[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Livbolagskrisens
konsekvenser
Av Mats Lönnerblad -
Bankrättsföreningen - 24 juni 2004
Trots att den svenska bankkrisen (1987 -
1993) har haft mycket större
ekonomiska konsekvenser än någon annan ekonomisk kris i Sveriges historia,
som hela svenska folket nu får vara med och betala tillbaka, har
livbolagskrisen sysselsatt massmedia i mycket större utsträckning än
bankkrisen.
Bokens titel: Livbolagskrisen
Redaktör Olle Rossander och 11 medverkande
Förlag: Finansinspektionen, 2004
Antal sidor: 118
Pris: cirka 155 kronor
Finansinspektionens nya generaldirektör Ingrid Bonde som ser som sin
uppgift
att informera om krisen inom de svenska försäkringsbolagen har därför
tagit
fram en liten bok med det passande namnet: Livbolagskrisen
(Finansinspektionen, 2004) där 11 personer med olika anknytningar till
livbolagen, ger sin syn på en bransch i kris.
Tore Andersson som är avgående VD i försäkringsbolaget Folksam ger mig
rätt
i sak när det gäller den ekonomiska bedömningen av krisen i livbolagen.
Situationen för de olika försäkringsbolagen i dag kan inte jämföras med
den
ekonomiska kris som rådde i bankerna under bankkrisen, anser han. Ännu
har
inga försäkringsbolag tvingats gå till staten för att få ekonomiska
garantier.
Thomas Bryttling, docent i företagsekonomi på Handelshögskolan i
Stockholm,
ger i boken sitt råd på lösningen av krisen i livbolagen. Det är samma
recept som jag sedan länge efterlyst för bankkrisen. Hans recept är
öppenhet
och försoning. Det är något som ingen fortfarande lyckas åstadkomma när
det
gäller bankkrisen. Den oberoende utredning som riksdagen beslutade om
skulle
utreda bankkrisen ordentligt för mer än ett år sedan, har fortfarande inte
kommit till stånd.
Enligt Bryttling är denna sydafikanska sannings -och
försoningskommissionen
en förebild. Deras uppgift var att lägga grunden till en djupgående
mentalitetsförändring i en situation där förtroendet var obefintligt.
Dagens
förtroendekris inom bank - och försäkringsvärlden handlar inte om mord,
tortyr och förtryck.Men första fasen i en förtroendekskande process ser
likadan ut.
1. Sanningen måste fram och bli offentlig
2. Misstag och felaktigheter skall namnges och få ett konkret innehåll.
3. Oavsett vem som gjort fel så måste det erkännas
4. De som drabbats måste få höras, oavsett vilken sida de befinner sig
5. Viljan till förändring måste finnas
Min uppfattning är att orsaken till livbolagens kris är nog mycket
lättare
att begripa sig på än bankkrisen. Att livspararna är lika rasande som de
företagare som oförskyllt blev av med sina företag under bankkrisen är
lätt
att förstå. Bara i år har livförsäkringsbolagen tagit tillbaka eller
senarelagt pensioner för 13,7 miljarder kronor enligt en sammanställning
som
Dagens Industri (DI) gjorde i juni 2004.
Men i stället för att berätta hur mycket återbäring som tas tillbaka
använder sig bolagen av de siffror som låter bäst, enligt upprörda
pensionssparare. Många sparare anser att de siffror som livbolagen lämnar
ut
är rena lurendrejeriet, och är mest arga av den anledningen.
Andra reagerar för att spararna också tvingas skatta för en avkastning som
de inte får. Det blir konsekvenserna när livbolagen tar tillbaka spararnas
återbäring som de redan betalat skatt på.
Enligt Ingrid Bonde är nya rutiner, lagar och uppförandekoder på väg
vilket
hon hoppas skall medföra, att livförsäkringsbolagen går stärkta ur krisen.
Även Anders Andersson medverkar i boken. Han är chefredaktör på tidningen
Privata Affärer, och anser att det var den bortglömda kundnyttan som
skapade krisen i livbolagen. Man hade helt enkel glömt bort att tänka på
kundens bästa. Det var när aktievärdet blev viktigare än kundvärdet som
skandalerna tog fart. Direktörerna tänkte mer på sina egna pengar än på
kundernas.
Att det inte bara är Sverige som har problem med sina livbolag framgår av
ett kapitel i boken som skrivits av Howard Davies som under drygt sex år
arbetade som styrelseordförande för Financial Services Authority (FSA) i
Storbritanien, som har ungefär samma övervakande uppgifter som den svenska
Finansinspektionen.
Han anser att det på tillsynssidan finns ett avsevärt behov av en
annorlunda
inställning till avsättningar och solvenskrav. Krav som gäller för både
banker och försäkringsbolag. Hans personliga inställning är att
försäkringsbranschen måste nå ett förhållningssätt som baseras på den
senaste Baselöverenskommelsen, som både svenska banker och
försäkringsbolag
förbundit sig att följa. Men som ingen av de svenska bankerna följde under
bankkrisen.
Med andra ord ett system av ett grundläggande kapitalkrav, en anpassning
som
tar tillsynens bedömningar å allvar. Marknadisciplinen måste stärkas. Det
kan bara ske genom förbättrade redovisningsprinciper.
Det var ju genom att helt enkelt strunta i Baselreglerna som bankkrisen
fick
det våldsamma förlopp den fick i Sverige. Hela Sverige höll på att gå i
statskonkurs ! Såväl Gota Bank som Nordea (gamla Nordbanken) befann sig i
en
obeståndssituation redan den 1 februari 1990. Ingen av de övriga bankerna
brydde sig om att följa den stipulerade kapitaltäckningsgraden.
Precis som i Sverige har erfarenheten från de senaste åren varit plågsamma
för den brittiska försäkringsbranschen, dess kunder, lagstiftare och
regering. Jag instämmer därför med Howard Davies fromma förhoppning att de
hårda läxor som vi i Sverige tvingats lära oss under både bankkris,
börskris
och försäkringskris kommer att kapa mer stabil sparbransch i framtiden.
Mats Lönnerblad
Skribent i finansrätt
|