11 jan. 2011 Vad
är det som väntar oss av Europas utveckling sedan vi gått med i den
Europeiska Unionen (EU) ? Frågan ställs av Jüri Lina i boken: Under
skorpionens tecken (Förlaget Referent, Stockholm 1999) Författaren vill
få oss att tro – att det är den internationella finanseliten, med
frimurarna i spetsen – vill ersätta kommunismen i det forna
Sovjetunionen, med ett totalitärt styrt EU.
Bokens titel: Under skorpionens tecken
Författare: Jüri Lina
Förlaget Referent, Stockholm 1999
Jüri Lina delar uppenbarligen den Österikiske statsvetaren Karl
Steinhauser som i sin bok:
”EG – Die Super UdSSR von morgen” förfäktar idén att det är frimurarna
som är på väg att skapa en ny federativ superstat, vars huvudstad blir
Bryssel och som låter övervaka sina medborgare elektroniskt. I framtiden
kommer vi nog aldrig att kunna passera utlagda kontrollstationer, utan
att bli identifierade.
Därmed skulle frimurarledarens Guiseppe Mazzinis dröm om Europas Förenta
Stater gå i uppfyllelse. Europa skulle således befinna oss i en
efterkommunistisk fälla – som enligt den ungerske journalisten András
Bencsik påminner om ett spindelnät – där den infångade flugan under
desperat surrande försöker slita sig loss. Om det tålmodigt skulle vänta
och acceptera sitt öde, kan man ändå inte vara säker på att detta skulle
bli räddningen.
Skenbart lyckas flugan slita sönder nätets finaste trådar, men spindeln
som sitter dold vi nätets kant, känner trådarnas styrka och väntar
tålmodigt, håller sig undan, blir nästan osynlig. Men inte därför att
den är skygg. Detta drama är tragiskt för flugan. Det handlar om flugans
liv. För spindeln är det naturligt – den livnär sig så.
Den Sovjetiska statens bildande med dess kommunistiska styrelseskick
skyller Jüri Lina också på frimurarna i sin bok. Därför rekommenderar
jag honom att läsa Simon Sebag Montefiores utmärkta bok om vad det i
själva verket var som hände under kommunismens fana i det forna
Sovjetunionen: Stalin. Den röde tsaren och hans hov (Prisma 2004) för
att han skall bli bättre underrättad – vilka som egentligen bär ansvaret
för den massaker på oskyldiga människor – som skedde i det gamla
Sovjetunionen, under Lenins och Stalins skräckvälde.
I praktiken ger Jüri Lina i sin bok – precis som Hitler gjorde under
andra världskriget, uttryck för en konspirationsteori – att frimureriet
och andra hemliga sällskap strävar efter världsherravälde, ett tema som
efterhand utvecklats till en röd tråd och följt frimureriet in i modern
tid.
Givetvis fanns det frimurare som förlorade sig i en mytologisk
verklighet, vettvillingar som bland annat försökte göra guld, komma i
kontakt med andevärlden och tolkade det symboliska tankegodset inom
frimureriet bokstavligt. De kan jämföras med religiösa fanatiker,
eftersom de inte förstod, att de i själva verket missade poängen med att
vara frimurare.
I Peter Ullgrens bok: Hemligheternas brödraskap (Norstedts 2010)
sammanfattar författaren Peter Ullgren i boken (som själv inte är
frimurare) på ett utmärkt sätt både det svenska och det internationella
frimureriets historia.
Bokens titel: Hemligheternas brödraskap
Författare: Peter Ullgren
Förlag: Norstedts Förlag, 2010
Han redogör bland annat för det engelska systemet –
som modernt frimureri runt om i världen utgår från och fortfarande
använder. Det hade först två, men fick tidigt tre grader; lärling,
gesäll och mästare, de så kallade Johannesgraderna.
Skapandet av den engelska storlogen 1717 måste alltså se mot bakgrunden
av den kris som Västeuropa genomlevde under 1600-talet och tidigt
1700-tal. Det engelska frimureriet växte fram som en reaktion på den
förändrade samhällsbilden samtidigt som frimureriet hade en stark
bakomliggande tradition.
En central tanke redan inom det tidiga frimureriet var den så kallade
Caritasverksamheten med inriktning på barmhärtighet och välgörenhet. De
filantropiska tankebanorna ter sig naturliga med hänsyn till att
frimurarbröderna inte bara ägnar sig åt personlighetsdaning, utan
samtidigt är angelägna om att verka utåt med visioner att bygga ett
bättre och humanare samhälle, skriver Ullgren.
Den protestantiska kyrkan i Sverige hindrade aldrig frimureriets
tillkomst i vårt land eftersom frimurarbröderna ju erkände sig till den
kristna tron och snarare framstod som kristna vapenbröder i ett tidevarv
fyllt av den wolffska filosofin och religiösa extremrörelser, som
pietismen och herrnhutismen.
När Svenska Röda Korset bildades 1865, så var fem av de åtta instiftarna
frimurare, med kronprins Oscar som organisationens förste ordförande.
Överhuvudtaget kan man säga att det tidiga Röda korsarbetet på grund av
att grundaren av Röda korset, schweizaren Henri Dunan, var frimurare.
Under 1800-talet beskylldes frimurarna allmänt av svenska tidningar för
att hålla på med världsomstörtande aktiviteter och skylldes bland annat
för att ha haft ett finger med i det andra boerkriget 1899 – 1902.
Stundtals uppmärksammades också även hur berömda personer dragits in i
frimureriet, som Goethe, som var en inbiten frimurare.
Under 1930-talet hade fascistledaren i Spanien, Fransico Franco, efter
att ha segrat i det spanska inbördeskriget 1939, deklarerat att
frimurare var en av de grupperingar i samhället som tillhörde jordens
avskum, och måste utrotas. Frimureriet i Spanien förbjöds 1940. I det
fascistiska Italien och Nazityskland var fördömandet lika hårt.
Redan 1925 hade Benito Mussolini upplöst det italienska frimureriet och
i Tyskland hade Hitler tidigare deklarerat i Mein kampf precis som Jüri
Lina gör i sin bok: Under skorpionens tecken att de högsta frimurarna
var en del av den internationella judiska storkomplotten. Några säkra
siffror på hur många frimurare som mötte döden i nazisternas
koncentrationsläger finns inte, men en siffra som ofta uppges är mellan
80.000 och 100.000 män.
Den svenska frimurarorden är och har alltid varit en ideell organisation
och det genomtränger även personerna i frimurarnas topp, som alla är
oavlönade.
Mycket fantasi, fanatismen och vidskepelse krävs därför av den som på
fullt allvar vill utmåla frimurarna som fundamentalistiska monster som
Jüri Lina gör i sin bok Under skorpionens tecken, där han beskriver både
frimurare och judar som ett djävulskt hot mot samhälle, moral och
religion.
Mats Lönnerblad
Författare och frimurare
X-onde graden