Nordbankenmäklare frikänd för aktieaffär
Av  Sten Gustafsson/CG Ström/TT -  Svenska Dagbladet - 27 december 2001

Den kvinnliga mäklare som enligt åklagaren förorsakat Nordbanken förluster på 290 miljoner kronor frikändes på torsdagen. Men tingsrätten riktar svidande kritik mot både Nordbanken och åklagaren.

Mäklaren frikänns på alla de tunga åtalspunkterna men döms för mutbrott "av ringa omfattning". Hon slipper dock helt straff för mutbrottet.
Tingsrätten är däremot skoningslös i sin kritik av förhållandena på Nordbanken där mäklaren arbetade. Rätten påpekar också att Nordbanken fick en varning av Finansinspektionen för bristerna. Samtidigt understryker rätten att de chefer som under rättegången vittnat om att de inte kände till vidden av den åtalade mäklarens affärer själva burit en del av ansvaret för den oklara organisationen på banken.

"Bevisvärdet av vad bankens tjänstemän har uppgivit som vittnen i målet får ses i ljuset av deras eget ansvar för dessa brister", skriver rätten som också påpekar att andra mäklare gjorde liknande affärer som den åtalade mäklaren.
- Det har funnits försvar till allt som är gjort och det har domstolen tagit till sig, säger mäklarens advokat Hans Strandberg som dock är kritisk till hur Nordbankens organisation fungerat där mäklaren arbetade.
- Det tyder på brister i rutiner och kontrollfunktioner att något sådant här kan inträffa och det är också olyckligt för banken att de drabbats av den här stora förlusten på 290 miljoner kronor, säger Hans Strandberg.

Däremot döms mäklaren för mutbrott. Hon tog emot en julgåva på mellan 3 000 och 5 000 kronor plus ett antal flaskor vin av en barndomskamrat som hon också skötte aktieaffärer åt. Barndomskamraten dömdes för bestickning till 40 dagsböter.
Åklagarens uppfattning var att mäklaren hade gjort omfattande aktieaffärer på eget bevåg och på bankens risk. Enligt åklagaren har hon agerat utan uppdrag av kund och överskridit sina befogenheter.

Men tingsrätten är tuff i sin kritik mot åklagaren. Ett av skälen till att mäklaren slipper straff för mutbrottet är också att åklagaren i onödan dragit ut på både förundersökning och huvudförhandling.
Nordbanken kräver i ett skadeståndsmål att mäklaren ska ersätta banken för de förlorade miljonerna. Men det kravet faller genom den friande domen, anser Strandberg.
Nordbanken medger också i en skriftlig kommentar att frågan om ett skadestånd hänger på om domen vinner laga kraft. Om domen inte överklagas slipper mäklaren skadeståndskravet.

Åklagaren Kjell Lilieholm överväger att överklaga domen till hovrätten.
- Jag kan uttrycka viss förvåning över att det inte blev fällande dom i någon del i huvudsaken. Men i sådana här komplicerade mål är det inte ovanligt att de prövas i ett par instanser, säger Lilieholm till TT.
Tingsrättens direkta kritik mot Lilieholm själv tar han med viss ro.
- Det förvånar mig inte speciellt att jag får sådan kritik, i och med att ordföranden agerade som han gjorde under förhandlingen. Men det kanske säger lika mycket om den som ger kritiken som om den som får den, säger Lilieholm.

Sten Gustafsson/CG Ström/TT

Svenska Dagbladet