Av Mats Lönnerblad
-
Ledaren - 2021-01-22
Sverige
berömmer
sig av
öppenhet
med
offentliga
handlingar.
I själva
verket
används
vår
sekretesslag
till
selektiv
mörkläggning
av de
dunkla
kapitel
i
Sveriges
historia
om de
grova
förmögenhetsbrott
som
begicks
under
Kreugerkraschen
1932 och
under
den
självförvållade
svenska
bankkrisen
1987 -
1993
.
Avbildad: Mats Lönnerblad
Vad har
till
exempel
regeringen
för
anledning
att
genom
att
tillämpa
sekretesslagen
- under
68 år
sekretessbelägga
den
plundring
av
aktieägarnas
tillgångar
- som
skedde
under
Kreugerkraschen
1932?
Och
varför
döljer
fortfarande
svenska
politiker
fortfarande
de
oegentligheter
som
skedde
under
den
senaste
bankkrisen
på 1987
- 1993 ?
Läs hur
Sverige
behandlar
sin
sekretesslagstiftning
i boken:
Kommentar
till
1980 års
sekretesslag
Författare:
Hans
Corell,
Olof
Egerstedt,
Marianne
Eliasson,
Sigurd
Heuman
och
Göran
Regner
Förlag:
Norstedts
förlag.
Mycket
av vad
som
hände
under
andra
världskriget
är
fortfarande
en väl
förborgad
hemlighet
i
Sverige.
Däremot
vet
numera
övriga
Europa
ganska
väl
vilka
både bra
och
dåliga
beslut
som
respektive
regeringar
fattade
under
den
dystra
perioden.
Varför
Sverige
fortfarande
inte
låter
medborgarna
ta del
av vad
som
hände
för mer
än 60 år
sedan,
finns
det
ingen
godtagbar
förklaring
till.
Våra
politiker
vill
till
exempel
fortfarande
inte ge
oss
insyn i
besluten
om att
använda
Sverige
som
transitland
för
trupptransporter
av tyska
soldater
till det
ockuperade
Norge.
Likaså
utgör
baltutlämningen
under
andra
världskriget
en
dystert
kapitel
i
Sveriges
historia,
som
fortfarande
omfattas
av viss
sekretess.
De
baltiska
och
tyska
soldater
som
skickades
till
Ryssland
för att
bli
avrättade
är
ingenting
som
Sverige
har
anledning
att
skryta
med.
Inte
heller
kan
Sverige
försvara
återlämnandet
av
kapitulerande
tyska
soldater
i slutet
av andra
världskriget.
Det var
tyska
soldater
som
alldeles
i slutet
av andra
världskriget
hade
kapitulerat
med ubåt
och allt
utanför
Göteborg
och inte
ville
återvända
till
Tyskland.
Även i
det
fallet
är
handlingarna
sekretessbelagda,
ett i
demokratiska
stater
enastående
långt
hemlighållande.
När man
närmare
undersöker
sekretesslagstiftningen
stärks
misstanken
om att
Sverige
använder
sin
sekretesslag,
inte för
rikets
säkerhet,
utan för
att
skydda
svenska
politiker
när de
har
begått
dumheter.
När de
efteråt
förstår
vad de
har
ställt
till
med,
vill de
gärna
sekretessbelägga
sina
egna
eller
företrädares
misstag.
Kommentar
till
1980 års
sekretesslag
finns
tillgänglig
hos
Norstedts
förlag
(1980),
där
författarna
Hans
Corell,
Olof
Egerstedt,
Marianne
Eliasson,
Sigurd
Heuman
och
Göran
Regner
har
gjort
ett
alldeles
utmärkt
arbete
genom
att
ordentligt
förklara
i detalj
vad den
svenska
sekretesslagen
innebär.
Det
är
framför
allt i
samband
med
genomläsningen
av denna
bok och
annan
litteratur
i samma
ämne,
som jag
själv
har
bildat
mig
uppfattningen
om vad
den
svenska
sekretesslagen
egentligen
innebär
och hur
den ska
tillämpas.
Konklusionerna
är mina
egna.
Hemlighetsstämplingen
är
specificerad.
De
allmänna
handlingar
som får
hållas
hemliga
enligt
sekretesslagen
är
handlingar
som
avser
rikets
säkerhet
och dess
förhållande
till
annan
stat
eller
mellanfolklig
organisation.
Rikets
centrala
finanspolitik,
penningpolitik
eller
valutakontroll
hör
också
dit.
Handlingar
som
också
omfattas
av
sekretesslagen
är
myndigheters
verksamhet
för
inspektion,
kontroll
eller
annan
insyn;
intresset
från
statens
sida att
förebygga
eller
beivra
brott;
det
allmännas
ekonomiska
intresse;
skyddet
för
enskilds
personliga
eller
ekonomiska
förhållanden
och
intresset
för att
bevara
djur
eller
växtart.
Enligt
författarna
till
kommentaren
till
1980 års
lag med
ändringar,
får
allmänna
handlingar
inte
hållas
hemliga
för att
skydda
några
andra
intressen
än dem
som jag
har
räknat
upp.
Vilka
handlingar
som är
hemliga
ska
anges
noga i
en
särskild
lag, det
vill
säga
sekretesslagen
(TF 2:2)
Det är
också
tillåtet
att ta
in
bestämmelser
om
hemliga
handlingar
i andra
lagar,
men då
ska
sekretesslagen
hänvisa
dit.
Med
andra
ord ska
man i
sekretesslagen
kunna se
alla de
fall, då
allmänna
handlingar
är
hemliga.
Enligt
författarna
får
regeringen
inte
bestämma
vilka
handlingar
som är
hemliga,
men
regeringen
kan
enligt
bestämmelserna
i
sekretesslagen
ges rätt
att
besluta
om
kompletterande
föreskrifter.
En
myndighet
har
också
under
vissa
förutsättningar
möjlighet
att
lämna ut
en
handling
med
villkor,
så
kallat
förbehåll,
som
inskränker
den
sökandes
rätt att
använda
den
information
som
finns i
handlingen.
Myndigheten
kan till
exempel
förbjuda
sökanden
att föra
uppgifterna
vidare.
Huvudregel
i TF:
Regler
om
hemligstämpling
av
allmänna
handlingar
finns
huvudsakligen
i
sekretesslagen
(15
kap). En
grundläggande
regel
finns i
TF
(2:16).
Den
innebär
att bara
sådana
allmänna
handlingar
som är
sekretessbelagda
enligt
sekretesslagen
eller
enligt
någon
annan
lag, som
sekretesslagen
hänvisar
till,
får
förses
med en
anteckning
om att
handlingarna
inte får
lämnas
ut.
Om
man vill
hävda
offentlighetsprincipen,
som
många
journalister
och
skribenter
gör, är
det
självklart
att man
från
myndighetens
sida
inte får
åstadkomma
mer
sekretess,
än vad
som är
oundvikligen
nödvändigt
för att
skydda
det
intresse
som har
föranlett
bestämmelsen.
Detta
innebär
bland
annat
att en
uppgift
inte ska
omfattas
av
sekretess,
om man
inte kan
förutse
någon
skada
som
resultat
av att
den
lämnas
ut.
Det
var vid
genomgången
av boken
Kreugerkraschen.
Storbankernas
verk?
(Sven
Olof Arlebäck,
Wallgårds
förlag),
som jag
tidigare
recenserat.
Jag
slogs av
att
innehållet
i denna
bok har
varit
sekretessbelagt
i över
68 år,
helt i
strid
med den
då
gällande
sekretesslagen!
Att
sanningen
om
Kreugerkraschen
först i
år har
kunnat
publiceras,
genom
att
regeringen
äntligen
har
lättat
på
förlåten
kring
sekretessbestämmelserna,
är
således
en
rättsskandal
av stora
mått.
Varför
regeringen
under så
lång tid
skyddade
de
brottslingar
som
först
nedvärderade
och
därefter
lade
beslag
på Ivar
Kreugers
egendomar,
är det
ingen
som kan
svara
på.
Om
dessa
handlingar
omgående
hade
publicerats,
skulle
inte
Ivar
Kreugers
öde ha
förändrats,
men de
skyldiga
skulle
ha
kunnat
ställas
till
svars
för de
grova
brott
som
omfattas
av både
förtal
och
plundring
av
egendom,
som
skedde
strax
efter
Ivar
Kreugers
död.
Min
omedelbara
slutsats
var att
sekretesslagen,
om den
hade
tillämpats
på ett
korrekt
sätt
enligt
både
tidigare
lagstiftning
och
enligt
1980 års
lagstiftning,
inte
skulle
ha varit
relevant
för att
sekretessbelägga
någonting
över
huvud
taget,
som
finns
återgivet
i
Arlebäcks
bok,
varför
någon
sekretess
i fallet
Ivar
Kreuger,
över
huvud
taget
inte
borde ha
tillämpats.
Den
gamla
sekretesslagen,
som den
tillämpades
i
samband
med
Kreugerkraschen,
betydde
ju att
brottslingarna
kunde gå
fria,
medan
alla
småspararna
som
drabbades
av den
helt
onödiga
konkursen
i
Krueger
& Toll,
fick se
alla
sina
besparingar
konfiskerade,
av några
av de
dåvarande
svenska
storbankerna.
Samma
förhållande
gäller
ju i
samband
med den
senaste
bankkrisen
(1987-1993)
som
innefattas
av vår
nuvarande
sekretesslag.
I det
senaste
fallet
är det
60 000
friska
företag
som fick
sina
krediter
uppsagda
för att
krisbankerna
(Gota
och
Nordbanken)
inte
begärde
sig
själva i
konkurs
när de
var
skyldiga
att
upprätta
kontrollbalansräkning,
för att
senare
begära
sig
själva i
konkurs.
Den
direkta
följden
blev att
många
fastighetsbolag
och
småföretagare
fick se
sina
krediter
uppsagda
alldeles
i onödan
under
denna
period
av både
Gota,
Nordbanken
och
övriga
banker
som
vädrade
morgonluft.
De såg
nya
möjligheter
att
rensa i
balansräkningarna,
när det
blev
fritt
fram för
både
Gota och
Nordbanken
att
fortsätta
sin
verksamhet.
Men
det var
inte
bara
småföretagen
som fick
se sina
förmögenheter
försvinna
under
den
senaste
bankkrisen.
Även
storföretagen
drabbades.
Finansmannen
Erik
Penser
fick
alla
sina
krediter
orättfärdigt
uppsagda.
Efteråt
har man
kunnat
konstatera
att
Nobelindustrier
aldrig
var på
obestånd
som
Nordbanken
hävdade,
i
samband
med
uppsägningen
av alla
krediterna.
Gota
sålde
företagscertifikat
till
Volvo
och
andra
storföretag
och
kommuner
för
dryga
miljarden,
långt
efter
det att
banken
var på
obestånd.
Fortfarande
hemlighålls
när
Gotas
egentliga
obeståndssituation
inträffade,
av såväl
regeringen
som våra
domstolar.
Sekretesslagen
gäller
också
den
förtalslista,
där även
Säpo är
inblandad.
Den
förtalslista
som för
närvarande
cirkulerar
mellan
bankerna
utgör
det
största
förtalsregister
i
Sveriges
historia
med över
2 000
namn,
där
bland
andra
ledande
företagare
och
advokater
utpekas
som
grova
brottslingar,
trots
att de
inte är
fällda
för
några
brott.
Eftersom
det
aldrig
var
meningen
att jag
och
andra
skulle
få ta
del av
all
denna
kränkande
desinformation
vet
myndigheterna
fortfarande
inte hur
de ska hantera krisbankernas
"svarta
lista"
som jag
polisanmälde
men som
aldrig
blev
föremål
för
någon
utredning,
trots
mitt
överklagande
till
riksåklagaren
i detta
ärende.
Därför
gör man
som man
brukar i
dessa
sammanhang
- det
vill
säga
ingenting.
Den
åklagare
som har
fått i
uppdrag
att gå
igenom
listan
har
hittills
inte ens
påbörjat
sin
förundersökning.
Sekretesslagen
tillämpas
även
fortfarande
beträffande
den av
journalisterna
Peter
Bratt
och Jan
Guillou
avslöjade
IB-affären,
där
oskyldiga
människor
utpekas
för sin
politiska
tillhörighet
och
aktiviteter
som
senare
vid
noggrann
efterkontroll
visar
sig inte
alls
överensstämma
med
verkligheten,
i de
fall som
har
kunnat
kontrolleras./p>
I de
sekretessregler
som
avser
skydd
för
olika
allmänna
intressen
ska
skadan i
allmänhet
beskrivas
så
konkret
som
möjligt.
När det
gäller
skyddet
används
i de
flesta
fall
uttrycken
"skada"
eller
"men".
Uttrycken
användes
även i
1937 års
sekretesslag
för att
beskriva
de
olägenheter
som då
var
avgörande
för om
en
handling
skulle
få
lämnas
ut eller
inte.
Sekretessen
till
förmån
för
enskilda
gäller i
tillämpliga
delar
också
juridiska
personer.
Detta
trots
att
juridiska
personer
inte kan
sägas ha
några
"personliga
förhållanden".
Till
skydd
för en
juridisk
peson
kan
därför
endast
rent
ekonomisk
skada
åberopas
som stöd
för
sekretess
(se
prop. s.
84, 457,
493).
Frågan
är hur
bankerna
kan
åberopa
banksekretessen,
när de
har
gjort
sig
skyldiga
till
brott,
genom
att
bryta
mot
såväl
banklagen
som
avtalslagen
och
genom
att
försätta
sina
kunder i
konkurs,
när de
själva
var
skyldiga
att
begära
sig i
konkurs.
En
förklaring
till
detta,
efter
att ha
studerat
sekretesslagen
ordentligt,
är att
regeringen
skyddar
de brott
som de
svenska
bankerna
begick,
under
både den
första
och
andra
finanskrisen,
för att
det inte
ska
kunna
bli
några
politiska
konsekvenser
för
inblandade
politiker.
Den
enda
orsaken
till
detta
sekretesskydd,
är att
både de
moderata
och
socialdemokratiska
regeringarna
var
direkt
inblandade,
både
under
den
första
och
andra
finanskrisen.
I
samband
med
bägge
finanskriserna
blev det
regeringsskifte.
Inblandade
regeringsledamöter
använder
sig
således
av
sekretesslagen
för att
skydda
sitt
eget
revir.
Den
motion
som
nyligen
innefattar
begäran
om en
sanningskommission,
för att
närmare
utreda
vad som
hände
under
den
sista
bankkrisen,
är
således
inlämnad
av
centern,
kristdemokraterna
och
vänstern
blev
aldrig
godkänd
eftersom
vare sig
moderaterna
eller
socialdemokraterna
ville få
fram
sannaningen
om deras
eget
agerande
under
bankkrisen,
därför
lyser
motionerna
från
såväl
moderaterna
som
socialdemokraterna
fortfarande
med sin
frånvaro.
Den
svenska
sekretesslagen
används
således
i helt
felaktiga
syften
genom
att den
tillåts
användas
för att
dölja
politikernas
oförmåga
att
handlägga
frågor
när ett
land
befinner
sig i
krig
eller i
ekonomisk
kris.
Någon
annan
anledning
kan jag
inte se
till
varför
sekretessen
omgående
inte
släpps
för att
avslöja
allt som
skedde
under
den
senaste
finanskrisen.
Detta
skulle
egentligen
varit en
uppgift
för
justitieministern
Thomas
Bodström
som blev
ombedd
att
aldrig
utreda
dessa
frågor
av både
moderaterna
och
socialdemokraterna.
Den
fråga
jag
också
ställer
mig är
påståendet
att Ivar
Kreuger
begick
självmord,
när vi
nu
kunnat
bevisa
att det
är ett
uppenbart
mord,
enligt
den
bevisning
som
numera
finns
tillgänglig
efter
den
forskning
som vi
bedrivit.
Och
varför
man
tillämpat
sekretesslagen
under 68
år för
att
hemlighålla
hur
svenska
myndigheter
kunde
godkänna
plundringen
av både
Ivar och
Torsten
Kreugers
tillgångar
kunnat
ske bara
för att
finanseliten
i
samarbete
med
kuppmakarna
inte
skulle
kunna
straffas
för de
grova
brott
som
begicks
mot både
familjen
Kreuger
och
aktieägarna
under
Kreugerkraschen.