[Hemsida

Ett myllrande och ruttnande 1700-tal
Sundsvalls tidning 2020-03-23- Av Mats Lönnerblad

Författaren Niklas Natt och Dag har gjort en lysande debut med sin debutroman 1793 (Bokförlaget Forum) och även lyckats väl med uppföljaren 1794. Bägge romanerna skildrar slutet av 1700-talet ur de fattigas och utstöttas perspektiv som helt verkar sakna rättigheter och framlever sina liv i största armod.

Recension Niklas Natt och Dags förfäder slog ihjäl Engelbrekt, förlorade huvudstaden till Kristian Tyrann och tvingades i landsflykt efter att ha krävt Jean Baptiste Bernadottes abdikation.

Hans debutroman 1793 utsågs till Årets debut av Svenska Deckarakademin och belönades med priserna Årets bok samt Crimetime Specsavers Award Årets deckardebut. Den har sålt i nästan 300.000 exemplar bara i Sverige, och har nått stora framgångar i bland annat Tyskland, Ryssland och Frankrike. Den är även utgiven i en lång rad andra länder.

Tiden som skildras är efter mordet på Gustav III. Mer än ett år har gått sedan Ankarströms skott föll på maskeradbalen. Kronprinsen är omyndig och krigsåren har tömt den svenska statskassan. Riket styrs av maktens egenintressen medan folket far illa. Överallt frodas missnöje och paranoia.

Hösten 1793 hittas ett lik i Fatburen på Södermalm i Stockholm som fiskas upp från den igenslammade sjön av stadsvakten och den före detta soldaten Jean Michael Gardell. Den döde saknar armar och ben men skadorna är inte nya. Gardell anar oråd och vänder sig till Cecil Winge - som tidigare varit Stockholms poliskammare behjälplig med sitt skarpsinne förr - för att få råd hur det skall kunna gå vidare och avslöja vad som vem det är mördaren och vad offret heter.

Vid denna tid bor också  en ung kvinna, Anna Stina Knapp, i Katarina församling på Södermalm med sin mor Maja. Knappt giftasvuxen blir hon plötsligt våldtagen av sin barndomsvän Anders Petter - och sedan skyller på henne för vad som inträffat. Det sker en anmälan mot henne genom att en skrivelser med vittnesmål mot henne, om hor och lönskeläge. Eftersom Anna Stina är oskyldig vägrar hon att erkänna, hamnar då på Spinnhuset som straff, medan Anders Petter går fri.

Skildringen om vad som sker politiskt i Sverige under 1793, är en våldsam och skrämmande läsning. Gardells och Winges jakt efter mördaren. Anna Stinas tid på Spinnhuset visar att Sverige under denna epok försvarar adelns och de etablerades maktmissbruk,  hur svårt det är att komma tillrätta med vad som sker och vilka av dessa övergrepp som sker aldrig går att beivra i domstol.

Uppföljaren till succés romanen 1793 har tagit Sverige och världen med storm. I 1794 i Stockholm - staden mellan broarna - skakas Sverige svårt ekonomiskt. Reuterholms förmyndarregim låter kulturen förtvina. Vi får åter följa Jean Michael Cardells och Anna Stina Knapps och den myllrande och ruttnande värld som är deras. Det lilla som återstår av den gustavianska ärans prakt är statt i förfall.

Niklas Natt och Dag visar att han är långt ifrån färdig med sin brutala och skakande skildring av den sena 1700-talets mörkaste vrår. Mordoffret offentliggörs. Medan namnet på mördaren har fortfarande inte avslöjats.

I 1794 tar Niklas Natt och Dag tar oss med till ön Saint Bartélemy som under Gustav III blev en svensk koloni. Den plats där Sverige blev involverad i den brutala slavhandeln.

På sitt gods i Sverige skickar fadern sin yngste son till svenskön Saint Barthélemy för att tjänstgöra som rådgivare. Några år senare återvänder sonen till Sverige för att gifta sig med sin älskade, Linnea Charlotta, sedan både fadern och äldste sonen avlidit.

En mor sörjer sin dotter som blir dräpt på sin bröllopsnatt. När ingen annan vill utreda vad som har hänt får före detta soldaten och enarmade Cardells får nu även till uppgift av änkan vars dotter bestialiskt mördats att försöka utreda vad som har hänt.

På Danvikens hospital, i utkanten av Stockholm sitter den Linnea Charlottas make och våndas för det vidriga brott som han anklagas för att ha begått, som han själv tror sig var skyldig till. Svaret på på den frågan och alla tidigare frågor ges i den spännande upplösningen.

Parallellena med samtiden är uppenbara. Varningsklockarna ringer. 1793 och 1794 är två hemska, våldsamma och välskrivna böcker och en fängslande berättelser som inte bara berättar vad som hände under slutet av 1700-talet, utan även vad som kan hända i dag, både i Sverige och resten av världen.

Mina böcker:

Från bankkris till börskris, 2003
Från folkhem till fattigstuga, 2004
Nollkoll, 2005
Härdsmälta, 2005
Falskspel i affärer och politik, 2006
Pengarna eller livet, 2007
Finansfrossa, 2008
Pyramidspel, 2009

Dags för sanningen - Dags för sunda värderingar - Nu får det vara nog!