[Hemsida

Att göra landet en tjänst kan vara farligt
Sundsvalls Tidning 11 nov. 2018

En svensk "sympatisör" som kallade sig för Rolf Svensson erbjöd sig att leverera handgranater för att attackera synagogan på Wahrendorffgatan, invid Berzeli park, i centrala Stockholm.

Det är den spännande upptakten till den så kallade IB-affären, som ledde till att författarna och journalisterna Jan Guillou och Peter Bratt kunde avslöja 1970 -talets mest omskrivna och spännande spionhistoria i Sverige.

Det är det mest avslöjande avsnittet i Jan Guillous åttonde bok i 1900-talsserien, "De som dödar drömmar sover aldrig" (Piratförförlaget, 2018 ), där han som vanligt blandar fakta med fiktion. Boken handlar också vad som övrigt händer i Sverige och världen under detta decennium, samtidigt som släkten Lauritzen växer och en ny generation föds.

När skandalen briserade dementerade försvarsmakten att det skulle finnas en organisation som hette IB.Det var i Folket i Bild/Kulturforum nr 9 den 3 maj 1973 som journalisterna Peter Bratt och Jan Guillou avslöjade en tidigare okänd underrättelseorganisation i Sverige, Informationsbyrån kallad. Det stora IB-avslöjandet betraktar jag som en akt av självförsvar av Bratt och Guillou mot svenska statens olagliga agerande att tillåta uppmaning till hatbrott mot oliktänkande i vårt land.

Men i stället för att belöna journalisterna för deras häpnadsväckande upptäckt beslöt sig försvaret, myndigheterna och regeringen för att bestraffa dem. Hämnden blev att försöka döma journalisterna till fängelse. Rättegången - som jag på den tiden följde med stort intresse - måste betraktas som en kafkaliknande process, fjärran från en normal rättsordning. Min uppfattning, som jag delar med författaren, är att världen kommer att häpna när sjuttiofem år gått sedan dess och rättegångshandlingarna i detta mål äntligen blir offentliga.

Jan Guillous drömmar, som han ger uttryck för i sin självbiografi, är icke våld i kombination med "frihet, jämlikhet och broderskap". Det är lätt att instämma i. Vilka är det då som dödar drömmarna ? Svaret är diktatorer och politiker i skön förening. Människor är ju lätta att döda. Men inte våra drömmar.

Värre var att IB placerade agenter i olika svenska organisationer i syfte att provocera fram terrorism i Sverige. IB sysslade inte bara med klassiskt spioneri utomlands, vilket delvis är invändningsfritt. Värre var att man placerade agenter i olika svenska organisationer i syfte att provocera fram terrorism i Sverige. IB åsiktsregistrerade systematiskt var och en som stödde FNL, afrikanska frihetsorganisationer eller den palestinska frihetsrörelsen. Det som skilde den svenska IB-rörelsen från västvärldens alla andra underrättelsetjänster var att den bestod av militärer och socialdemokrater som verkade helt utanför rättssystemet och utom all kontroll.

Jan Guillou och Peter Bratt lyckade sänka delar av den svenska olagliga underrättelsetjänsten. Någon ny IB-konstrukton var inte längre politiskt möjlig, det vill säga en helt oreglerad herrklubb med socialdemokratiska ombudsmän och partigängare ihop med militära

Min egen uppfattning är att Jan Guillou och Peter Bratt borde ha belönats för att de avslöjade en omfattande statlig brottslighet och därmed gjorde Sverige en stor tjänst. Deras avslöjande kan liknas vid Watergateskandalen i USA som de undersökande reportrarna Bob Woodward och Carl Bernstein avslöjade i Washington Post, som Guillou också skriver om i sin bok.

Bägge exemplen visar tydligt hur makt korrumperar och att absolut makt korrumperar ännu mer. Nixons regim hade med nonchalant självsäkerhet förbrutit sig mot flertalet fundamentala regler i den amerikanska konstitutionen och därmed kommit att mer likna korrumperade diktaturer än västliga demokratier.

Varje angrepp som sker mot oskyldiga människor måste fördömas och inte uppmuntras som skedde inom IB när det begav sig. När svenska staten angriper uppgiftslämnare som avslöjar hur svenska staten beter sig, är i alla fall min uppfattning, att dessa uppgiftslämnare borde belönas, i stället för att bestraffas. Vilka har då dömts inom regeringen försvaret och IB för att ha försökt uppmuntra till terrorbrott i vårt eget land. Svaret är ingen. Det är uppgiftslämnarna som dömts för att dom avslöjat sanningen om IB:s olagliga verksamhet.

Vad som hänt sedan 70-talet är att terrorismen har utvecklats till att bli en folkrörelse för fundamentalister av alla sorter.Senaste exemplet är domen mot Raham Akilov, som dömts för terroristbrott genom fem mord den 7 juni 2018 efter att han i en vansinnig fart i en kapad lastbil mejade ner oskyldiga fotgängare på Drottninggatan i Stockholm

Ett annat fall som nyligen avgjorts av hovrätten för västra Sverige handlar om brandattacken mot synagogan i Göteborg den 9 december i fjol. I det fallet har hovrätten varit extra mild i sin dom. Man har bara lyckats identifiera 3 av gärningsmännen, där bara en har dömts till 2 års fängelse. Migrationsverket vill utvisa förövaren efter straffet, men hovrätten vill tillåta terroristen att få stanna i Sverige, vilket för mig är ett helt obegripligt domslut.

Författare och skribent i finansrätt

Mina böcker:

Från bankkris till börskris, 2003
Från folkhem till fattigstuga, 2004
Nollkoll, 2005
Härdsmälta, 2005
Falskspel i affärer och politik, 2006
Pengarna eller livet, 2007
Finansfrossa, 2008
Pyramidspel, 2009

Dags för sanningen - Dags för sunda värderingar - Nu får det vara nog!