Våldsam uppgörelse i den undre världen
Av Mats Lönnerblad - 9 aug.
2012

Alexander Söderbergs debutbok: Den andalusiske vännen (Norstedts förlag, 2012) - handlar om den våldsamma uppgörelsen mellan två rivaliserande brottssyndikat och en grupp utredande poliser – som får Sophie Brinkman, sjuksköterska och ensamstående mamma, att bli involverad i en rad mycket otäcka sammanhang, som helt kommer att förändra hennes tidigare relativt händelselösa liv.

Bokens titel: Den andalusiske vännen
Författare: Alexander Söderberg
Förlag: Norstedts förlag, 2012

Hur hela historien kommer att sluta får vi inte veta, eftersom Den andalusiske vännen är tänkt som den första delen, av en serie på minst tre böcker. Alexander Söderberg är född 1970 och bor på Österlen med sin familj. Han har tidigare arbetat som manusförfattare, redaktör och dramaturg.

Den andalusiske vännen är tillräckligt spännande och välskriven, för att jag skall vilja läsa fortsättningen, och påminner i sin uppbyggnad om ett filmmanuskript, med flera olika historier samtidigt, där de olika inblandade vävs in i olika kusliga och våldsamma intriger. Men handlingen känns igen, från alltför många andra böcker jag läst på samma tema.

Knarksmuggling och vapenaffärer , verkar vara på modet just nu, och tillräckligt gångbart för att kunna åstadkomma de storsäljare som förlagen i Sverige och utomlands efterlyser. Men jag tycker nog att Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril som under pseudonymen Lars Kepler tillsamman skrivit den spännande boken: Paganinikontraktet, åstadkommit en mycket bättre resultat med sin kriminalroman, på temat olagliga vapenaffärer.

När det gäller vapensmuggling överträffar verkligheten ofta dikten. Det visar bland annat den svenska Boforsskandalen där Svenska Freds- och skiljedomsföreningen 1984 lämnade in en polisanmälan mot Bofors för vapensmuggling, med den stora skillnaden att när storföretagen är inblandade i vapensmuggling och mutaffärer, slutar det sällan med ond bråd död som i kriminalromanernas värld. Det visade sig också i Boforsaffären där Bofors-direktörerna Martin Ardbo, Lennart Pålsson och Hans Ekblom endast dömdes till villkorlig dom för ”varusmuggling” av Stockholms tingsrätt.

Det gäller också knarksmuggling där den franska nyligen tullen slog till mot en svensk segelbåt som låg 40 sjömil utanför ön Martinique i Västindien. I båten hittade tulltjänstemännen 1,4 ton kokain, gömd bland ett antal jutesäckar. Anmälan mot seglaren kom antagligen från en konkurrerande knarkkartell, som på detta sätt vill minska konkurrensen, inom denna hemska, men lukrativa bransch.

Det var det största konkainbeslaget som någonsin gjorts i Frankrike och beräknas ha ett värde på cirka 800 miljoner kronor. Den 54 årige svenske seglaren sitter nu häktad i avvaktan på dom. Även huvudmannen är häktad och utlämnad till Sverige.

I Den andalusiske vännen ställs frågorna vem som är god och ond mot varandra. Ingenting är entydigt. Det gäller även de utredande polisernas roll i boken. En av huvudpersonerna, Hector Guzman, som säger sig vara bokförläggare, men är i själva verket sonen till ledaren, för ett större brottssyndikat.

Sophie som är en oskyldig sköterska blir hopplöst förälskad i den tungt kriminelle Hector. Hon blir kontaktad av polisen för att avslöja honom, men vet till slut inte vilken sida hon skall välja, eftersom hon heller inte litar på polisens uppsåt. Genom knarksmugglingen har Hector många människors liv på sitt samvete. Men eftersom även polisen missköter detta ärende vet hon till slut inte på vilken sida och skall gynna och vem hon kan lita på.

Om svaret på alla de frågor som ställs i den första boken kommer i den andra eller tredje boken är inte lätt att säga, eftersom Alexander Söderberg, som van dramaturg nog kommer att hålla oss på halstret så länge det går.

Informera en kollega: