Försäkringsbolagen "köper" sig rättvisa
Av Rolf Jonsson - Svenska Dagbladet - 17 september 2000

Är alla lika inför lagen när man kan köpa rättvisa? När det gäller tvister med försäkringsbolag kan bolagen helt klart köpa rättvisa. De trafikskadade har inte de ekonomiska resurser som behövs för att driva saken i domstol. Försäkringsbolagen har hur mycket pengar som helst och köper in vittnen med fina titlar som exempelvis professorer som stöder bolagens sak.

Domstolarna faller för "titelsjukan" och sätter större tilltro till en professor som aldrig träffar den skadade utan bara läst mer eller mindre riktiga handlingar. Den läkare som har undersökt och känner den skadade litar varken bolagen eller domstolarna på. Men konstigt nog litar man mer på "sakkunniglekare" som på sitt ordinarie arbete tjänar 500 000 kronor men som på sin fritid gör 1 500 bedömningar för bolagen och för detta får två miljoner kronor från dem. Tala om att vara neutral med ett sådant ekonomiskt beroende.

Och hur kan bolagen och domstolarna ha förtroende för en professor som blivit avstängd på grund av fusk, eller for en professor som blivit prickad av ett etiskt råd. För dessa har vi naturligtvis noll och intet förtroende.

I SvD 2 september säger rådman Carl R Nyström: "Äntligen har Svea hovrätt börjat resonera som jag". Och Nyström resonerar som så att det är viktigare att bolagens försäkringspremier inte ökar mer än att de skadade får ersättning för den premie de betalat. Inte nog med det, han tycker dessutom att försäkringsbolagen använder docenter och professorer med bättre meritlistor än den som behandlat patienten! Det är således inte vad som framförs i sak som har betydelse utan ett fjölande för titlar. En kliniskt verksam läkare är enligt denne rådman mindre värd än en professor som inte ser patienten.

Med en sådan rådman är den skadade dömd på förhand. Nyström borde skiljas från sitt ämbete då han inte företräder en opartisk linje.

Rolf Jonsson,
ordförande i Pisksnärten Whiplashskadades rehabförening