Den absoluta ondskan
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen - 1 okt. 2009

Paolo Coelho är en av världens mest lästa författare. Hans böcker har sålt mer än 100 miljoner exemplar världen över, är översatta till 69 språk och utgivna i mer än 160 länder. Den livsfilosofi och teman han tar upp i sina böcker varierar från andlighet till inre sökande, visdom, sex, galenskap, längtan, kärlek och hat.

Bokens titel: Segraren står ensam
Författare: Paulo Coelho
Översättning: Örjan Sjögren
Förlag: Bazar Förlag, 2009

I sin tolfte bok: Segraren står ensam (Bazar förlag, 2009) tar han upp ett helt nytt tema som handlar om hat och den absoluta ondskan i en miljö av girighet, ytlighet och kändisdyrkan, som känns fruktansvärt aktuell i våra dagar.

Boken handlar om en förmögen ryss, Igor Malev, som har ett enda mål: att få tillbaka sin före detta hustru Ewa. Trots att han är en attraktiv och gränslöst förmögen man har hon lämnat honom. Hon har upptäckt att i hans karaktär döljer sig en ond man, som är kapabel till vilka brott som helst för att få igenom sina villkor med sin starka vilja.

I boken speglas både kändislivet i Hollywood, hur det går till på filmfestivalen i Cannes med dess mäktiga maskiner – om än på nedgång – men som fortfarande lyckas få många av oss oskuldsfulla att tro på haute couture-klänningar, smaragdhalsband och extralånga limousiner är det allra viktigaste i livet.

Paulo Cohelo frågar sig vem som vågar förstöra denna moderna miljarddollarindustri som innefattar reklam, försäljning av meningslösa prylar, skapandet av helt onödiga trender och framställningen av identiska ansiktskrämer som alla har olika märken.

Till filmfestivalen i Cannes reser folk från hela världen. Så även Igor Malev för att ”förstöra världar” i förhoppningen att få tillbaka sina hustru. Igor känner sig som den kokta grodan. Han märker inte av förändringarna. Han trodde att hans liv var frid och fröjd. Att det som var dåligt skulle gå över. Det var bara en fråga om tid. Men när hans hustru lämnade honom brister allt inom honom och han var på väg att dö. Han har förlorat det viktigaste i livet. Men i stället för att reagera ligger han apatiskt kvar och flyter på vattnet som en groda och blir varmare för varje minut som går.

Han känner sig som grodan som inte reagerar på den gradvisa temperaturhöjningen i en kastrull eller på miljöbytet. När vattnet börjar koka dör den, uppsvälld och lycklig. Men om grodan istället kastats ner i behållaren när vattnet redan kokar, hoppar den genast ut. Lätt bränd men vid liv.

Igor känner att livet är orättvist mot honom. Han hade blivit bestulen på det viktigaste som finns: kärleken. Han är trött på att känna sig som en groda som långsamt håller på att kokas ihjäl. Han känner att allt är förlorat. Men han som har makten förhandlar inte med någon, bara med sig själv.

För hans hustru Ewa som hade lämnat honom var Igor en ljusets ängel som har förvandlats till den absoluta ondskan. Hon hade blivit övertygad om att det inte heller var kärlek han kände för henne tidigare. Det var någonting sjukligt, som hon antingen fick lov att acceptera och under resten av livet leva med som en fånge hos fruktan, eller också göra sig fri så fort som möjligt.

Hon inser att hennes man har tappat förståndet. Hon vet inte om det är kriget som han deltagit i eller all stress på grund av allt arbete, men hon ser att han tror att han kan tolka Guds avsikter. Ewa upplever det som att hennes man drabbats av ”Lucifer-effekten”, efter Lucifer, Guds mest älskade ängel, som till slut försökte konkurrera med Gud själv.

Igor har förvandlats till en varelse helt utan moral. Han bär på en stor destruktiv kraft inom sig själv som kommer till uttryck i hans sätt att skada och förgöra sina medmänniskor. Och ingen, inte ens Ewa, hade någonsin fått riktigt klart för sig vad som pågick i hans själs mörka korridorer. Hans samlade hat leder till katastrofer. Vad hans omgivning aldrig får klart för sig – innan det är alldeles för sent – är att den absoluta ondskan har ett barns hjärta och tar inte ansvar för sina handlingar och är alltid övertygad om att den har rätt.

I Segraren står ensam beskriver Paulo Coelho på ett mästerligt sätt kändisskapets martyrskap och rikedomens mörka baksida. Hur lätt världen vi lever i kan förstöra en människa som inte längre drar sig för att förgöra sina medmänniskor för att uppnå sina egna onda och själviska syften.

Informera en kollega: