Det finns tre bra sätt för 
      politikerna i ett land att komma till rätta med massiv kritik från 
      allmänheten. Det bästa sättet är när man helt tyst om vad som har 
      inträffat. Det gör man genom att hemligstämpla hela ärendet. Man kan också 
      förbjuda TV, radio 
      och tidningar att tala om problemen. Eller också tillsätter man en 
      utredning.
      
      I konungariket Sverige som gärna vill framgå som demokratins främsta 
      hemland på jorden, har man i de flesta fall valt utredningsalternativet. 
      Ju större skandal, desto massivare utredning. Det ger journalisterna något 
      att skriva om, samtidigt som man lätt kan flytta fokus. Bort från själva 
      den juridiska kärnfrågan, vilket gör att de politiker som själva varit med 
      och skapat skandalen, slipper ifrån allt straffansvar. 
      
      Dessutom är det lätt att kontrollera att utredarna inte skriver om ”fel” 
      saker. Det gör man genom att noga fastställa direktiven för de i regel 
      välbetalda utredarna, som då lätt kan försvara sig med att ”det inte 
      ingick i direktiven” att utreda det som borde varit den viktigaste frågan. 
      Kritiken som växer mot utredarna för att de inte skött sitt jobb, blir då 
      verkningslös.
      
      Det betraktas ju inte som särskilt demokratiskt att fängsla eller utvisa 
      journalister eller att förbjuda massmedia att skriva om politiska 
      rättsskandaler , som man gör i diktaturländer. 
      
      Efter ett av världens längsta maktinnehav har socialdemokraterna blivit 
      specialister på hur slipstenen skall dras. Sverige är nog det land i 
      världen som genomför de flesta utredningar.
      
            
           
     
      Hur man skall gå till väga har man lärt sig av lagstiftarna. De använder 
      lagarnas politiska förarbeten för att kringgå hur man skall undvika att 
      tillämpa besvärliga men nödvändiga lagar, som inte faller de 
      socialdemokratiska politikerna i smaken. 
      
      Det kan därför vara intressant att redogöra för vilken teknik den 
      socialdemokratiska regeringen har använt sig av för att dämpa kritiken mot 
      tre av Sveriges största och mest omskrivna skandaler genom tiderna. 
      Bankernas och det socialdemokratiska partiets förtalskampanjer mot 
      oliktänkande, Kreugerkraschen 1932, och den svenska bankkrisen,
      1987 – 1993. 
      
      Själv har jag redan berättat om alla dessa rättsskandaler i mina tre 
      senaste böcker: Från bankkris till börskris (2003), 
      Från folkhem till 
      fattigstuga (2004) och Nollkoll (2005) . Vad jag inte redogjort för är hur 
      regeringen i alla tre fallen lyckades med konststycket att minimera kritiken 
      genom att vara tyst, hemligstämpla, eller desinformera om händelserna.
      
      Socialdemokraternas förtalskampanj mot oliktänkande kallades för ”IB 
      –affären”. Den avslöjades av journalisterna Peter Bratt och Jan Guillou. 
      Avslöjandet medförde fängelsestraff för bägge två. Förutom att ha gjort 
      inbrott i lokaler, infiltrerat och telefonavlyssnat, hade 
      socialdemokraterna och SÄPO fört ett omfattande ”kränkarregeister” som 
      inte stämde med verkligheten, och som skadat många svenskar i deras 
      yrkesverksamhet. Om detta skrev sedan Peter Bratt boken IB och hotet mot 
      vår säkerhet (1973) och Jan Guillou Det stora avslöjandet (1974)
      
      Hur bankerna bar sig åt för att förtala sina kunder under bankkrisen 1987 
      – 1993 har jag själv redogjort för i olika artiklar i både Finanstidningen 
      och Svenska Dagbladet, och i mina tre böcker.
      
      Den som först avslöjade vad det verkligen var som hände under 
      Kreugerkraschen var Lars –Jonas Ångström i boken ”Därför mördades Ivar 
      Kreuger” (Sellin & Blomquist Förlag i samarbete med tidningen Den Svenska 
      Marknaden 1990. 10 år senare utkom Fil dr Sven Olof Arlebäcks bok: 
      Kruegerkraschen Storbankernas Verk ? ( Wallgårds Förlag, 2000) med nya 
      avslöjanden om alla ekonomiska oegentligheter som hade skett.
      
      Den stridbare författaren och journalisten Jan Gillberg som varit både VD 
      för Sveriges Marknadsförbund och chefredaktör för Den Svenska Marknaden 
      som numera heter DSM har också i både Den Svenska Marknaden och DSM 
      ingående skildrat vad det var som hände under Kreugerkraschen. 
      
      Den svenska bankkrisen har jag själv berättat om i mer än hundratals 
      artiklar i både fack – och rikspress och i mina tre böcker senaste böcker, 
      som också redogör för alla oegentligheter som skedde under krisen.
      
      Hur agerade då den socialdemokratiska regeringen i dessa allvarliga 
      politiska kriser efteråt ? 
      
      IB-affären försökte man först tysta ner genom att först fängsla 
      journalisterna Bratt och Guillou. När kritiken ändå fortsatte att växa 
      till stormstyrka, var man till slut och efter många år tvingad att göra en 
      utredning som mynnade ut i boken: Rikets säkerhet och den personliga 
      integriteten (Statens offentliga utredningar, SOU 2002:87) En meningslös 
      Utredning som inte ordentligt avslöjar vilka personer som varit inblandade 
      i denna skumraskaffär. Alla går därför fria från straffansvar.
      
      Samma sak gäller bankernas eget förtalsregister som jag själv skrivit om, 
      som anmälts till både polis och åklagare, och som dessutom varit föremål 
      för rättslig prövning, i ett tvistemål utan att det gått att få förhöra 
      några av de mest inblandade. Alla inblandade går därför fria från 
      straffansvar. 
      
      Under Kreugerkraschen tystade man ner alla oegentligheter, genom att 
      hemligstämpla hela ärendet i mer en ett halvt sekel. Det skulle därför 
      dröja ända fram till 1990 innan allmänheten fick ordentlig kännedom om vad 
      som inträffat. Den som mördade Ivar Kreuger kunde gå fri. De som plundrade 
      Ivar Kruger på alla hans tillgångar slapp straff och kunde behålla alla de 
      värdefulla tillgångarna. Alla brottsmål hann bli preskriberade.
      
      Riksdagen har redan bestämt att vad som hände under den svenska bankkrisen 
      1987 – 1993,
      borde utredas ordentligt av en oberoende kommission. Den 
      socialdemokratiska regeringen löste det problemet, genom att i stället 
      tillsätta en utredning som skulle utreda etik och moral inom näringslivet. 
      I denna utredning fick några av dem som själva bar ansvaret för bankkrisen 
      leda själva utredningen.
      
      Så agerar maktfullkomliga politiker, som kan fortsätta att regera så länge 
      inte oppositionen med kraft reagerar mot regeringens metoder, att sopa 
      kritiken under mattan med hjälp av hemligstämpling, tystnad, och statens 
      offentliga utredningar. 
      
      Hittills har socialdemokraterna spelat skickligt. Man har lyckats få 
      oppositionen medansvarig, så snart det inträffar en ordentlig kris i 
      landet. Även när man förlorat makten har det varit svårt för oppositionen 
      att agera i de kriser som jag beskriver. 
      
      Regeringen kan därför fortsätta att regera ostört igen så snart krisen 
      lagt sig och man på nytt kan återta regeringsmakten. Oppositionen förmår 
      ju inte att kritisera sin motpart i de affärer där man själva varit 
      inblandade och inte heller skött sig som man borde.
      
      Mats Lönnerblad