[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Vill gud överge
människan?
Av Mats Lönnerblad -
Bankrättsföreningen - 9 augusti 2004
Guds hotfullhet och ilska mot människorna för vad de ställer till med
är ett
ständigt återkommande tema hos många författare, som därmed både glömmer
bort bibelns kärleksbudskap och förlåtelsen av synder.
Det senaste boken som jag läst och som handlar om detta har skrivits av
författaren Harry Mulisch "Upptäckten av himlen" som kom ut på
nederländska
redan 1992. Men det skulle dröja ända fram till 2004 innan den gavs ut på
svenska (Wahlström & Widstrand ,2004)
Bokens titel: Upptäckten av himlen
Författare: Harry Mulisch
Förlag: Wahlström & Widstrand, 2004
Antal sidor: 830
Harry Mulisch föddes 1927 i Haarlem i Nederländerna och bor i Amsterdam.
Hans författarskap kretsar ofta kring filosofiska och religiösa
frågeställningar. "Upptäckten av himlen" kan betraktas som en slags
sammanställning av hela hans författarskap. Boken har och sedan den kom
ut
skapat stor förundran och framgång i de länder där boken hittills har
publicerats.
En annan känd författare som gärna skriver böcker som handlar om filosofi,
politik och religion är Jean D´Ormesson, född 1925, som är en uppskattad
och
lika välkänd författare i Frankrike. Trots att han också är medlem i
Franska
Akademin är han i det närmaste okänd i Sverige. Hans bok "Le rapport
Gabriel"(Gabriels rapport) kretsar kring samma tema som Harry Mulish.
Boken kom ut på förlaget Gallimard 1999, men är ännu ej översatt till svenska.
Boken titel: Le rapport Gabriel
Författare: Jean d´Ormesson
Förlag: Gallimard, 1999
Antal sidor 448
Författaren till "Upptäckten av himlen" beskriver världen som ett
svårförståeligt kaos utan någon större ordning. Huvudpersonen Onno i Harry
Mulish bok anser att världen inte hänger ihop över huvudtaget, lika lite
som
innehållet i en sopsäck. Enligt honom är världen - eller åtminstone jorden
-
en enda jättelik, improviserad röra som av oförklarliga anledningar
fortfarande fungerar i någon mån. I detta kaos i universum hör människan
egentligen inte hemma.
Enligt Onno är det precis likadant i politiken som inte består av annat en
improvisationer och kompromisser. Han menar att folk tror att politik
kretsar kring överlägsen intelligens och djävulska komplotter ; men om de
fick reda på hur det politiska arbetet i själva verket bedrivs så skulle
de
bli vettskrämda. I denna värld av kaos är det bara Gud som förmår styra
människorna, och på olika sätt påverkar deras handlanden för att nå sina
egna syften.
"Upptäckten av himlen" har kallats en av de viktigaste romanerna som
skrivits sedan andra världskriget. Boken spänner också över många av de
viktigaste politiska händelserna under 1990-talets senare hälft. En
myllrande historia som är lika spännande som innehållet i en välskriven
deckare. Intresset hålls hela tiden vid liv av hur boken skall sluta.
Harry
Mulish har flera gånger nämnts i Nobelprisssammanhang.
När Jean D´Ormesson talar om de onda som sker nämner han en maktfullkomlig
elit som det största hotet mot mänskligheten. Hitler och Stalin anger han
som exempel på några av de största förövararna, som vi måste lära sig att
skydda sig mot. Gudsförnekelsen och kampen mellan gott och ont är det
centrala temat i hans bok. Huvudpersonen i boken är han själv, i en dialog
med ärkeängeln Gabriel som är utsänd av Gud för att underrätta sig om
tillståndet på jorden. Han menar att världen har blivit både mer abstrakt
och mer komplicerad att styra.
Huvudbudskapet i bägge böckerna är hur Gud till slut har tröttnat på
människorna, som han slut överväger att lämna åt sitt eget öde.
Min huvudinvändning mot bägge böckerna är att författarna gör det
alldeles
för lätt för sig. De fokuserar alldeles för mycket på gamla testamentet,
där Gud i vissa delar framställs som en maktfullständig despot. Därmed
glömmer de bort kärleksbudskapet i Bibeln.
I det gamla testamentet är det visserligen sant att Gud ofta framställs
ofta
som en sträng och bestraffande Herre, som skulle blidkas på olika sätt med
nitälskan och offer. Därmed väljer författarna bort det nya testamentet
där
kärleksbudskapet klart framgår i evangelierna (Matteus, Markus, Lukas och
Johannes) I det nya testamentet har ju Gud också formen av en kärleksfull
och förlåtande Fader. Förlåtelsen betonas också i Kristi gärningar och
lära.
Min egen uppfattning är att Kärleken alltid är frivillig. Det är ju därför
som människorna har den s k "fria viljan" som måste vara att följa
naturens
ordning (Guds ordning) Antingen förstår man detta eller så struntar man i
att förstå. Eller också försöker man behärska den genom att försöka göra
om
den. Vilket också sker, genom t e x genmanipulation.
Om människan missbrukar sin "fria vilja" och väljer att gå emot Guds
ordning, så ingår det också i naturens system att hon straffar ut sig
själv.
Det är således inte Gud som straffar människan, utan människan som
straffar
sig själv, vilket många författare tycks ha svårt att ta till sig.
När vi hamnar i en global miljöförstörelse, mental ohälsa eller i krig,
är
det människan själv förstör livsvillkoren på planeten jorden. I dag
håller
vi på med en omvänd ekologisk resa bakåt i tiden. Mot den giftiga atmosfär
som fanns på jordytan under urtiden.
Grundfelet hos många författare som skriver om religion är att man
försöker
göra om Gud efter vår egen förebild, samtidigt som man glömmer bort
kärleksperspektivet. Vad författarna heller inte har förstått är att den
moderna människan egentligen inte förmår manipulera Guds skapelse. Hon
tror
att hon kan manipulera den sanna verkligheten. Men i själv verket är Guds
sanna verklighet oförstörbar och evig.
Mats Lönnerblad
Författare och litteraturkritiker
|