[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Den intellektuella kärleken till Gud
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen
- 22 juni 2011
Trots att vi i dag är vetenskapligt och
tekniskt avancerade är vårt religiösa tänkande fortfarande outvecklat,
eller rentav primitivt, hävdar Karen Armstrong i sin nya bok: För Guds
skull (Brombergs Bokförlag, 2011.) Religionen är ju ett praktiskt
utövande som lär oss upptäcka nya förmågor hos hjärna och hjärta.
Bokens titel: För Guds skull
Författare: Karen Armstrong
Förlag: Brombergs bokförlag, 2011
Ateism är däremot en parasit beroende av den
form av teism som söker undanröja och bli dess motsatta spegelbild. Den
klassiska västerländska ateismen utvecklades först under 1800-talet, och
det tidiga 1900-talet. I dag har ”nyateisterna” (som i Sverige valt att
kalla sig för ”Humanisterna”) en stor läsekrets, inte bara i det
sekulariserade Europa, utan också i det mer konventionella religiösa
USA. Men hittills har ingen ateist kunnat förklara hur någonting kan ha
uppstått ur ingenting.
Ateisterna förutsätter gärna att den moderna vetenskapen alltid har
stått i strid med religionen. Men det stämmer inte. Kepler, som var en
enastående genial matematiker, påminner oss om att den tidigmoderna
vetenskapen var fast förankrad i tron. Vetenskapen inriktar sig på den
materiella världen, teologin på Gud. Det är två discipliner som skall
hålla isär, menar många vetenskapsmän. De får inte inkräkta på varandras
områden. Gud är författare till naturens bok och till Bibeln och två
sanningar kan aldrig stå i motsats till varandra.
Karen Armstrong föddes 1944. Efter sju år i kloster på 1960-talet
studerade Karen Armstrong
vid St Annés College i Oxford. Hon har skrivit ett femtontal böcker och
har gjort flera TV-program, bland annat en dokumentärserie om aposteln
Paulus. Senast utkomna böcker på svenska är: Historien om Gud (Brombergs
2010) Tolv steg till ett liv i medkänsla (Brombergs 2011)
I dagens moderna västerländska logos - samhälle läser vissa människor
Bibeln bokstavligt och antar att den vill ge oss samma sorts exakta
information som den vi utläser ur andra förmenta historiska texter. De
utgår från att det är så de här historierna alltid har uppfattats, men
det är varken möjligt eller önskvärt att läsa Bibeln på det sättet; den
ger oss – liksom tolkningen av alla språk som hela tiden förändras i
betydelsen av ordens mening – inget entydigt renlärigt budskap, utan
kräver ständig omtolkning.
Alla världsomspännande trosuppfattningar menar bestämt att sann
andlighet måste ta sig uttryck i praktisk medkänsla, i förmågan att
känna med andra. Om en konventionell föreställning om Gud inspirerat
empati och respekt för alla andra, så fungerar den väl, menar
Karen Armstrong. Religion innebär hårt arbete. Dess insikter är inte
givna utan måste odlas, på samma sätt som förmågan att uppskatta konst,
musik och poesi.
Allt tal om religionen borde därför inte försöka förmedla någon distinkt
information om det gudomliga, utan i stället främja en förståelse för
både språkets och förståndets begränsningar.
Tidigare ansågs den yttersta verkligheten inte främmande för människorna
utan tvärtom omöjlig att skilja från det mänskliga. Den var inte
åtkomlig för det rationella, diskursiva tänkandet utan krävde ett
omsorgsfullt odlat sinnestillstånd och den försakelse som osjälviskheten
innebär.
Liksom hos Gud utgör de tresjälsförmögenheterna – minnet, förståndet och
kärleken – ett liv, ett sinne och en essens hos oss. I Augustinus
(339-397) treenighet är kunskapen om Gud oskiljaktig från kärleken till
Gud.
En annan av den kristna religionens mest berömda företrädare är
Franciskus av Assisi (1182 -1226) Han liv och gärning påminner om att en
del européer kunde vara inbegripna i lärd rationalism. Men Franciskus
bokstavstrohet var varken intellektuell eller doktrinär utan praktisk.
Han företrädde en folklig fromhet som såg Jesu liv främst som en miqra,
en maning till handling, som man bokstavligen skulle ta efter in i det
minsta. Det religiösa livet har i alla tider varit mångskiftande,
varierat och motsägelsefullt – till och med hos en och samma individ.
I dag har många svårt att läsa Thomas av Aquino, men även han är en stor
filosof. Han har en torr, återhållen och tung stil. Men när han talar om
Gud gör han det på ett tydligt och entydigt sätt och menar att eftersom
Gud är varat själv (ipsum Esse subsistens) är han också källan till allt
som existerar.
René Descartes (1596-1650) som också är en betydande filosof menar att
Gud i skapelseögonblicket lagt sina matematiska lagar över atomerna, så
att när en atom kolliderar med en annan är det ingen slump utan en följd
av gudomligt införda principer. När väl allt sats i rörelse krävs ingen
ytterligare gudomlig verksamhet.
Baruch Spinoza (1632-1677) erfor sina filosofiska studier som en sorts
bön. Han kontemplation över den immanenta närvaron fyllde honom med
vördnad och förundran. Som han förklarar i Brevis tractatus de deo (Kort
avhandling om Gud) 1661, är att gudomen inte är något objekt att lära
känna, utan vår tankeprincip. Den glädje vi upplever när vi når kunskap
är den intellektuella kärleken till Gud.
De stora filosoferna var övertygade om att religionen, samhället,
historien och allt som rör sig i den mänskliga hjärnan kunde förklaras
av de regelbundna naturprocesser som vetenskapen har påvisat. Men deras
rationella ideologi vilade helt på Guds existens. Ateismen i vår nutida
mening var fortfarande intellektuellt otänkbar.
Den förmoderna människan förstod att det inte är så enkelt att tala om
Gud och såg religionen som utövning, ett sätt att nå utanför sig själv
utan att låta sig begränsas av förnuftet. Det är en gudssyn som
Armstrong i sina böcker vill att dagens människa skall lära sig av,
eftersom vetenskapen och religionen numera befinner sig på varsin sida
om barrikaderna. För henne handlar religionen om de stora frågorna, om
att leva och uppleva.
I dag har vi svårt att till fullo inse vilken kraft man i den förmoderna
världen tillskrev det talande ordet. Sokrates söker i sina samtal inte
enbart upplysa utan också omforma sina samtalspartners sinnen och
åstadkomma en djup psykologisk förändring.
Vishet och konsten att förstå religionen handlar om insikt, inte om att
samla information.
Mats Lönnerblad
|