| 
       [Hemsida] [Skicka vykort] Svenska demokratin förfaller Debatt: Leif V Erixell, 2023-12-07 
									Sverige 
									förfaller, och felet ligger dels hos de 
									(o)ansvariga politikerna, men främst i 
									själva systemet. Sverige behöver stora 
									reformer av grundlagen, valsystemet, och 
									statsförvaltningen. Detta skriver 
									författaren Leif V Erixell. Statsvetaren 
									Francis Fukuyama undersöker i sin bok Political 
									Order and Political Decay vilka faktorer 
									som kan vara drivande när samhällen 
									förfaller, och i svåra fall går under, samt 
									vad som konstituerar dem som får ett längre 
									liv. 
		
														Fukuyama gör många 
														briljanta iakttagelser, 
														men låt mig fokusera på 
														några av hans 
														slutsatser. Först och 
														främst konstateras att 
														staten i tidernas 
														begynnelse skapades av 
														och genom krig. Den är 
														ett resultat av en 
														process där mindre 
														grupperingar, ”stammar”, 
														går ihop i släktbaserade 
														klaner (förstadierna 
														till stater) som 
														dominerar ett område, 
														och även lyckas försvara 
														det mot omgivande 
														fiender, och stundom 
														även lägga under sig 
														omkringliggande 
														samhällen. 
										
														För att klara detta behöver 
														de organisera sig så att 
														resurser finns 
														tillgängliga i form av 
														befäl, fotsoldater, 
														vapen, bivacker, 
														livsmedel med mera. 
														Embryot till den 
														statliga byråkratin är 
														därmed skapad. När sedan 
														våldsmonopolet över ett 
														område är etablerat 
														krävs en konstant 
														bevakning av både de 
														inre och yttre gränserna 
														i en fientlig omvärld. 
														Byråkratin måste 
														permanentas, 
														skatteindrivning 
														organiseras. Staten är 
														född. 
										
														Med detta sagt kan vi 
														också se hur en stat kan 
														försvagas och förfalla, 
														och då främst genom två 
														aspekter hos staten: 
														kvalitén på ledarskapet 
														(vilket sätter ljuset på 
														institutioner för 
														maktskifte och 
														urvalsmekanismer för 
														ledarskap) samt kvalitén 
														på byråkratin (vilket 
														sätter ljus på 
														rekryteringsmodeller och 
														närvaron eller frånvaron 
														av skyddsmekanismer för 
														den allestädes 
														uppdykande och för 
														samhällsbygget frätande 
														korruptionen). 
										
														Det Fukuyama gång på 
														gång ser i historien är 
														– förutom det uppenbara 
														med inkompetenta ledare 
														som riskerar att dra 
														hela samhället i fördärv 
														med sitt agerande eller 
														brist på sådant – är att 
														samhällen förfaller 
														genom korrumperade och 
														inkompetenta statliga 
														byråkratier. 
													
																	Dessa kan 
																	inledningsvis 
																	drivas av 
																	meritokratiska 
																	ideal, men 
																	så småningom 
																	– via 
																	människans 
																	evolutionslogiska 
																	tendens att 
																	ge fördelar 
																	till sin ”ingroup” – går 
														makten och byråkratin 
														över i nepotism, varvid 
														legitimiteten hos staten 
														minskar hos dem som inte 
														får några fördelar. De 
														tjänster som byråkratin 
														ska leverera tappar i 
														kvalitet, likhet inför 
														lagen försvinner, 
														konfliktnivån ökar och 
														den samhälleliga 
														sammanhållningen 
														minskar. 
													
																	Robusta 
																	respektive 
																	svaga 
																	demokratier 
										
														Om vi nu tar ett raskt 
														steg från en diskussion 
														om staten i 
														fördemokratiska 
														samhällen till moderna 
														stater med demokrati, 
														och fokusera på vad som 
														får dessa att fungera 
														och bli uthålliga och 
														robusta, kan vi 
														samtidigt se vad som gör 
														dem svaga. 
													
																	Tre ting 
																	måste enligt 
														Fukuyama fungera väl och 
														vara i balans för att 
														ett demokratiskt 
														frihetligt samhälle ska 
														fungera optimalt och det 
														är: statligt 
														våldsmonopol (som klarar 
														av att upprätthålla lag 
														och ordning), lagstyre 
														(allt styrs via lagar 
														och inte godtycke eller 
														dekret – även staten och 
														dess ledare) samt 
														ansvarighet (att man kan 
														ställa tjänstemän och 
														politiker till ansvar 
														och vid felaktigheter 
														straffa/byta ut dem). 
													
																	I detta 
																	sammanhang 
																	måste också 
																	den så 
																	kallade 
																	”tredje 
																	statsmakten” 
																	(fristående 
																	medier och 
																	dito 
																	”intelligentsia”) 
																	nämnas, då 
																	de måste 
																	fungera väl 
																	i sin 
																	kritiska 
																	granskning 
																	av 
																	myndigheternas 
																	beslut och 
																	beteenden. 
										
														Ansvarsutkrävandet när 
														det gäller politiker – 
														statens styresmän och 
														kvinnor – sker på olika 
														mer eller mindre 
														optimala sätt genom 
														valsystemet: man kan 
														välja bort upplevt 
														dåliga ledare och 
														ersätta med andra. Vad 
														gäller tjänstemännen 
														inom statens byråkrati, 
														till vilken vi räknar in 
														hela den 
														skattefinansierade 
														verksamheten – den 
														offentliga sektorn – så 
														är vi beroende av att 
														det dels finns 
														institutioner i Sverige 
														som Justitieombudsmannen 
														och Justitiekanslern och 
														förvaltningsdomstolar. 
														Dit kan upplevt 
														felbehandlade medborgare 
														och företag vända sig. 
														Det måste finnas ett 
														inbyggt 
														tjänstemannaansvar som 
														medborgarna kan åberopa 
														vid felaktigheter i 
														myndighetsutövningen. 
										
														Saknas denna möjligheter 
														till ansvarsutkrävande 
														kommer medborgarna att 
														uppfatta eliterna som 
														självtillräckliga och 
														maktfullkomliga. Vi får 
														det som Fukuyama kallar 
														”icke-konformism”, det 
														vill säga, medborgarna 
														börjar ”konstra” och 
														följer inte längre de 
														påbud som staten 
														levererar. Den svarta 
														sektorn expanderar. 
														Samhällskontraktet 
														börjar krackelera. 
													
																	Kombinerar 
																	man detta 
																	med lagar och 
														påbud som direkt slår 
														mot ekonomi och/eller 
														friheten för olika 
														grupper så uppstår 
														protester som kan övergå 
														i rena våldsamheter och 
														revolter – som mängder 
														av traktorer som 
														blockerar gator och 
														torg… Eller så emigrerar 
														viktiga grupper ur 
														landet och den ”brain 
														drain” som då följer 
														accelererar förfallet 
														ytterligare. 
													
																	Den 
																	svenska 
																	demokratin 
										
														Om vi i en kort analys 
														tittar på hur det 
														svenska samhället klarar 
														de tre grundrekvisiten 
														så blir resultatet 
														enligt följande: 
										
														1. Staten 
										
														
														Det är uppenbart att den 
														svenska staten har 
														väldiga problem att 
														upprätthålla sitt 
														våldsmonopol. Landet 
														leder – när detta skrivs 
														– den 
														deprimerande ligan av 
														antalet gängskjutningar 
														per capita i Europa. Samhället 
														plågas även av 
														bilbränder och anlagda 
														skolbränder som är 
														rekordmånga i just 
														Sverige. Staten har 
														uppenbart mist 
														kontrollen över dessa 
														händelser och 
														förmår inte stävja dem (Även 
														om vissa försök nu görs 
														för att förbättra 
														läget). 
										
														
														Antalet poliser per 
														capita är rekordlågt i 
														jämförelse med de flesta 
														demokratier, liksom 
														uppklaringsprocenten i 
														de flesta 
														brottskategorier. 
														Försvaret har länge 
														försummats och byggs nu 
														upp från mycket låg 
														nivå. Tullen och 
														gränsskyddet saknar både 
														adekvata resurser och 
														lagstiftning. Bland 
														annat har man inte ens 
														fått undersöka bilar på 
														väg ut ur landet, även 
														när de är fullastade med 
														stöldgods! 
										
														2. Lagstyret 
										
														Maktdelning mellan den 
														verkställande makten och 
														den dömande makten, 
														rättvisa och effektiva 
														lagföringsprocesser, 
														säkra grundläggande 
														mänskliga rättigheter 
														som yttrandefrihet och 
														privat äganderätt är 
														alla viktiga rekvisit 
														för ett rättssäkert, 
														frihetligt, 
														medborgartillvänt, 
														välståndsskapande och 
														därmed robust lagstyre. 
										
														Montesquieus geniala 
														maktdelningslära är 
														skrotad i Sverige. Vi 
														har en extremt 
														monolitisk och 
														centralistisk riksdag. 
														Går vi sedan över till 
														grundlagen (RF) är den 
														full av både 
														paternalistiska floskler 
														(1 kap,1 §, tredje 
														stycket 1:a meningen) 
														samt en relativiserande 
														självutplånande 
														multikulturalism (RF 1 
														kap 2 §): 
										
														Vissa etniska/dialektala 
														grupper –”minoriteter” – 
														anses behöva särskilda 
														språkliga och andra 
														privilegier. Detta 
														förhindrar universellt 
														verkande och 
														gemensamhetsstärkande 
														lagar lika för alla. Ett 
														annat brott mot likhet 
														inför lagen är 2 kap 13 
														§, som tillåter 
														diskriminering om det 
														krävs för att uppnå 
														matematisk likhet i 
														könsfördelning. 
										
														Trots duperande 
														skrivningar om motsatsen 
														i inledningsparagraferna 
														så är maktdelningen 
														mellan centralmakt och 
														kommunerna ytterst skev, 
														närmast fiktiv. Det 
														kanske viktigaste 
														exemplet är 
														”utjämningssystemet”, 
														som direkt missgynnar 
														kommuner som är 
														välskötta. Kommuner 
														åläggs också uppgifter 
														och kostnader – 
														exempelvis inom 
														mottagandet av migranter 
														– som de själva och dess 
														medborgare aldrig haft 
														någon beslutanderätt 
														över. 
										
														Vidare saknar Sverige, 
														som ett av få västländer 
														och demokratier, en 
														författningsdomstol. 
														Detta är en institution 
														som ser till att 
														politikerna håller sig 
														till just lagstyret och 
														grundlagens krav vad 
														gäller exempelvis 
														grundläggande mänskliga 
														fri- och rättigheter som 
														äganderätt och 
														yttrandefrihet. Som 
														bland annat 
														rättsfilosofen Mats 
														Lönnerblad påtalat, har 
														svenska domstolar också 
														svåra problem med att 
														anamma Europadomstolens 
														krav på ”fair hearing” 
														samt adekvata rättsmedel 
														vid förseningar saknas. 
										
														
														Den privata äganderätten 
														är för övrigt ovanligt 
														begränsad i Sverige, 
														inte minst genom den på 
														1930-talet uppfunna 
														allemansrätten (se boken 
														Den grundlagsskyddade 
														myten av Gunnar 
														Wiktorsson) och ytterst 
														inskränkande 
														brukanderättsregler (det 
														vill säga 
														funktionssocialism) 
														via det som kallas 
														”strandskyddet”. 
										
														Även yttrandefriheten är 
														svårt ansatt. Bland 
														annat genom orimliga 
														prinsessan på 
														ärten-skrivningar om 
														”missaktning” i 
														hetslagstiftningen, samt 
														försök från staten att 
														snäva in 
														yttrandefriheten genom 
														grundlagsmanipulering, 
														nu senast gällande 
														rättsdatabaserna. Vi är 
														hur som helst mil ifrån 
														den vida 
														yttrandefriheten i USA – 
														First Amendment – som är 
														ett rimligt riktmärke. 
													
																	Vidare finns 
																	mycket att 
																	invända vad 
														gäller den så viktiga 
														domarutnämningen 
														(maktdelningen mellan 
														verkställande och 
														dömande makt) där det 
														första viktiga urvalet 
														sker via den av bland 
														annat Riksrevisionen 
														hårt kritiserade 
														Domarnämnden. Där har 
														man fört fram kandidater 
														till regeringen utifrån 
														det föga meritokratiska 
														konceptet 
														genitalieräkning. 
														Regeringen utser även 
														domare, vilket i sig 
														öppnar för politisering. 
														Lägg där till det 
														uppenbart politiserande 
														nämndemannasystemet, och 
														vi finner att mycket 
														fattas för ett optimalt 
														lagstyre i Sverige. 
													
																	3a, 
																	Ansvarigheten 
																	– hos 
																	ämbetsmännen 
										
														Sverige har ”ombudsmän”. 
														Justitiekanslern är en 
														myndighet som på  "frivillig väg” (det vill 
														säga efter eget tycke) 
														reglerar krav på 
														skadestånd gentemot 
														individer utifrån ”fel 
														eller försummelse vid 
														myndighetsutövning”. I 
														sådana mål är staten 
														huvudman, men en som – 
														eller kanske just därför 
														– genomgående är ytterst 
														restriktiv mot vanliga 
														hederliga medborgares 
														krav vid felaktig 
														hantering. 
										
														Däremot är man inte 
														sällan mycket generös 
														när det gäller tung 
														kriminellt belastade 
														personer som dömts eller 
														suttit anhållna för 
														brott men som blivit 
														fria efter friande dom. 
														Detta gäller dock inte 
														svenska företagsledare 
														av typen Karl Hedin. Här 
														gäller devisen ”hushåll 
														med skattebetalarnas 
														pengar”. 
														Justitiekanslern har 
														till och med betalt ut 
														skadestånd till 
														kriminella personer med 
														skulder hos både staten 
														och till brottsoffer, 
														varvid det senare är 
														särskilt upprörande. 
										
														Justitieombudsmannen har 
														i teorin en mer 
														medborgartillvänd roll 
														än Justitiekanslern, och 
														där kan 
														myndighetsförsummelse 
														även gälla kommunernas 
														tjänstemän. Samtidigt är 
														Justitieombudsmannen 
														tandlös i och med att 
														tjänstemän som felar 
														sällan eller aldrig 
														drabbas av någon 
														personlig sanktion, 
														eftersom myndigheten 
														saknar 
														sanktionsmöjligheter 
														utan endast utdelar 
														”kritik”. Om man tänker 
														sig det inte helt 
														omöjliga scenariot att 
														en myndighet har blivit 
														gravt korrumperad 
														uppifrån och ned så är 
														det förstås ingen – med 
														den inom myndigheten 
														ifråga etablerade nivån 
														på moralen – som bryr 
														sig om 
														Justitieombudsmannens 
														”kritik”. 
										
														Att tjänstemannaansvaret 
														i sin skarpa form togs 
														bort 1976 gör inte saken 
														bättre för medborgare 
														som utsätts för 
														byråkraters felaktiga 
														besluts och behandling. 
														Nu aviserar den sittande 
														(tyvärr inte 
														snabbrörliga) regeringen 
														en förstärkning av 
														tjänstemannaansvaret. 
														Återstår att se hur 
														mycket av det som kommer 
														att förverkligas. 
										
														Under lång tid har 
														möjligheterna för 
														medborgarna till 
														ansvarsutkrävande hur 
														som helst varit små 
														visavi den offentliga 
														byråkratin. Många 
														svenska 
														förvaltningsrätter, till 
														vilka myndighetsbeslut 
														som regel kan överklagas 
														av medborgare och 
														företag, plågas för 
														övrigt av långa 
														handläggningstider och 
														motstridiga budskap. 
														Detta har både 
														Justitieombudsmannen och 
														Justitiekanslern 
														kritiserat. 
										
														Mark- och 
														miljödomstolarna plågas 
														dessutom svårt av det 
														man på goda grunder kan 
														kalla naturfascistiska 
														aktivister. I korthet: 
														människan står under 
														insekter och fåglar i 
														den etiska 
														värdehierarkin. 
														Aktivister vars respekt 
														för den urgamla rätten 
														att efter eget tycke 
														bruka, bygga och 
														förvalta på egen mark är 
														därmed obefintlig. 
										
														3b, Ansvarigheten – 
														hos de folkvalda 
										
														För att medborgarna ska 
														kunna utkräva maximalt 
														ansvar av sina politiker 
														krävs med tvingande 
														logik några basala 
														saker. Exempelvis att 
														politikerna kan 
														identifieras före ett 
														val, och att man enkelt 
														kan se vad personerna 
														står för och vill göra. 
										
														I Sverige är valsystemet 
														dock ordnat så att 
														väljaren ska styras mot 
														att rösta på parti, 
														partiprogram, ”ideologi” 
														och partiledare. Detta 
														trots att det bevisligen 
														är andra individer som 
														tolkar partiprogram, är 
														delaktiga och ansvariga 
														för alla de beslut som 
														fattas i riksdag och 
														andra politiska 
														beslutsförsamlingar. Det 
														finns visserligen en 
														inbyggd 
														personvalskomponent i 
														det svenska systemet, 
														men den är ytterst svagt 
														utvecklad. Detta gör att 
														väljarna har ytterst små 
														möjligheter att både få 
														in personer man tror på, 
														och att därefter – i 
														nästa val – utkräva 
														personligt ansvar. 
										
														Att folk borde ha 
														möjlighet att 
														rösta bort eller rösta 
														för vissa personer utgår 
														från insikten att det är 
														personen som är bäraren 
														av både kunskap, 
														ledarskapsförmåga och 
														förnuft. Detta är 
														centralt i en demokrati. 
														Att bara rösta på parti 
														innebär ett stort 
														risktagande vad gäller 
														de personliga 
														kvalitéerna på de 
														invalda. Vi kan kalla 
														sistnämnda system för en 
														”köpa grisen i 
														säcken”-demokrati och 
														det får sägas vara en 
														god beskrivning av den 
														svenska demokratiska 
														modellen. 
										
														Systemet ger också 
														incitament till 
														partiledarklickar att 
														plocka bort alltför 
														självständiga och 
														populära personer för 
														att dessa inte ska 
														utgöra hot mot samma 
														partilednings makt. Vi 
														riskerar då att i 
														parlamentet få det som 
														Anne-Marie Pålsson av 
														egen erfarenhet 
														beskrivit som 
														”knapptryckarkompanier”. 
														Politikernas lojalitet 
														ligger inte i första 
														eller ens i andra hand 
														hos väljarna, utan de 
														hukar för sin 
														karriärmässiga 
														överlevnad under 
														partiledningens vinande 
														piskor. Uppstickare 
														ostraciseras, det vill 
														säga mobbas ut och 
														isoleras och får till 
														slut gå på ”plankan”. 
													
																	
																	Förbättringsförslag 
																	för den 
																	politiska 
																	ansvarigheten 
										
														Statsrättsforskarna T. 
														Persson and G. Tabellini 
														konstaterar i The 
														Economic Effects of 
														Constitutions att de 
														politiska räntorna 
														(kostnaderna i ett 
														politiskt system för 
														korruption, 
														maktmissbruk, och 
														ineffektivitet i 
														leveransen av tjänster) 
														tycks minska när 
														väljarna kan välja 
														individuella politiker 
														snarare än färdiga 
														partilistor. Detta 
														förklaras av att de som 
														är personligt ansvariga 
														inför sin valkrets också 
														har ett större 
														incitament av visa en 
														hög moral och 
														ansvarskänsla för de som 
														valt personen än de som 
														kan ”gömma” sig bakom en 
														partiapparat. 
													
																	Vad som 
																	skulle 
																	krävas av 
																	valsystemet 
																	för att 
																	minska de 
																	negativa 
																	tendenser 
																	som 
																	beskrivits 
																	ovan är 
																	således en 
																	mycket 
																	närmare 
																	koppling 
																	mellan 
																	väljare och 
																	vald så att 
																	det inte 
																	råder någon 
																	tvekan om 
																	var den 
																	valde har 
																	sin 
																	huvudsakliga 
																	lojalitet. 
																	Detta 
																	innebär ett 
																	betydligt 
																	större 
																	inslag av 
																	personval – 
																	modell 
																	Finland 
																	eller 
																	Luxemburg. 
										
														Vitbokssystem 
														nödvändigt 
										
														Ett mer demokratiskt 
														personvalssystem av 
														nämnd typ bör 
														kompletteras med ett 
														”vitboksystem”. Varje 
														ledamot måste under ett 
														sådant system fylla i en 
														digital vitbok där han 
														eller hon redogör för 
														hur man röstat i olika 
														frågor, samt eventuellt 
														vilka egna 
														förslag/motioner man 
														drivit under 
														mandatperioden. Nya 
														kandidater får 
														presentera sig med CV 
														och vad man vill 
														åstadkomma om man blir 
														vald. 
										
														Medborgaren kan i ett 
														sådant system enkelt gå 
														in och söka på parti och 
														person för att se om den 
														person man röstat på i 
														förra valet förtjänar 
														omval, eller om en annan 
														kandidat ska få chansen. 
														Detta är verkligen inte 
														svårt att administrera, 
														och det är ett 
														underbetyg till våra 
														beslutsfattare att det 
														inte redan är infört. 
										
														Med ett obligatoriskt 
														personvalssystem kan vi 
														på allvar börja tala om 
														både meritokrati (av 
														väljarna förstådd och 
														antingen belönad eller 
														förkastad kompetens) och 
														folkstyre. 
														Knapptryckarkompaniernas 
														trista saga skulle då 
														äntligen få sitt slut. 
														Tyvärr kommer nuvarande 
														partiledningar knappast 
														att omfamna en sådan 
														nyordning. Varför skulle 
														de frivilligt avhända 
														sig den dompterande makt 
														de har i idag? Kanske 
														vore ett nytt 
														personvalsparti därför 
														lösningen, med en lista 
														av känt och kompetent 
														folk, med avsikt att 
														ändra i vallagarna? 
										
														Slutord 
										
														Vi tvingas utifrån 
														ovanstående konstatera 
														att det svenska 
														samhället inte når upp 
														till vad som skulle 
														kunna kallas en robust 
														och maktbalanserad 
														demokrati. Tvärtom talar 
														mycket för att den 
														uppfyller många av de 
														kriterier som 
														kännetecknar en svag och 
														föga medborgartillvänd 
														demokrati. En hel del 
														behöver åtgärdas för att 
														vända utvecklingen. Och 
														då har jag inte ens 
														nämnt alla de problem 
														som den av en politisk 
														majoritet accepterade 
														massinvandringen (+1 
														miljon människor på 
														dryga 10 år enligt SCB:s 
														statistik) från länder 
														med mycket annorlunda 
														kultur. 
										
														Man måste vara både 
														blind och döv om man 
														inte ser tydliga tecken 
														på samhälleligt förfall 
														i Sverige. Och vilka ska 
														vi ”tacka” för detta? I 
														första hand de politiker 
														som undvikit att vidta 
														de rätta åtgärderna över 
														tid, såsom att skrota 
														det kollektivistiska 
														valsystemet, reformera 
														den proto-socialistiska 
														regeringsformen från 
														1974, och ersätta den 
														centralistiska 
														enkammarriksdagen från 
														1971 med verklig 
														maktdelning. Allt det 
														krävs för att vi ska få 
														en frihetlig och 
														nationellt 
														sammanhållande grundlag 
														och en stat med en stark 
														men begränsad makt 
														inriktad på dess 
														kärnfunktioner. Ett 
														färdigt förslag för en 
														sådan konstitution finns 
														för övrigt i min bok 
														Omstart Sverige. Bara 
														att kalkera. 
													
																	
																	Men vi måste 
																	också 
																	”tacka” den 
																	”tredje 
																	statsmakten”, 
																	alltså de 
																	tongivande 
																	medierna. 
																	Dessa har 
																	grovt svikt 
																	sin plikt 
																	att ställa 
																	de ansvariga 
																	mot väggen i 
																	god tid 
																	innan de 
																	hann göra 
																	alla sina 
																	misstag. 
																	Istället har 
																	man till 
																	stora delar 
																	hejat på 
																	dem, som 
																	i fallet med 
																	invandringshaveriet. 
													
																	Ett 
																	historiskt 
																	misslyckande. 
						Leif V Erixell Författare och debattör 
 
		  | 
| 
       Hemsida  |