| 
       [Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
        
      Myndigheters misstag 
      Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 18 augusti 2004
           
      
      Vid försummelse i samband myndighetsutövning och skadeståndstalan mot den
      
      svenska staten, skall staten  i enlighet med 3 kap 2 § i skadeståndslagen
     
      ersätta personskada, sakskada och ren förmögenhetsskada, som vållas genom
      
      fel eller försummelse vid myndighetsutövning. 
       
      Så står det i lagen. Problemet för Sveriges del är att lagen inte 
      tillämpas 
      som den borde.
      Företagare som orättfärdigt drabbas av myndigheternas misstag inte får 
      rätt 
      i sak, trots att de har rätt. Enskilda som drabbats av felaktig 
      myndighetsutövning får heller sällan eller aldrig någon hjälp, för att 
      driva 
      igenom sina berättigade krav mot staten. 
       
      Att beviljas rättshjälp i tidigare bedriven näringsverksamhet är näst 
      intill       omöjligt. Skulle exempelvis skadeståndsanspråk riktas mot en f d       näringsidkare kan hemförsäkringen inte utnyttjas eftersom den rättsliga
            angelägenheten har samband med näringsverksamhet. 
       
      Varken rättshjälp eller rättsskydd kan utnyttjas i tvisten. Därför finns 
      det       skäl att ordentligt utreda förutsättningarna för rättshjälp åt       näringsidkare, framför allt i arbetstvister och tvister som har samband 
      med 
      näringsverksamhet som är avslutad. 
       
      I stället gör staten tvärtom. Den utnyttjar sig av sin starka situation, 
      om       det uppkommer en tvist mellan näringsidkare och staten. När sedan       näringsidkaren vänder sig mot staten för att få upprättelse jagas han av
     
      myndigheterna.  I den uppkomna situation blandar sig då skattemyndgheten 
      in       i leken och sköntaxerar den redan drabbade, som sedan också utsätts för
           fiskala åtgärder från både kronofogdemyndigheten och åklagare. Medan 
      domare       som handlägger sådana ärenden i rätten låter ärendena ligga på hög, utan 
      att       utreda själva sakfrågan. 
       
      Tvister mellan näringsidkare och den svenska staten har blivit allt       vanligare sedan Sverige gick med i EU 1995. Fortfarande har svenska       myndigheter inte brytt sig om att ta reda på vilka regler som gäller vid
    
      försäljning av varor och tjänster inom den inre marknaden. Och hur momsen
     
      skall regleras mellan de olika länderna. 
       
      EU:s verksamhet brukar illustreras med tre pelare. Den första är 
      EG-pelaren, 
      som i grunden består av det tidigare EG-samarbetet. Hit hör frågor som har
     
      att göra med den inre marknaden och de fyra friheterna, dvs fri rörlighet
     
      över gränserna för personer, varor tjänster och kapital. 
       
      EG-samarbetet omfattar även frågor rörande jordbruk, miljö, konkurrens och
     
      handelspolitik. I den första pelaren finns också samarbetet kring 
      ekonomiska 
      och monetära frågor, d v s utvecklandet av den ekonomiska och monetära 
      unionen, EMU. 
       
      Andra pelaren utgörs av den gemensamma utrikes - och säkerhetspolitiken
      
      GUSP. Tredje pelaren omfattar polisiärt och straffrättsligt samarbete. Det
     
      är framför allt inom den första pelaren som samarbetet brister, och där
     
      svenska myndigheter inte tar reda på vilka regler som gäller. När det 
      sedan 
      blir problem i för företagare som drabbas hjälper inte myndigheterna till
     
      att lösa problemen. I stället bussar myndigheterna skattemyndigheten eller
      åklagarmyndigheten på de företagare som erhållit den felaktiga 
      informationen. 
       
      Många ärenden handlar om momsinbetalningar där företagare tvingas betala
     
      dubbel moms för varorna. Flera branscher har drabbats av dyra 
      efterräkningar.Bara för att myndigheterna har gjort fel. 
       
      En som drabbats extra hårt är Urban Persson. I augusti 1997 inledde Urban
     
      Persson genom sitt helägda aktiebolag UPD Transport AB en omfattande 
      transport av begagnade bilar från ett leasingföretag i Hamburg, Tyskland. 
       
      När verksamheten inleddes fick Persson från flera tjänstemän på den 
      dåvarende svenska skattemyndigheten information om att tysk mervärdeskatt
     
      (moms), som var 15%  och mindre än den svenska på 25%, skulle betalas på
      
      fakturan i  Tyskland och att systemet med vinstmarginalbeskattning då 
      skulle 
      användas i Sverige. 
       
      Tjänstemännen informerade att dett gäller även inom utlandet företagsägda
      
      bilar som de aktuella bilarna. Persson gjorde som de sa och betalade moms  
      i
      Tyskland för samtliga bilar. Långt senare skulle huvudpersonen som 
      informerade fel, den informationsansvarige på skattemyndigheten i 
      Karlstad,       komma ihåg det långa samtalet som han hade med Persson i augusti 1997. 
       
      Mer än ett år senare, i december 1998 i samband med en skatterevison av
           företagets räkenskaper, hävdade skattemyndigheten plötsligt att bilare       skulle ha köpts momsfritt i Tyskland med redovisning av VAT-numret och att
     
      full moms skall betalas i Sverige. Vid denna tid hade 135 bilar sålts till
     
      ett värde av 9,7 miljoner kronor. Persson förstod då att han inte kunde få
    
      tillbaka den i Tyskland betalda momsen och att dubbel moms, i Tyskland och
    
      också i Sverige plus skallettillägg på 20% på det svenska beloppet måste
     
      betalas. Nu tvingas Urban Persson som aldrig tidigare varit straffad, 
      betala 
      dryga böter och sitta 8 månader fängelse, för att myndigheterna från 
      början 
      informerade fel. 
       
      Urban Persson är inte den enda företagare som drabbats. När det gäller 
      felaktig moms är det cirka 400 bilhandlare som inblandade. I stället för 
      att       rätta till begångna misstag förföljs och upptaxeras dessa handlare nu med
      
      orimliga belopp, medan handläggningen av den egentliga frågan om hur de 
      har       blivit felaktigt informerade, ofta fördröjs så länge i våra domstolar att
            den inte alls kommer upp i rätten, innan företagaren försatts i konkurs 
      och       inte längre tillåts  driva sin talan i rätten. 
       
      Med rätt information från början hade Persson och övriga bilhandlare inte
            påbörjat denna typ av import. Lönsamheten skulle ha varit för dålig. De är
            därför uppenbart att de aktuella transaktionerna förorsakades av felaktig
            information från skattemyndigheten. Borde då inte skattemyndigheten 
      erkänna       sina misstag genom att krypa till korset, i stället för att förfölja och
            straffa de företagare,  som bara följt skattemyndighetens anvisningar ? 
             
      Mats Lönnerblad 
      Skribent i finansrätt  
       
       
   |