[Hemsida

Söker nya vägar i sitt författarskap
Sundsvalls Tidning - 2014-08-24

Gökens rop är den hyllade första romanen i serien om Cormoran Strike - skriven av J.K Rowling under pseudonymen Robert Galbraith i en fin översättning av Charlotte Hjukström.

J.K Rowling är den storsäljande författaren som efter framgångarna med alla böckerna om Harry Potter, som nu söker nya vägar i sitt författarskap.

Boken handlar om vad som händer efter att den berömda fotomodellen Lula Landry möter döden, då hon faller ner från sin balkong, i den eleganta Londonsstadsdelen Mayfair. Hennes äldre adoptivbror tror inte att det rör sig om ett självmord och bestämmer sig för att hyra in privatdetektiven Cormoran Strike. Polisen som utreder fallet lägger ner hela ärendet.

Cormoran Strike har ett förflutet som militärpolis och sårad krigshjälte. Han har nyligen återvänt från kriget i Afghanistan och försöker försörja sig som privatdetektiv. Som luttrad krigsveteran har han såväl psykiska som stora fysiska problem att brottas med.

Att läsa Rowlings lågmälda roman på nästan 500 sidor, som handlar om ond bråd död utan alltför mycket våld och skottlossning med sköna karaktärer inblandade, är jag inte bortskämd med. Men hon lyckas med konstycket att både förnya sig själv som författare efter alla Harry Potterböcker och skapa en helt ny plattform.

Strikes liv har inte varit lätt: han har stora skulder, och har ingenstans att bo sedan uppbrottet med sin flickvän Charlotte. Han bor i en tältsäng på sitt kontor. Uppdraget att försöka utreda Lula Landrys död ser han därför som en möjlig vändpunkt i sitt yrkesliv, även om han tror att polisen redan gjort rätt som lagt ner utredningen. Men han förmår sig ändå inte att tacka nej till uppdraget. Lulas död blir den ekonomiska räddningen för Cormoran Strike.

Till sin hjälp har han tjugofemåriga Robin Ellacott, som han hyrt in som sekreterare från ett uthyrningsföretag. Egentligen skulle hon bara fått jobba en vecka, men hon visar snabbt att hon är både duktig och omsorgsfull.

Utredningen blir intressant att följa eftersom författaren aldrig avslöjar vem som ljuger och vem som talar sanning. Eller huruvida Lula Landry begick självmord genom att hoppa från balkongen eller mördades. Undersökningen för oss in i en värld som för de flesta är helt okänd. Hur det är att arbeta med den dekadenta modevärlden, med dess värderingar och nöjen som på ett radikalt sätt skiljer sig från de flesta människors liv? En konfliktfylld och kreativ värld av modeskapare, modeller, rappare och knarkare.

Cormoran och Robin tvingas även konfrontera uppdragsgivarens familj med dess udda familjemedlemmar och bisarra förhållanden.

Porträtten av privatdetektiven och hans unga och självständiga medarbetare är både trovärdiga och skildrade på ett sätt så att man redan från början anar en ömsesidig förtjusning och respekt mellan dem. Tillsammans möter de en allt mörkare värld som blir allt mer farlig och oförutsägbar. Enda fram till sista kapitlet i boken hålls man i en latent spänning eftersom man inte vet hur boken kommer att sluta. Det är en intrikat gåta som paret måste lösa. Läsaren har ännu när slutet nalkas svårt att räkna ut vad som verkligen kan ha hänt.