Akademiledamoten och 
										författaren Per Wästberg skildrar detta 
										på ett insiktsfullt och kraftfullt sätt 
										med hjälp av de olika politiker och 
										kulturpersonligheter som han berättar om 
										vilket framgår på ett bra sätt i hans 
										senaste bok: Hyllningar, Essäer och 
										krönikor, Bokförlaget Wahlström & 
										Widstrand. 
										Förtjänsten, enligt 
										Wästberg ligger i förmågan att göra 
										deras artiklar och böcker trovärdiga och 
										angelägna. Men medan mången bedömare 
										ägnar sig åt tendentiösa polariseringar 
										Allt i vår tillvaro borde vara värt att 
										skildra och fördjupa sig i, anser han. 
										Bokens titel: 
										Hyllningar. Essäer och krönikor 
										Författare: Per 
										Wästberg 
										Förlag: Wahlström & 
										Widstrand 
										Wästberg skriver i 
										sin bok att i USA vill ett antal 
										professorer avskaffa både latin och 
										grekiska, därför att det sprider "vit 
										suprematism" och speglar ett 
										slavsamhälle (det gör ju även indiska, 
										afrikanska och muslimiska samhällen). De 
										anser att Homeros och Cicero måste stiga 
										ner från sin piedestal av vithet. Men 
										som Per så riktigt påpekar så såg aldrig 
										de antika grekerna sig själva som vita. 
										Deras statyer var målade i alla färger. 
										De klassiska språken är inte reserverade 
										för en elit - utan hör hemma i hela 
										världen - vilken miljö man än kommer 
										ifrån. 
										Själv har jag redan 
										skrivit om Cicero och intervjuat 
										författaren Robert Harris som skrivit 3 
										böcker om Cicero, när han var på besök i 
										Sverige - Cicero kommer ju från Arpino 
										som är en välkänd kulturstad i Italien - 
										där jag tillsammans med min hustru - har 
										vistats varje sommar i mina 
										svärföräldrars sommarbostad, sedan lång 
										tid tillbaka. 
										Enligt min mening var 
										Cicero en av de första verkliga 
										demokratikämparna i världen som alltid 
										tog de svagare i försvar. Hans öde - som 
										han aldrig förtjänade - blev ändå 
										förskräckligt och tragiskt, för den 
										envåldshärskare som tillskansade sig 
										makten, var den som orsakade hans 
										frånfälle. Vi har hans dödsmask av 
										Cicero hemma i bostaden för att varje 
										dag påminna oss själva om hans storhet - 
										eftersom min svärfar som ursprungligen 
										kommer från Italien - men gifte sig med 
										en fransyska, vars dotter jag gifte mig 
										med, flydde till Frankrike efter Hitlers 
										angrepp på Italien och innan dess 
										kämpade han mot både Hitler och 
										Mussolini. 
										Enligt Per Wästberg 
										kan människan inte inringas och 
										etiketteras. Hon är outtömlig. Varje 
										försök att sätta
  
										upp stängsel lämnar en 
										bit av henne utanför. Till det absurda i 
										vår samtid hör den moraliska puritanism 
										och rädsla för det obehagliga som 
										invaderat amerikanska universitet och 
										nått andra länder som Sverige. 
										Studenterna vill, enligt Wästberg, 
										vistas i en silkeskokong, vilket går ut 
										över värdefull litteratur. Döden, 
										rasismen, homofobin, diskussionen om 
										sexuella karaktärer hör med ens till det 
										som en student inte ska utsättas för. 
										Vid universitet i 
										Oxford, där jag själv har studerat, har 
										professorer i juridik tillåtit sina 
										studenter att avlägsna sig när man 
										behandlar lagar kring våldtäkt och grova 
										brott. 
										I Glasgow 2017 fick 
										studenterna tillstånd att lämna klassen 
										med bibelstudier och de tog illa upp att 
										möta bilder av Jesu lidande på korset, 
										skriver Per Wästberg. I USA på 
										högstadiet har på flera håll J.D. 
										Salingers bok "Räddaren i nöden" 
										plockats bort, ty Holden Caulfield, 
										betraktas numera som en privilegierad 
										vit yngling och man vill skona 
										minoritetsstudenterna (!) 
										På universitet i land 
										efter land börjar man sätta gränser för 
										litteraturen genom självvald censur. 
										Collettes "Tidig blomning", Marguerites 
										Duras "Älskaren". André Gides "Den 
										omoraliske, Nabokos Lolita - handlar de 
										inte om sex med minderåriga som borde 
										förbjudas ? 
										Den fråga som jag 
										också ställer mig, skulle föga 
										riskbenägna förläggare i våra dagar ge 
										ut dem i dagens klimat trots att de är 
										fiktion och inte dokumentärer? Bör ett 
										mästerverk som Lolita undanhållas 
										biblioteken och bara vara tillgängliga 
										för privat konsumtion? I fjärran 
										skymtar Per Wästberg indignationens 
										bokbål. Han anser att diktarens uppgift 
										är att hålla öppet hus så att alla 
										tillvarons skepnader kan bosätta sig i 
										honom eller henne. Det finns alltid en 
										annan människa bredvid den som 
										beskrivs. 
										Joseph Brodsky sade i 
										sitt Nobeltal att vi må fördöma bokbål, 
										censur, förföljelser av författare, som 
										jag själv redan skrivit om när det 
										gäller författaren Claus Mann vars 
										böcker brändes på bål och både han själv 
										och hans far nobelpristagaren tvingades 
										fly från Tyskland, när Hitler kom till 
										makten. Men vi står fortfarande maktlösa 
										inför det värsta brottet mot 
										litteraturen, att inte läsa böcker. 
										Böcker är farliga för 
										dem som tycker att det räcker med en 
										enda bok: Bibeln, Koranen, Mein Kampf. 
										Påvar och mullor, Stalin, Hitler och 
										Goebbels har handlat därefter. Men det 
										finns inga heliga texter, inget sista 
										ord, samtalen får inte stanna. Den inre 
										osäkerhet som kräver yttre fiender för 
										att maskera sig måste bekämpas, anser 
										Per Wästberg. Författare styrs ju av 
										begär att åstadkomma något som inte bara 
										upprepar det som redan finns, menar han. 
										Begäret upphör ju i den minut det nått 
										sitt mål. En glimt av frihet öppna 
										dörrar, dimmor som lyfter - så hörs 
										klicken från låskolven. 
										Storstaden som den 
										skildras hos Dickens och Balzac är ju en 
										labyrint, en själens vilsegång utan 
										återvändo. Den berikar och 
										desinformerar, skyddar och skrämmer. 
										Romantikern Ruskin ställde den medeltida 
										stadens idyll mot industriorternas 
										sotiga inferno. Men från sin pub vid 
										Fleet Street förkunnade Samuel Johnson;
										
										"När en människa 
										tröttnar på London, har hon tröttnat på 
										livet, ty i London finns allt som livet 
										kan ge" Och Anatole France, tidig 
										nobelpristagare fyllde i från sitt håll: 
										"Paris är världens vackraste landskap 
										format av människohand." 
										Eftersom som jag 
										själv haft förmånen att bo och studera i 
										London i The London School of Foreign 
										Trade och haft möjlighet att både arbeta 
										och studera i Paris, kan jag bara hålla 
										med. Dessutom  fylls av förundran för 
										de arbete som Per Wästberg själv utfört 
										under många år i både sin egenskap som 
										medarbetare i Svenska Akademin, som 
										författare och sitt mångåriga arbete som 
										ordförande för svenska Amnesty och vice 
										ordförande i svenska Pen. 
										Mats Lönnerblad