Goda nyheter och falska förhoppningar
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen - 9 aug. 2007

En halv gul sol (Albert Bonniers förlag, 2006) skriven av Chimamanda Ngozi Adichie är hennes andra stora roman, som hon skrev efter framgångarna med sin debutroman Purple Hibiscus (2003) med vilken hon bl a vann The Commonwealth Writers Price.
En halv gul sol har också fått ett strålande mottagande och toppar bestseller listorna världen över.

Bokens titel: En halv gul sol
Författare: Chimamande Ngozi Adichie
Förlag: Albert Bonniers Förlag, 2006
Antal sidor: 686

Chimamada Ngozis Adiches En halv gul sol skildrar med närvaro och intensitet livet för ett antal människor i fred och krig i Afrika – en stor roman som lämnar starkt avtryck. Boken skildrar de svåra tider i Nigeria, som även drabbar de privilegierade som inte han fly utomlands, när inbördeskriget bryter ut. Många blir offer för de fruktansvärda händelser som sliter sönder deras liv.

I flera stycken påminner boken om Margaret Mitchells bok: Borta med vinden som publicerades 1936 och utspelar sig under det amerikanska inbördeskriget. Borta med vinden var en uppföljning av 1800-talets storromaner, som t e x Tolstoys Krig och Fred och vann Pulitzerpriset 1937.

En halv gul sol för oss rakt in i det fasansfulla Biafrakriget i Afrika 1967 – 1970. Även om författaren tagit sig många litterära friheter och hennes syfte med boken varit att porträttera sina egna fiktiva sanningar, snarare än krigets fakta känns boken nog så verklig.

Några av de redan besuttna kunde fly undan det fasansfulla kriget, medan vanliga människor drabbas av hungersnöd och elände. Unga män tvångsrekryteras för att delta i ett inbördeskrig, som de egentligen från början är dömda att förlora. Boken skildrar olika sidor av detta krig, där försöket att skapa den självständiga staten Biafra i Nigeria från början var dömt att misslyckas då alltför viktiga olje- och mineraltillgångar stod på spel för att den självständiga staten skulle kunna bli en realitet.

I En halv gul sol som var själva symbolen för det självständiga Biafra gick solen aldrig upp. Förlorarna gick inte bara miste om sina banktillgodohavanden när kriget var över. Många förlorade också många av sina anhöriga och hem. Boken belyser också den hetsiga och missvisande krigspropaganda som gjorde att kriget varades alltför länge. Trots att det från början inte funnits vare sig tillräckligt med vapen eller välutbildade soldater för att driva detta krig från den minoritet som önskade ett självständigt Biafra, utmålade krigspropagandan under hela kriget stora falska framgångar i ett krig som från början var dömt att misslyckas.

De goda nyheter i krigspropagandan som spred falska förhoppningar under inbördeskrigets ända fram till krigsslutet, gjorde att de dröjde ända fram till 1970 innan det kunde bli fred i landet igen. En fred som genom all desinformation som spreds under hela kriget, kom att bli alltför dyrköpt för förlorarna.

Berättelsen om en familjs färgstarka upplevelser under detta fasansfulla inbördeskrig har toppat försäljningslistorna över hela världen och redan gett författaren det prestigetunga Orangepriset. Hennes framgång är exempellös för en afrikansk kvinnlig författare. Boken är en gripande och nära skildring av vanliga människor upplevelser av krig och tar samtidigt upp teman som nationalism och kolonialism, men handlar också om kärlek och idealism.

Informera en kollega: