Justitiedepartementet

2000-09-21

Utredning om offentligt anställdas bisysslor

Bisyssleutredningen (Fi 1998:12) Särskild utredare: Generaldirektören Peder Törnvall Tel 08-405 43 60 Utredningssekreterare: Hovrättsassessorn Lena Petersson Tel 040-35 58 47

Bisyssleutredningen har i dag överlämnat betänkandet Offentligt anställdas bisysslor (SOU 2000:80) till demokrati- och förvaltningsminister Britta Lejon.

Utredningen föreslår att man behåller den allmänna regeln om förbud för anställda hos staten, kommunerna, landstingen och försäkrings- kassorna att ha bisysslor som kan rubba förtroendet för deras opartiskhet. Men utredningen föreslår att regeln görs tydligare genom att ange de områden där risken för förtroendeskada är särskilt stor. Dessa områden är rättskipning, myndighetsutövning, tillsyn, upphandling, egendomsförvaltning och ledning av offentlig förvaltning.

Utredningen anser att den allmänna regeln om förbud mot förtroendeskadliga bisysslor - om den utnyttjas - ger tillräckliga möjligheter för myndigheterna att sätta stopp för bisysslor som kan skada förtroendet för förvaltningen. Nya detaljregler om bisysslor är enligt utredningen inte nödvändiga. Däremot bör myndigheterna förbättra informationen till de anställda om bisyssleförbudet och kontrollen av att det efterlevs.

Enligt förslaget skall arbetsgivarens befogenhet och skyldighet att på ett tidigt stadium reagera på förtroendeskadliga bisysslor förstärkas. En arbetsgivare som får kännedom om en förtroendeskadlig bisyssla skall vara skyldig att ålägga arbetstagaren att upphöra med eller inte åta sig bisysslan. Arbetsgivaren blir också skyldig att informera sina anställda om vad som kan göra en bisyssla förtroendeskadlig. Samtidigt skall en arbetstagare på arbetsgivarens begäran lämna de uppgifter som behövs för att arbetsgivaren skall kunna bedöma arbetstagarens bisysslor.

Reglerna om förtroendeskadliga bisysslor samlas enligt utredningens förslag i lagen om offentlig anställning och görs t illämpliga även på kommuner och landsting. Däremot skall liksom tidigare arbetshindrande bisysslor och konkurrensbisysslor kunna regleras i kollektivavtal.

Vidare föreslås att anställningsförordningens regel om s.k. bisysslo- besked upphävs. Regeringens överprövning av myndigheternas beslut om bisysslor tas bort. Sådana beslut kommer att kunna överprövas av tingsrätt eller Arbetsdomstolen - oavsett om de fattats med stöd av lagen om offentlig anställning eller kollektivavtal.

För ordinarie domare föreslår utredningen en lagstadgad skyldighet att på eget initiativ anmäla bisysslor till Tjänsteförslagsnämnden för domstolsväsendet. Statliga verkschefer skall anmäla sina bisysslor till regeringen.

Till grund för förslaget ligger också resultaten av en kartläggning av omfattningen och beskaffenheten av de offentligt anställdas bisysslor. En femtedel av de offentligt anställda har någon form av bisyssla. Detta är en något lägre andel än i slutet av 1960-talet, då en liknande undersökning gjordes. Resultaten visar enligt utredningens mening inte på någon totalt sett anmärkningsvärd bisysslefrekvens, men att arbetsgivarna allmänt sett kan bli bättre i fråga om att uppmärksamma bisysslefrågor.