| 
       [Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
        
      Flams i stället för 
      substans 
      Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 11 september 2004
           
           
      Aldrig tidigare har förtroendet hos både 
      allmänheten och företagare för de svenska bankerna varit varit så lågt som 
      under den svenska bankkrisen 1987 – 1993. Det visar samtliga gjorda 
      opinionsundersökningar som genomfördes under denna dystra period.   
       
      Den fråga som man nu måste ställas är vad bankerna gjort för att förbättra 
      sitt skamfilade rykte ?  Svaret på frågan är att man i praktiken inte 
      gjort någonting. Vare sig för att ersätta alla de bankkunder som 
      orättfärdigt fick sina krediter uppsagda under denna period,  eller för 
      att förbättra avtalssituationen för bankkunderna, för att samma sak inte 
      skall kunna hända på nytt om bankerna ännu en gång skulle råka in i en 
      obeståndssituation. 
       
      För att åtminstone få veta vad den största syndaren, delstatliga Nordea 
      gjort för att förbättra sitt skamfilade rykte bad jag för en tid sedan att 
      banken skulle skicka över sina etiska riktlinjer, som jag nu har tagit del 
      av.  
       
      Av dessa riktlinjer är antagna av koncernstyrelsen för Nordea så sent som 
      den 29 januari 2003, framgår hur man skall behandla sina kunder. Så här  
      står det: Nordea informerar sig om kundernas finansiella ställning, 
      erfarenhet och mål när detta är relevant i affärshänseende. 
       
      Den fråga som genast dyker upp är varför man inte gjorde detta i samband 
      med bankkrisen ? Då sade man upp krediterna för tusentals företagare, utan 
      att dessförinnan informera sig om deras ekonomiska situation. Är detta 
      inte relevant i affärshänseende ? Och varför gottgör man inte de kunder 
      som man felaktigt sagt upp krediterna för ? Ännu 10 år efter krisen 
      försöker banken fortfarande sopa alla spår under mattan, efter sina många 
      tidigare lagstridiga ageranden mot sina kunder. 
       
      I direktivet står att medarbetare inte får genomföra transaktioner som kan 
      ge intryck av att insiderinformation utnyttjas eller av annan oärlighet 
      som undergräver förtroendet och tilliten för Nordea. 
       
      Det var precis vad man gjorde under bankkrisen. Den dåvarande VD:n Hans 
      Dalborg försäkrade sina kunder en tid efter det att han tillträtt som VD i 
      den konkurshotade banken att Nordea (gamla Nordbanken) hade god likviditet 
      och stora kapitalreserver. Vad är det om inte att vilseleda alla bankens 
      företagskunder ?  Hur kunde Dalborg efter att han lurat så många av 
      bankens  kunder att stanna kvar i banken under krisen, bli vald till 
      ordförande i Nordea ? 
       
      Dessutom stal banken genom sitt  ”skräpkreditföretag” Securum sina kunders 
      egendomar som man många gånger sålde vidare till närstående bolag. 
      Beslagtagandet av Nobelindustrier från Erik Pensers bolag Yggdrasil måste 
      betraktas som den största stölden. Vinsten blev också mer än 3 miljarder 
      kronor (!)  Någon ordentlig pantrealisation, som lagen föreskriver, 
      förekom aldrig. De flesta företagare hotades med personlig konkurs av 
      krisbankerna, om man inte frivilligt gav ifrån sig sina företag för 1 
      krona ! 
       
      I Nordeas etiska riktlinjer framgår att Nordea skall kännetecknas av hög 
      integritet, professionalism och etik och att Nordeas medarbetare är 
      kvalificerade och utbildade, och har styrmekanismer som säkerställer att 
      relevanta tjänster levereras.  
       
      Varför gällde inte dessa begrepp under bankkrisen när Nordea vare sig 
      uppfyllde lånelöften eller löften om långsiktiga krediter för sina kunder 
      ? 
       
      Med ekonomisk draghjälp från staten på närmare 60 miljarder under krisen, 
      borde åtminstone delstatliga Nordea levt upp till sina åtagande långt 
      tidigare genom att gottgöra de kunder som orättfärdigt drabbades under 
      krisen. Varför dröjde det enda fram till 2003,  innan banken förstod att 
      etik och moral även måste gälla för den delstatliga banken ? 
       
      Skall Nordea någonsin få någon större trovärdighet, måste Nordea och de 
      övriga krisbankerna börja leva upp till sina egna etiska riktlinjer genom 
      att börja göra rätt för sig, samtidigt  som de borde göra sig av med 
      tidigare medarbetare, som inte levt upp till bankens etiska krav.  
       
      Bankerna och staten tycks betrakta företagen som statliga ämbetsverk som 
      man kan behandla hur som helst utan att straffas. Nu försöker även den f d 
      finansministern Erik Åsbrink (s) som under bankkrisen var verksam i den 
      kollapsade Första Sparbanken att blanda ihop korten.  Som ordförande i 
      Etik – och förtroendekommissionen vill han inte medverka till utreda 
      bankernas etik och moral under bankkrisen, som riksdagen redan fattat 
      beslut om. 
       
      I stället angriper Åsbrink i sin egenskap av ordförande i 
      Förtroendekommissionen företagen. På eget initiativ försöker han ändra i 
      företagens regelverk. Det sker genom att  låtsas som  uppförandekoden för 
      företagen kommer få stor betydelse för näringslivet och svensk ekonomi. 
      Sanningen är att den socialdemokratiska regeringen hittills inte levererat 
      en enda väsentlig reform i företagarvänlig inriktning.  
        
      Mats Lönnerblad 
      Ordförande i Bankrättsföreningen 
      Skribent i finansrätt  
   |