[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Från år 5 BG (Before
Google) till år 5 AG (Anno Google)
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen
- 10 nov. 2009
Det
är cirka fem år sedan Google kom i allmän användning – det har
ändrat mycket. Google är oöverträffat bra i stunden och för den
enskilda situationen, då man vill hitta det man söker, speciellt om man
på förhand vet vad man letar efter.
Bokens titel:
Tio tankar om tid.
Författare: Bodil Jönsson
Förlag; Brombergs Bokförlag, 1999
Tio år senare
Författare: Bodil Jönsson
Förlag: Brombergs Bokförlag, 2009
Men
Google-användningen är också vanebildande, och allt fler tar sig (i
barnslighetens namn) allt mindre ansvar för det de redan ”vet”. De
googlar i stället för att fråga sig själva.
De
relaterar sedan inte det googlat fram till sådant de redan vet, skriver
Bodil Jönsson i sin senaste bok: ”Tio år senare” (Brombergs förlag,
2009)
I hennes tidigare bok: ”Tankar om Tid” (Brombergs Förlag, 1999) tar
Bodil Jönsson upp frågan hur vi i vår kultur jagar tiden. Det hon menar
är att vi egentligen låter klocktiden jaga oss. Att vi inriktar oss på
att försöka spara tid, till exempel genom allehanda tekniska finesser.
Men det som vi längtar efter, har nog ingenting med klockan att göra.
Det är vår personliga tid. Vår upplevda tid, som vi vill ha så lång
som möjligt. Det är den som vi vill ha gott om.
Bodil Jönsson är fysiker och professor i rehabiliteringsteknik på
Certec vid Lunds Tekniska Högskola. Ett decennium har gått sedan Bodil
Jönssons Tio tankar om tid utkom. Plötsligt talade alla om ställtid,
upplevd tid och att hitta rätt rytm i livet. Men hur gick det sedan med
vår nyvunna insikter – med stressen och utmattningen, med glädjen och
hälsan. Med visionerna och miljön, med tillfredsställelsen,
livskvalitén och den mänskliga samvaron i en allt mer teknikfylld
värld, frågar hon sig.
Ett människoliv i Sverige varar i genomsnitt 30.000 dygn. Det är det som
är vårt kapital, vår individuella förmögenhet. Därför är det inte
rimligt, inte ens riktigt människovänligt, att acceptera att tiden
gjorts till en upplevd bristvara, menar Bodil Jönsson. Hon hävdar att
man inte kan köpa kunskap för pengar, man kan inte byta mänsklig
samvaro mot prylar. Men vid sidan om plånboken ligger symbolen för
själva guldmyntfoten: tiden. Den kan växlas in i vilket som helst av
facken. Det är alltså tiden som utgör vårt egentliga kapital och inte
pengarna.
När ekonomisystemen skenar, när ekonomiska system vacklar, när mark
luft och vatten tar ofattbart mycket stryk, när ingen egentligen ser mer
än en begränsad del av symptomen, då är det dags att tänka en gång
till. I alla fall är alla ansatser som pekar bort från tron att ”tid
är pengar” av godo. Det gäller också alla dragningar bort från att
låta pengar framstå som guldmyntfot för livet.
Hur märks det att tid är det enda vi har, frågar sig Bodil Jönsson.
Tid blir något väsentligt, mest påtagligt i samband med födslar eller
dödsfall i omgivningen. En ny liten människa finns plötsligt där,
skriver hon, med all sin tid framför sig och kanske i behov av vår tid.
En annan människa dör, och man kan inte längre dela sin tid med henne.
Funderingar över tiden blir (över dessa 30.000 dygn vi har) blir ofta
högstämda och existentiella. Eller vågar vi inte fundera över den ?
Men nuet blir handlingsförlamat om man inte vet vad man gör om en
månad. Bilden av framtiden är nödvändig för ett liv i nuet.
Den personliga tiden däremot, den är vår. Både när det gäller hur vi
hanterar den och hur vi upplever våra tankar och känslor. En
intellektuell koncentration kräver sin ställtid – den kan handla om
timmar eller dagar, veckor eller rentav månader. När man haft den tiden
får man förstås inte bara slänga bort den. Man måste stanna där.
Vara otillgänglig. Gå helt på tvären mot vår tids prioritering av
tillgänglighet via exempelvis mobiltelefoner.
Författaren och vardagsfilosofen Piet Hein myntade en gång begreppet:
TTT: Ting tar tid. Själv säger Bodil Jönsson att Tankar Tar Tid.
Störst blir tidsåtgången när vi skall bygga upp, bygga om eller rasera
hela tankesystem. Ingenting styr ju framtiden så hänsynslöst som gammal
tankeinfrastruktur. Därför är det främst genom förändringar i
tankesystem som vi kan påverkar framtiden.
Industrialismens tankemönster behöver vi till exempel snarast göra upp
med. De lärde oss att arbeta är viktigt och det är det man gör på
jobbet. Att vara ”behövd” blev synonymt med att ha ett arbete. Bodil
Jönsson tror att det vi i dag saknar är en gemensam strävan – eller
kanske rent av – en gemensam tro.
Vad vi fortfarande inte vill förstå är att förändringarna i
världsekonomin är genuint nya, liksom förändringarna i
miljöutvecklingen. Det som nu händer är inte längre en repetition av
tidigare svängningar i världsekonomin. För första gången är både
ekonomi och ekologi i praktiken globala. I praktiken, men inte i vår
tankevärld. Inte ännu.
Vi har inbyggda klockor, och innan vi konstruerade yttre klockor var vi
helt beroende av de inre. Nu står vi där med två klockfunktioner, den
yttre och den inre, och upptäcker då vår anpassningsförmåga på
tidsområdet.
När det gäller tidbegreppet är det stora problemet – kampen att hinna
med allt men ändå förbli helgjutna personligheter. I likhet med mig,
fascinerades många om den ”ställtid” som fanns med i Bodil Jönssons
bok: ”Tio tankar om tid”. Man vill ju så gärna få in tillräckligt
med ställtid i livet och därmed kunna gå i närkontakt med det lite
större och mer djupgående.
När vi själva tar ansvar för hur vi prioriterar vår egen tidsåtgång
– måste vi förstås börja med att lära oss tänka själva – och
inte bara söka efter de ”sanningar” som vi kan googla oss fram till.
Det gäller också om ”ekonomi” som jag själv skriver om. Rimligen
måste det ha varit uppenbart för många, långt före den senaste
globala bankkrisen, att den ekonomiska utvecklingen inte bara går att
förutse, utifrån de klassiska ekonomiska modellerna.
Helheter som ekonomi, miljö och hälsa kräver ett systemtänkande, inte
ett deltänkande, som de flesta politiker i världen nu ägnar sig åt,
för att med all kraft försöka förhindra de värsta skadeverkningarna
från den senaste bankkrisen, som ingen ännu vet hur den kommer att
sluta.
Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättsföreningen
|