdet består av immateriella tillgångar.
Trots den stora skillnaden mellan det relativt enkla
legoföretaget och det komplexa internationellt etablerade företaget med
egna produkter och egen marknadsorganisation, så värderas emellanåt
företagen efter samma principer, det vill säga efter en analys av
balansräkningar och substansvärderingar. De immateriella tillgångarna
blundar man då för helt avsiktligt. Man vill hålla nere företagets
marknadsvärde och kunna göra det stora klippet och alla tänkbara knep
tillgrips för att pressa ned värdet. Många gånger liknar det mer en
tilltvingad affär som bygger på hästhandlarprinciper än på sakliga
förhandlingar efter en riktigt genomförd due diligence. Denna form av
affärsuppgörelse kan förhindras om man tar adekvat hänsyn till
företagets immateriella tillgångar eftersom dessa representerar en så
stor del av företagsvärdet för överlevnad och framsteg.
Strukturkapital
Strukturkapital är det immateriella kapital som finns kvar när de
anställa gått hem för dagen och resurserna står intakta i väntan på
morgondagen. Bland dessa tillgångar finns den etablerade
marknadsrelationen och morgondagens potential, all mjukvara för
produktion, administration och marknadsföring med mera, kort sagt allt
som inte syns men är helt avgörande för den löpande verksamheten.
Kundkapital
Utan kunder finns ingen långsiktig verksamhet. Kunden är
företagets viktigaste kapital och skall värderas och värnas därefter.
Kundpotential
Ingen verksamhet bör startas och utvecklas utan att det först har gjorts
en grundlig analys av den framtida potentialen.
Kundrelationer
Kundrelationen får inte vila på endast en kund utan flera säljkanaler
skall finnas för att öka riskspridningen vid växlande konjunkturlägen
och förändringar i konkurrensläget. Relationer till återförsäljare och
OEM-kunder skall säkras genom avtal.
Kundbas
En grundmurad och nöjd kundbas ger löpande försäljning till lägsta
kostnad. Finns behovet globalt kan riskspridningen ökas genom att
konjunkturläget oftast inte infaller samtidigt inom de tre blocken USA,
Asien och Europa. Kundstocken skall vårdas väl för att i möjligaste mån
leda till löpande försäljning utan aktiva säljinsatser.
Konjunkturläget
Under lågkonjunktur skall resurserna utnyttjas för att företaget ska stå
rustat när konjunkturen vänder. Konjunkturläget skall löpande stämmas av
för att undvika förhastad neddragning av humankapital, dvs de fast
anställda medarbetarna. Dessutom skall det ske samverkan med
finanskapitalet i god tid för att inte riskera att utsättas för
riskkapitalister vilka ser möjligheter till ett klipp i företagets
nödsituation.
Konkurrenter
Av absolut största vikt är att följa marknadsutvecklingen och inte sitta
hemma i sin kammare och göra analyser i kristallkulan. En ny konkurrent
kan från den ena dagen till den andra rasera värdet av det egna
produktkonceptet och hota företagets framtid och marknadsvärde.
Marknadskapital
Marknadskapital innebär samtliga aktiviteter som görs
för att bearbeta kundkretsen på kort och på lång sikt. Upprättande av
strategier och mål för att säkra en långsiktig företagsutveckling är
nödvändigt.
Produktkoncept
En förutsättning för ett uthålligt företag och tryggade arbetsplatser är
löpande utveckling av produktkonceptet. Det behövs ständiga
kompletteringar och förbättringar för att gå i takt med marknadens och
kundernas behov. En löpande gallring i produktmixen hör till ett
naturligt steg för att hålla produktkonceptet attraktivt.
Marknadsföring
Marknadsföring innebär att med en smart strategi och redaktionell ton
skapa ett kommunikationsinnehåll som attraherar målgruppen. Detta ska
göras via rätt kanal och med anpassning av innehållet för den särskilda
kanalen och målgruppen. Kortfattat kan man säga att marknadsföring är
strategisk målgruppsanpassning. Uttrycket används för att sammanfatta
flera olika aktiviteter, inklusive personliga kontakter, där man mer
fokuserar på mottagarens villkor än det företaget vill förmedla.
PR och SP
PR, Public Relations är främjande åtgärder som gagnar
umgänget med kundkretsen. Hit hör sociala medier, säljmaterial, filmer,
case stories mm.
SP, Sales Promotion är en sammanfattande
benämning för olika säljfrämjande åtgärder. Hit hör till exempel
personligt presentations- och föredragningsmateriel, butiksvideos,
butiksmateriel, säljtävlingar, presentreklam och dylikt.
Utställningar
Deltagande i lokala, nationella och internationella fackutställningar är
ofta nödvändigt för att synas och höras i den långsiktiga etableringen
av företaget, varumärket och produktkonceptet.
Demokoncept
I direktkontakt med kundkretsen kan behövas ett komplett koncept av
demoprodukter för att visa grundläggande principer som framhäver det
egna produktkonceptet i konkurrens med alternativen.
Organisationskapital
Organisationskapital kan man säga innebär strukturer
för det samlade värdet av företagets värdeskapande processer
dokumenterade i mjukvara eller skriftliga dokument.
IT-struktur - (digitalisering)
En viktigt del är en övergripande sammanställning av IT-strukturen
(digitaliseringen) inom alla områden från konstruktion och utveckling
via produktionsberedning, produktionsplanering, programmering av
bearbetningsmaskiner och processer, leveransplanering, bokföring,
löneadministration, säljplanering och så vidare.
Administration
En bra administration har skriftligt dokumenterat sådant som
organisationsscheman, uppförandekod, allmängiltiga spelregler och
gemensamma värderingar med mera.
Regelverk
Ett regelverk kan till exempel vara kvalitetssäkring enligt ISO för
verksamheten gällande normer och villkor, med skyddsföreskrifter och
dess implementering.
Innovationskapital
Innovationskapital är de samlade insatserna för forskning
och utveckling med syftet att säkerställa ett uthålligt företagande i en
snabbt föränderlig värld.
Forskning och utveckling
Har företaget en utvecklad organisationsstruktur för forskning och
utveckling som är fristående från den löpande produktutvecklingen är
detta en stor immateriell tillgång för att säkra den långsiktiga
utvecklingen. I övrigt är det en stor immateriell tillgång om det finns
en organiserad utveckling som löpande anpassar produktkonceptet för en
snabbt föränderlig marknad.
Immateriella rättigheter - (IPR Intellectual
Property Rights)
Immateriella rättigheter faller under begreppet immateriella tillgångar.
Äganderätten till immateriella rättigheter är reglerad i lagen.
Produktpatent, varumärken, företagsnamn, design, musik mm söker man
skydd för hos patent- och registreringsverket eller direkt till
motsvarande instanser utomlands. Visst skydd av immateriella rättigheter
kan uppnås genom inarbetning.
Företagsnamn
Ett företags framgång kan helt vila på det budskap namnet och logon
förmedlar. Företagsnamnet skall förmedla positiva budskap och kunna
kommuniceras inom alla världsdelar, på alla språk och passa alla
religioner om produkterna är avsedda för en global marknad. Till exempel
motsvarar företagsnamnet/varumärket System 3R, alternativt 3R, dessa
krav och kan enkelt förmedla ett positivt budskap som fastnar i
mottagarens minne. Läs vidare:
Vad är System 3R?
Företagsnamnet/logon skall attrahera såväl kunder som
anställda i den allt mera konkurrensutsatta världen. Skickliga och
begåvade ungdomar lockas också till inarbetade företagsnamn som
förmedlar positiva värden och budskap.
Varumärke - (Wikipedia)
"Ett varumärke är ett namn, en symbol eller ett tecken, som används
för att identifiera produkter eller tjänster. Varumärken är en typ av
immateriell tillgång. De är ofta skyddade genom ett varumärkesskydd
eller helt enkelt genom att varumärket är känt av allmänheten. Varumärke
har en grundläggande betydelse för individualisering av ett visst
företags produkt och för dess marknadsföring. Märket blir härigenom
bärare av produktens positiva intryck hos konsumenten."
Patent
Ett patent har inget värde som immateriell tillgång om det inte används
för att skapa affärsvärde. Ett registrerat patent är en immateriell
rättighet som skaparen har ensamrätt till i 20 år. Det blir en tillgång
för skaparen först genom royaltyintäkter eller egen tillverkning.
Motivet för staten att ge ensamrätt i form av ett
patent är att det ger incitament att skapa uppfinningar, som i sin tur
kan komma konsumenter och samhället till nytta. Ensamrätten gör det
möjligt för en uppfinnare att få avkastning på sina investeringar i
forskning och utveckling.
Humankapital
Personalens samlade kompetens, skicklighet,
innovationsförmåga att lösa uppgifter är en oersättlig immateriell
tillgång och ett företags största tillgång. Ofta sägs detta av många
"moderna" företagsledare men det ska också upplevas så i medarbetarnas
vardag.
Styrelse
En bolagsstyrelse tillsätts av bolagsstämman för övervakning och
långsiktig styrning av företaget. Styrelsens sammansättning väljs med
hänsyn till företagets verksamhet och inriktning. Bolagsstämman
representerar ägarna.
VD/Ledningsgrupp
VD tillsätts av styrelsen. VD utser sin ledningsgrupp för den löpande
verksamheten. VD och ledningsgruppen ansvarar för den löpande
verksamheten och rapporterar till styrelsen. Läs vidare:
Entreprenörens balansgång mellan himmel och helvete
Medarbetarna
Medarbetarna i löpande administration och produktion är företagets mest
betydelsefulla immateriella tillgång och måste behandlas och bemötas med
respekt, värdighet och omtanke. Det är nödvändigt för ett långsiktigt
framgångsrikt företag.
HR
Human Resources, personalfunktionen, handlägger löpande personalfrågor
och administration, ansvarar för anställningar och följer löpande upp
medarbetarnas utveckling för en trygg och stimulerande anställning.
Kultur
HR-funktionen svarar för, tillsammans med hela företagsledningen, att en
positiv företagskultur utvecklas och hålls levande såväl internt som mot
omvärlden. Det krävs gemensamma grundvärderingar för en att skapa en
positiv image som gagnar företagets överlevnad och utveckling. Se vidare
3R kulturen
Goodwill
Goodwill är en term inom företagsekonomin som
betecknar värden i ett företag, vilka överstiger det bokförda värdet på
företagets tillgångar och egna kapital. Vid köpet av ett företag kan
goodwill förklaras av bland annat ett välkänt varumärke, kunskap,
inarbetad kundkrets, företagskultur osv enligt exempel i texten ovan.
Februari 2017
5D Academy AB
Näringsdepartementet lyfter fram de immateriella tillgångarna
Dagens Industri den 23 mars 2016
PRV och VINNOVA fick
regeringens uppdrag att genomföra en kartläggning och analys av det
offentliga stödsystemet för hantering av företags immateriella
tillgångar som presenterades den 31 oktober 2011. Här finns
rapportens kompletta text
Den
24 mars 2016 presenterade innovations- och näringsminister Mikael Damberg
regeringens uppdrag till PRV och VINNOVA att öka intresset för de
immateriella tillgångarna som anses utgöra 80% av ett företags totala marknadsvärde.
I bild från vänster: Mikael Damberg Innovations- och näringsminister,
Susanne Ås Sivborg Generalsdirektör PRV och Charlotte Brogren
Generaldirektör VINNOVA
PRV
introducerar på sin hemsida regeringens uppdrag för att öka intresset för de immateriella tillgångarna
hos små- och medelstora företag.
Beslutet att öka intresset för de immateriella tillgångarnas värde är för
innovatörer och entreprenörer ett välkommit beslut som kommer att stimulera
till nya och uthålliga företag och arbetsplatser.
Förhoppningsvis kan beslutet också leda till att innovatören och
entreprenören Börje Ramsbro slutligen av Stiftelsen Industrifonden får
skälig ersättning för sin immateriella tillgångar. Läs vidare -
Industrifonden - patenttjuv?
Bankrättsföreningen
Mars 2016.
Ramsbros tvist med Stiftelsen Industrifonden -
Innehållsförteckning
|