[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk] Kvinnosjälens kraft Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen - 4 okt. 2008 Brida, (Bazar Förlag 2008. Översättning: Jens Nordenhök) är Paulo Coelhos tredje roman. Han skrev den strax efter Alkemisten. Det var den bok som med en gång gjorde honom världsberömd. Bokens titel: Brida Paulo Coelho (född 1947) kommer från Brasilien och har blivit en av världens mest lästa och älskade författare. Hans böcker toppar bästsäljarlistorna världen över och väcker alltid social och kulturell debatt. Det är lätt att förstå varför. I Brida utforskar han kvinnosjälens kraft, ur flera olika perspektiv. Boken handlar om en ung kvinna som med hela sitt jag ger sig in i magins värld. För de som är intresserade av religion, kärlek och hedniska riter, får hela sitt lystmäte tillfredsställt i denna bok. När boken kom ut i Brasilien för över 18 år sedan var ämnen som ”gudomligheten hos den kvinnliga sidan,” ännu främmande för många. Kanske är det därför det tagit så lång tid för just Brida att nå fram till Sverige. Med tiden har Coelho dock märkt att folk blivit mer öppna även för agnostiker, som har en mera intuitiv världsuppfattning. Brida handlar om en ung vacker kvinna med en ovanlig gåva. Hon är nyfiken på magi. Därför uppsöker hon olika mästare för att lära sig ”solens och månens tradition.” Med magins hjälp hoppas hon kunna besvara vissa grundläggande frågor i sitt eget liv. Hon får lära sig att i solens tradition är det genom bönen som människorna blir ett med Gud. När bönen görs med ord, som kommer från själen, är den starkare än alla ritualer. I månens tradition är det ljuset som utgör en symbol för de fyra elementen; veken är jord, vaxljuset är vatten, lågan är eld och luften låter elden brinna. Ljuset är också viktigt för att påminna om att det finns en uppgift att fylla för varje människa. Det allra viktigaste för Brida är att få lära sig är vad kärleken betyder. Hon vill upptäcka sin andra hälft: den som behärskar månens tradition vet när hon står inför själens andra halva. Därför vill hon lära sig traditionen som kan avslöja, vem som är hennes livs stora kärlek. Men samtidigt erkänner hon öppet att hon är villig att kasta bort allt hon redan lärt sig om magi och mysterier, bara för att kunna hålla fast vid mannen i sitt liv. Om hon nu bara kan hitta honom. Paulo Coelho lär oss också sig att varje människa kan välja mellan två hållningar: att bygga eller att odla. De som bygger kan tillbringa många år med sina projekt, men en dag har de byggt färdigt det de en gång började. Då stannar de upp och inser att de är instängda mellan sina egna väggar. Livet mister sin mening när bygget är färdigt. Så har vi de som odlar. De kan drabbas av både stormar och årstidsväxlingar och har sällan någon ro. Men till skillnad mot ett byggnadsverk upphör aldrig en trädgård att växa. Och eftersom den ständigt kräver odlarens uppmärksamhet gör den alltid livet till ett äventyr. Odlarna känner igen varandra – det vet att i varje plantas historia innefattar hela jordens växande. Till slut upptäcker Brida – vad Darwin redan utförligt beskrivit i sina böcker – att hennes kropp, som har kämpat i miljoner år för att överleva i en fientlig värld har utvecklats. Hon har bott i havet, släpat sig fram på marken, klättrat i träden och gått på alla fyra. Nu står hon stolt med båda fötterna på jorden. Den fråga som jag ställer mig efter att ha läst boken är om det går att ta denna bok på allvar ? Det som jag uppskattade i Alkemisten uppfattar jag som närmast pekoral i Brida. Mats Lönnerblad |
Bankrättsföreningen |
Hemsida |