[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Köp, slit och släng
Av Mats Lönnerblad -
Bankrättsföreningen - 15 april 2005
När jag läser den norska romanen Wonderboy i svensk
översättning av Inge Knutsson, (Norstedts, 2005) får jag klart för mig att
"köp, slit och slängkulturen", nu också har överflyttats till
företagandet. Med den syn som regeringarna i de nordiska länderna
har på entreprenörer och företagande, har det blivit allt svårare
att skapa nya företag.
Bokens titel: Wonderboy
Författare: Hennrik Langeland
Förlag: Norstedts 2005
Antal sidor: 496
Wonderboy är berättelsen om en ung mans storvulna planer. Både för sig
själv, och den koncern han arbetar i som affärsutvecklingschef.
Största delen av handlingen utspelas i Norge, men kunde lika
gärna ha utspelats i Sverige, i en tid som kring milleniumskiftet
präglades av ekonomisk och kollektiv galenskap i hela Skandinavien.
I början av det nya seklet, lever man fortfarande som den ekonomiska
festen aldrig kommer att ta slut. I stället för att bygga företag lever
finanseliten på att köpa och sälja affärsidéer och företag.
Huvudpersonen, Christian von der Hall (Wonderboy) har en plan. Hall
vill köpa upp de två största bokförlagen i Norge, Gyldendal och Aschehoug
med honom själv som ny VD i det nya bolaget. Han vill modernisera förlagen
genom att satsa på den nya tekniken. Med bland annat elektroniska böcker.
Och själv tjäna en stor slant på affären. På ytan lever wonderboy i ett
välordnat äktenskap med fru och två barn. Men han är ändå inte riktigt
nöjd.
Boken är skriven at Henrik Langeland, född 1972. Han är både
litteraturvetare och ekonom. För närvarande arbetar han på en avhandling
om Marcel Proust författarskap. År 2000 debuterade han med romanen Requim,
en litterär lek med Prousts stora verk På spaning efter den tid som flytt.
Han har också hunnit med ett kort förflutet som management trainee i
mediekoncernen Schibstedt.
Henrik Langeland lyckas på ett skickligt och medryckande sätt spegla det
liv som han själv fått se inifrån med flotta klockor, fringisar,
inneställen på modet, ett hastigt och liv med pulserande tempo där själva
verkligheten bara hinner flimra förbi, i den självvalda tillvaro som
hans huvudperson lever
i.
För att kompensera både sina egna tillkortakommanden, och sin fars
tidigare ekonomiska misslyckande söker Wonderboy revansch.
Både i och utanför arbetet. Han gillar ha strypsex med
prostituerade, och passar också på så snart han är på resor utomlands.
Till varje pris, vill han skaffa sig personlig makt. Det kan bara ske
genom att han lyckas i sin affärsverksamhet.
Dessutom vill han gärna försöka hävda sig inom det kulturella området.
Snart visar det sig, att han till skillnad mot sin fru, saknar både empati
och förmågan att förstå. Det gäller både hans egna personliga relationer,
bildkonst eller litteratur.
I romanen (som i verkligheten) visar det sig snart att det inte är så lätt
som man kan tro att göra det stora klippet. I sina stora ansträngningar
att lyckas ekonomiskt och socialt glider han mer och mer bort från sin
familj, som till slut tröttnar. De personer som insiktsfullt skildras i
boken lever ett modernt men ytligt liv, och verkar också ha tröttnat på
själva tillvaron.
Den ekonomiska statusen, vilka affärer som kan genomföras i allt snabbare
takt, blir viktigare än själva livet. Kulturen sätts på undantag. Att
snabbt köpa sig oberoende och lika snabbt förbruka sina tillgångar, blir
den viktigaste sysselsättningen i den affärsmiljö där wonderboy vistas.
Huvudpersonen, Christian von der Hall, 34 år, är redan Senior Vice
President i den fiktiva norska mediekoncernen Scandinavian Media Group.
Hans ambition att gå i land med det fientliga övertagandet av de
bägge bokförlagen, lyckas till slut.. Men han förlorar sin familj.
Övertagandet blir heller inte riktigt vad han har tänkt sig.
I den miljö som huvudpersonen vistas präglas av extrem ytlighet. Några
tillfällen ges aldrig till vare sig eftertanke eller fördjupning.
Författaren har på ett utmärkt sätt lyckats spegla vad som händer i
den nya ekonomin, när man inte längre långsiktigt bygger företag. Man
puzzlar ihop resterna av vad som finns kvar av de gamla inhemska
företagen. I bästa fall bygger man vidare. Annars säljer man.
I dag nöjer vi oss med att köpa, slita ut och sälja sälja vidare de
företag som redan finns. Det är en av orsakerna att allt fler nationella
företag inom Norden försvinner utomlands. Bolag som sedan vidaresäljs,
försvinner i gapet på multinationella jättar, samtidigt som inhemska
politiker tappar kontrollen över en stor del av företagens skatteintäkter,
och den fortsatta ekonomiska utvecklingen i landet.
Mats Lönnerblad
|