[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort]

Fem års straff utan fällande dom
Av Ledaren - Dagens Industri -  20 oktober  2000

lennart.gif (92382 byte)HÖGT PRIS: Lennart Ransnäs år läkare och entreprenör. Han drev laboratorieföretaget Medanalys. Men myndighetsingrepp gjorde att han förlorade sitt företag. Att operera i de statliga monopolen kan bli en dyr historia. Och rättsprocessen alltför utdragen.
Foto: Laila Ekstdet

Det blev inte någon glädjens dag för läkaren Lennart Ransnäs på torsdagen. Socialminister Lars Engqvist krossade alla förhoppningar om snabb upprättelse i riksdagens interpellationsdebatt.
   Därmed fortsätter Lennart Ransnäs, 49 år, sin ökenvandring i rättsväsendet. Nästa domslut väntas om fem år.
    Sker detta är det tio år sedan Socialstyrelsen slog all mot hans laboratorieföretag Medanalys. Razzian 1995 skedde på initiativ av enhetschefen i Göteborg, Margareta Unander. tillsammans med polisen. TV hade också kallats in. I strålkastarskenet meddelas att Medanalys är misstänkt för bedrägeri och förfalskade prover.
   Margareta Unander fick ros för sitt rådiga ingripande och Lennart Ransnäs gick i konkurs.

ATT FÖR FEM AR SEDAN ge sig in i offentlig verksamhet sågs inte med blida ögon från socialdemokratiskt håll. Att dessutom ge sig in i sjukvården var riktigt riskfyllt. De politiska övertonerna i allmänhetens positiva åsikt om Margareta Unander och dom över Lennart Ransnäs var otvetydiga.
    Men ideologi och verklighet är inte samma sak - de instanser och domstolar som haft fallet Lennart Ransnäs uppe har hittills givit honom rätt. Men han har inte fått vare sig social upprättelse eller skadestånd. Totalt kräver Lennart Ransnäs 300 Mkr för de fem, nästan sex år som han ser som förlorade.

DEN PROCESSEN DRIVS i Göteborgs tingsrätt. Men Lennart Ransnäs har också vänt" sig till Justitiekanslern, JK, med en bön om förlikning med staten.
   JK har sagt nej till detta och hänvisar till den pågående processen.
   I går tog folkpartiledaren Lars Leijonborg och moderaternas riksdagsman Per Westerberg upp fallet Medanalys i interpellationsdebatten. Svar gavs av socialminister Lars Engqvist, som inte är känd som den som välkomnar privata initiativ i vården.
   Det blev ett otvetydigt nej att en förlikning med Lennart Ransnäs. Skälet angavs vara den pågående processen om skadeståndet. Dock lämnade Lars Engqvist dörren en aning på glänt. När Lennart Ransnäs skickat ytterligare dokumentation till regeringen, ska det beslutas om han får ersättning ex gratia (av ynnest).
    Den ersättningen har ingenting med rättsprocessen att göra.

DET VILAR NÅGOT OBEHAGLIGT över Medianalysaffären. I de blandade odörerna förnims den giftiga lukten av politiskt tolkningsföreträde och myndighetsmissbruk.
    När Lars Engqvist nu håller sig till bokstaven, så gör han inte fel. Men han förlänger det redan långa straffet.
   Lennart Ransnäs känner sig kränkt och en kränkt människa har ingen förmåga att känna glädje.
   Det straff han fick efter den osmakliga TV-bevakade razzian pågår fortfarande. Får Lennart Ransnäs rätt om fem år är han 54 år. Vad för slags framtid kan han bygga upp då?
    Enhetschefen Unander, hon med TV och polis, hon fick avgå med 2,5 Mkr. Hennes chef, Socialstyrelsens överdirektör Nina Rehnqvist, säger att Margareta Unander inte har gjort något fel. Men att "det här" (Medanalysaffären) alltid kommer upp.
    Och det får vi verkligen hoppas att "det här" gör. Ända till den dag syndabocken/bockarna avslöjats. Det kan bli trångt vid den skampålen.
    Och vem som än står där, ska samtliga inblandade som förlängt rättsprocessen skämmas. Straffet för att utmana monopolen ska väl inte vara livstid?

Ledaren