[Hemsida


Reklambranschen är inte vad den har varit
Sundsvalls tidning 2019-06-09 - Av Mats Lönnerblad

Thomas Erikssons debutroman "Lögnen", Ekerlids förlag, är baserad på en verklig historia som utspelar sig i Stockholms reklambyråvärld under 1980- och 90-talen.

Byråledarna härskar i sina egna små byråriken. Kreatörer behandlas som kungar så länge de lyckas producera ett Guldägg (reklambranschens stora pris) eller dra in nya stora kunder till byrån.

I likhet med mig själv, som under många år varit byråledare och copywriter på min egen reklambyrå, har Thomas Eriksson över 30 år i reklambranschen, både som copywriter och creative director.

1980- och 90-talen var den svenska reklambranschens sista storhetstid, inspirerad av den engelske reklammannen David Ogilvy som var en av föregångarna i hur man genom nyskapande idéer och texter skapar säljande reklam.

För att lyckas i den konkurrensutsatta byråvärlden under 80-talet måste man kunna jobba hårdare än alla andra, på tider som inga andra. I den bästa av alla världar tjänade de som lyckades mer än alla andra också. Och vi som ville skriva och tjäna pengar valde reklamen framför journalistiken och författandet.

Thomas Erikssons roman är väl värd att läsa och begrunda. I en intervju berättar han att han försökt beskriva den kreativa reklamen utifrån "ett på-golvet-perspektiv", men att han också ville skriva en roman om livet. Som i hans fall handlar om svek, kärlek och död i både byråbranschen och privatlivet-

Den stora skillnaden i reklamvärlden i dag är internet, menar Thomas Eriksson. 1980- och 1990-talen var den svenska branschens storhetstid. Huvudpersonen Herman Hell i boken går in i väggen, drar sig undan världen och flyr ut till sitt hus i ytterskärgården där han berättar sitt livs och sin släkts historia för läsaren och delger sina erfarenheter från reklambranschen, där han är verksam som copywriter.

Den stora skillnaden mellan reklam då mot nu, säger Thomas Eriksson, är att vi inte hade internet. Då fanns också mycket färre och större svenska byråer än i dag. Då fanns också oerhört färgstarka personligheter i branschen, som kunde säga upp sina kunder om de inte fick som de ville. Eller få ett raseriutbrott internt på någon stackars kreatör som inte lyckades förmedla sitt kreativa budskap ordentligt.

Då skulle det synas att det gick bra. Representation mot kunderna var omfattande, middagarna och festkvällarna på Riche, Grodan och Ramboden många. "Det flesta som var i branschen levde på dagen och festade på natten", säger Thomas.

Men skillnaden mellan hans och mitt liv i byråvärlden var enorm. Jag hade en helt annan typ av kunder, som ett par av landets ledande arkitekter, Konserthuset i Stockholm, Kursverksamheten vid Stockholms Universitet med flera. Ingen av dem krävde någon större representation.

De stora svenska reklambyråerna har i dag försvunnit, som Gumaelius reklambyrå som startade redan 1887 av Sofia Gumaelius och under hennes livstid etablerade kontor i Stockholm, London, Göteborg Malmö och Oslo. Vid sin död beskrevs hon som Sveriges främsta affärskvinna.

PR-byråerna och journalisterna har i dag ersatt byråkreatörerna, vilket märks i alla svenska gratistidningar. Reklambudgeterna har flyttats från de etablerade tidningarna till sociala medier, internet och gratistidningar.

"Lögnen" är både välskriven och intressant eftersom den både skildrar hans egen privata historia - där han blandar sin egen verklighet med fiktion - samt beskriver den sanna verkligheten i den svenska reklambransch som inte längre existerar.

De byråer som lyckas i dag säljs ofta till utländska byråkedjor så snart de lyckats etablera sig på den svenska marknaden. Där tvingas kreatörerna som skapat byråernas framgång arbeta på ett helt annat sätt än vad de varit vana vid. Ofta flyr de efter några år, byråerna tappar sina kunder och nya aktörer dyker upp på den svenska marknaden. Hur framtiden kommer att gestalta sig för de svenska reklambyråerna återstår att se.

Mats Lönnerblad

Mina böcker:

Från bankkris till börskris, 2003
Från folkhem till fattigstuga, 2004
Nollkoll, 2005
Härdsmälta, 2005
Falskspel i affärer och politik, 2006
Pengarna eller livet, 2007
Finansfrossa, 2008
Pyramidspel, 2009


Dags för sanningen - Dags för sunda värderingar - Nu får det vara nog!

 

Bankrättsföreningen

Tack besöket och välkommen åter!
Hemsida