Vem kan anklaga Guds utvalda ?
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen - 13 mars 2007

En tonårig datahacker stryps i Mumbai. En högerextremist dödas i ett avlägset skjul i Montanas ödebygder. En välbärgad affärsman mördas i Thailand. En hallick i Brooklyn hittas knivhuggen till döds och mystiskt inlindad i en brun svepning. Fler riskeras att mördas.

Bokens titel: De rättfärdiga
Författare Sam Bourne
Översättning av Mai Broddwall
Förlag: Wahlström & Widstrand, 2007
Antal sidor: 438

Bakgrunden till alla dessa mord, och fler därtill är temat i Sam Bournes nya bok: De rättfärdiga ( Wahlström & Widstrand, 2007) Sam Bourne är pseudonym för den brittiske journalisten Jonathan Freedland. Han är bosatt i London och skriver regelbundet i Guardian, London Evening Standard och The Jewish Chronicle samt arbetar på BBC Radio 4.

Det är upp till Will Monroe, färsk journalist på New York Times, som helt ofrivilligt dras in i denna härva av ouppklarade mord, att reda ut begreppen och försöka stoppa mördandet. Orsaken till Monroes engagemang är att hans fru kidnappats och hålls fången i de judiska kvarteren i New York. Spåren leder fram till religiösa fundamentalister – som i Guds namn och för ett ädlare syfte – tillåter sig vilka brott som helst.

I ett desperat försök att finna ett samband mellan morden och försöka rädda sin fru, tar han hjälp av sin gamla judiska flickvän TC, en excentrisk konstnär och kabbalaexpert och Tom Fontaine, som är en gammal vän till Will och IT-expert. Tillsammans försöker de reda upp begreppen för att kunna avslöja var Wills fru finns fången.

Spåren leder fram till en helt ny värld och till den judiska och chassidiska doktrinen som den tillämpas på den chassidiska kolonin Crown Heights i New York. De rättfärdiga är en helt uppdiktad roman – men vad som gör boken så intressant är att den har sina rötter i ett flertal grundfakta. Först och främst legenden om lamed vav, om tretiosex exceptionella individer vars inneboende kraft bär upp världen, en röd tråd som löper genom den judiska traditionen.

Boken är en väl genomtänkt thriller som vilar på en urgammal judisk mystik. De rättfärdiga upplever jag som en bra bok som kunde ha varit bättre, om den tagit tag i principerna vad som skapar fundamentalister på ett helt annat sätt. Spåren av allt mördandet förskräcker. Men förklaringen varför fundamentalister tillåter sig denna form av extrema åtgärder och ursäktar sig själva att alla grymma handlingar som skett i Guds namn, borde ha förklarats mer ingående.

Intrycket som består är att Sam Bourne med hjälp av alla de gåtfulla ledtrådar som finns i boken, på samma sätt som i Dan Browns Da Vinci- koden, hellre föredragit att försöka skriva en succéroman än att förklara bakgrunden och själv ta ställning till extrema handlingar, i religionens namn.

Med Jonathan Freedlands egen gedigna bakgrund som journalist och det researcharbete som han nedlagt för att skriva sin första spänningsroman, skulle denna bok kunnat bli någonting helt annat, som jag fortfarande längtar efter att få läsa och försöka förstå, med tanke på alla grymma och oförklarliga mord som runt om i vår värld sker dagligen i religionens namn av de fundamentalister av olika religiösa grupperingar som kallar sig för Guds utvalda.

Informera en kollega: