| 
       [Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
        
      Högsta domstolen 
      försvarar sitt fögderi 
      Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 21 juni 2004
           
            
      Efter den svidande kritik som jag framför 
      mot våra svenska domstolar i 
      allmänhet och Högsta domstolens i synnerhet i mina bägge senaste böcker:
      
      "Från bankkris till börskris" och 
      "Från folkhem till fattigstuga" 
      (Bankrättsföreningen, 2003 och 2004) och den stora uppmärksamhet bägge 
      dessa 
      böcker fått i juridiska kretsar,  går HD:s f d ordförande Torkel Gregow 
      till 
      motangrepp, och försöker försvara sitt fögderi. 
       
      Det gör han i nr 3, 2004  av Juridisk Tidskrift (JT) i en liten skrift som
     
      har sin bas vid den juridiska fakulteten vid Stockholms universitet som
    
      riktar sig till både advokater, domare och åklagare. Tidskriften har även
     
      har en del andra läsare som forskare med rättsvetenskaplig inriktning.
     
      Andra som är intresserade av juridik och samhällsfrågor läser också 
      tidskriften. 
       
      I en lång och omständlig artikel försöker han bortförklara många av Högsta
     
      domstolen (HD:s)  av mig kritiserade ageranden, samtidigt som han äntligen
     
      tvingas ge mig rätt när det gäller den viktiga frågan om 
      "uppenbarhetsrekvisitet" som innebär att HD bara får pröva frågor 
      regeringen 
      beslutat, som är uppenbart felaktiga. Torker Gregow menar att slopandet av
      
      kravet på uppenbarhet i dessa mål skulle medföra en principiellt mer 
      hållbar 
      ståndpunkt än den som för närvarande råder i landet. 
       
      Som ett exempel tar han den av mig hårt kritiserade utjämningsskatten som
     
      remitterades till lagrådet, trots att förslaget var högst tveksamt från
     
      konstitutionell synpunkt. Sedan lagrådet först sagt nej, lyckades man ändå 
      få 
      ett nytt lagråd (med representanter från regeringsrätten och HD) att 
      säga 
      ja, genom att införa en liten ändring, som ändå innebär att lagen strider
     
      mot både grundlagen och den kommunala självständigheten. 
       
      I sin artikel medger han också,  vilket jag hävdat åtskilliga gånger att
     
      lagstiftningsarbetet numera pågår under alltför stor tidspress, vilket 
      medför stora risker för felaktigheter. Antalet författningar och 
      författningsändringar är många. Felen likaså. Trots detta motsätter sig
      
      Torkel Gregow införande av Författningsdomstol i Sverige, som skulle 
      minska 
      det politiska godtycket. I dag finns Författningsdomstol i de flesta stora
     
      kulturländer som Frankrike, Italien och Tyskland. Men denna domstol lyser
     
      fortfarande med sin frånvaro här i landet. 
       
      HD:s f d ordförande förstår fortfarande inte den kritik som jag riktar mot
     
      domstolarna för att blanda samman den politiska makten med den dömande 
      funktionen. Som gammal politiskt vald departementsjänsteman inom 
      justitiedepartementet, påstår han att den lojalitet han då kände mot sin
      
      arbetsgivare genast  försvann, när han själv blev utnämnd till domare i
     
      Högsta domstolen. 
       
      Den ersattes genast med ensidig lojalitet mot domstolen och de nya 
      arbetsuppgiften. Några samvetsbetänkligheter för att han själv saknat 
      tillräcklig domarerfarenhet innan han tillträdde som justitieråd i HD 
      verkar 
      han inte ha. 
       
      Någon ordentlig förklaring till varför han och hans kollegor inte  tar sin
     
      uppgift som domare i HD  på större allvar, lämnar han eller inte. I 
      stället 
      för att koncentrera sig på sina arbeten som domare på heltid ägnar sig 
      fortfarande majoriteten av justitieråden huvuddelen av sin arbetstid tid åt
     
      lönsamma "extraknäck". I stället för att rätta till direkt felaktiga domar
      
      och tydliggöra prejudikatmålen.  Det är detta som är orsaken till att HD:s
     
      ledamöter inte ens hinner svara för den viktiga prejudikatbildningen på 
      det 
      allmänna domstolsområdet och inom ekonomi och finans. 
       
      Dessutom misstolkar han 11 kap 14 § RF- som reglerar den s k 
      lagprövningen. 
      Det gör han   genom att  påstå att det i princip inte ankommer på 
      domstolarna att tolka grundlagen och fastställa dess närmare innebörd i
     
      aktuella rättegångar. Den rätten påstår han att det är riksdagen har 
      förbehållit sig. Med sådana domare är det lätt att förstå varför det 
      svenska 
      rättsväsendet inte längre fungerar som sig bör. 
       
      Vad Torkel Gregows artikel i JT visar, är att vi inte lever som många 
      föreställer sig, i den bästa av demokratier, fri från urartningar och 
      risker. Tvärtom så försvagas och urholkas vår demokrati fortlöpande och 
      sedan 
      länge genom skadliga och farliga urartningar som jag redan redogjort för i
     
      mina tidigare böcker. 
       
      Denna urartning inom domstolsväsendet har pågått länge. Tidigare stod 
      domstolarna utanför den löpande statsförvaltningen. De kunde inte av 
      regeringsmakten beordras att döma på ett visst sätt; de skulle enbart döma
      
      efter lagarna. Den genomgripande förändring som skedde i  1975 års 
      grundlag 
      som är orsaken till att domstolarna numera fått en ganska undanskymd plats 
      i 
      grundlagen. Varför det är på det sättet verkar Torkel Gregow fortfarande
      
      inte ha förstått. Den beror på att man i den nya grundlagen i princip 
      förvandlade domstolarna till en av regeringens underordnade myndigheter. 
       
      Mats Lönnerblad 
      Ordförande i Bankrättsföreningen 
      Vice ordförande i Medborgarrättsrörelsen 
       
    |