[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Världens bästa
kärleksroman ?
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen
- 18 jan 20101
När den engelska
dagstidningen The Guardian skulle rösta fram världens bästa
kärleksroman, var det Emily Brontës Svindlande höjder som vann första
priset.
Av de tre systrarna Brontë som skrev böcker var Emily Brontë den stora
drömmaren. Bokens
titel: Svindlande höjder
Författare: Emily Brontë
Förord: Karin Johannisson
Översättning: Birgit Edlund
Förlag: Albert Bonniers Förlag 2002
Emily Brontë (1818 -1848) var femte barnet i en syskonskara på sex barn.
1845 började Emily skriva på Svindlande höjder och den utgavs 1847
under den manliga pseudonymen Ellis Bell. Roman publicerades året före
Brontës död.
Boken med sitt löst sammanfogade slut, sin mörka och våldsamma intrig
och sin oförsonliga huvudperson, föll inte Emily Brontës samtid i
smaken. Hon befann sig länge i skuggan av sin äldre syster Charlotte som
med sin bok Jane Eyre blev 1800-talets stora läsarfavorit. Men nu har
pendeln svängt och man betraktar henne nu som den mest moderna av de
två.
Hennes enda roman Svindlande höjder ansågs för djärv för sin tid och
hamnade i skuggan systerns Jane Eyre, men i dag räknas den romantiska och
tragiska berättelsen till en av världslitteraturens absolut främsta
kärleksromaner, som tål att läsas och om igen.
Svindlande höjder har kallats för årtusendets kärlekshistoria och har
gestaltats i flera olika filmversioner – den senaste versionen av boken
gjordes så sent som år 2009 – med Tom Hardy Andrew Lincoln och
Charlotte Riley i titelrollerna.
Det är en mörk, sensuell och spännande handling som håller läsaren i
ett fast grepp genom hela boken. Svindlande höjder handlar om hittebarnet
Heathcliff som kommer som liten till familjen Earnshaw på godset
Wuthering Heights. Pojken blir inte adopterad. Han får därför inte
samma rättigheter, som de två övriga barnen i familjen. Han är älskad
av sin fosterfar och fostersystern Catherine, men avskydd av sin
fosterbror som från början är full av hat och svartsjuk på honom.
När fostefadern plötsligt dör övertas godset av den biologiska sonen.
Han vill genast degradera Heathcliff, till det hittebarn han en gång var.
Det försvårar Heathcliffs liv på ett dramatiskt sätt. Den enda som
fortsätter att älska honom är fostersystern.
De förblir oskiljaktiga. Men den passionerade och uppslitande
kärlekshistorien mellan Heathcliff och Cathrine får snart förödande
konsekvenser för både dom själva och den närmaste omgivningen. Med
Heathcliff inom sig är hon aldrig undergiven, aldrig ladylik. Hans
närvaro ger Cathrine kraft att vara den hon är.
Paradiset måste krossas. Det sker Cathrine blir biten av en hund på
granngodset och blir kvar där under fem veckor. Gradvis skolas hon in i
ett helt annat socialt sammanhang, som inte längre passar in i hennes ”gamla”
liv. Cathrine uppfostras och får lära sig hur en dam skall bete sig.
Gradvis skolas hon också in i den ”rätta” kvinnligheten. Heathcliff
känner sig plötsligt helt utesluten och förvisad.
När Heathcliff inser att Cathrine tänker gifta sig med Edgar som är
ägaren till granngodset lämnar han det som under alla år varit hans
hem. Flera år senare och sex månader efter Cathrines bröllop
återvänder han, men då är allt redan för sent.
¨
Vad boken handlar om hur andra drabbas av bokens ”antihjältar”
Cathrine och Heathcliffs våldsamma och omtumlande kärlekshistoria, där
deras själviska krav på varandra, utan några avkall får förödande
konsekvenser för alla inblandade.
Som berättelse är Svindlande höjder uppburen i olika tidsskikt och
berättartekniken invecklad som en freudiansk dröm – där den öppnade
gränsen mellan verkligt och magiskt får illustrera själens djupskikt
– skriver Karin Johannisson i förordet till den senaste svenska
upplagan av boken.
Just genom de teknikerna påminner romanen om Mary Shelleys Frankenstein.
Den kan läsas som en tematisering av de motsattas förening: kultur och
natur, förnuft och känsla, manligt och kvinnligt, vilt och vekt – om
den dröm som ger den kvinnliga författaren rätt att tillägna sig det
andra könets attribut.
I dag tycks romanens starka känslor, ångesten inför vem man är kan och
får vara, hypermodern. Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättsföreningen
|