[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Författaren och hans
läsare
Av Mats Lönnerblad -
Bankrättsföreningen - 31 augusti 2004
Umberto Ecos nya bok "Tankar om litteratur" (Brombergs Bokförlag, 2004)
är,
trots att den är akademiskt konstruerad, en fängslande och omtumlande bok.
I
olika essäer försöker han visa på litteraturens olika sätt att fungera.
Vad
som krävs för att kunna skriva en roman eller en text, som förmår att nå
fram till sina läsare.
Bokens titel: Tankar om litteratur
Författare: Umberto Eco
Förlag: Brombergs Bokförlag, 2004
Antal sidor: 290 sidor
Själv lyckades Umberto Eco riktigt bra redan vid det första försöket. När
han började skriva på sin första roman "Rosens namn" var han redan 46 år.
Han berättar om själva planeringen och det oerhörda arbete han lade ner
under två år på boken, innan han själv blev nöjd med resultatet.
Men det är inte om sig själv som Umberto Eco i första hand skriver. Det
väntar han med tills i boken sista kapitel som heter "hur jag skriver".
Huvuddelen av boken ägnas åt andra författare som han själv beundrar, för
deras medvetna konsekvens i sitt skrivande och hur de burit sig åt för att
nå sina läsare.
Dit hör bland annat läsningen om Dante Alichieri (1265 - 1321) vars bok
Den
gudomliga komedin har berättar om. Kapitlet om "Paradiset", betraktar Eco
som
den vackraste av komedins tre delar. Han upplever avsnittet om Paradiset
som
ett mästerverk av inre plåga, av villrådighet, entusiasm och misstro. Eco
menar att det således är i ljuset av månghundraårig förnuftets poesi som
Paradiset ännu i dag kan läsas lättare och uppskattas ännu mer.
Även stilen i Det kommunistiska manifestet från 1848 analyseras av Eco,
vars
innehåll har haft stort inflytande på två seklers händelser. Denna text
upplever han som fantastiskt manipulativ. Texten förmår växla mellan
apokalypiska toner och ironi, effektiva slagord och tydliga förklaringar
som
än i dag ( om det kapitalistiska samhället verkligen tänker hämnas för den
förtret som dessa ganska få sidor ställt till med) borde analyseras med
religiös noggrannhet i alla reklamskolor.
Umberto Eco jämför skrivande med måleri och skapande av musik. Det
kommunistiska manifestet inleds med ett överväldigande pukslag, på samma
sätt som Beethovens Femma "Ett spöke går runt i Europa" (och vi får inte
glömma att vi då fortfarande är nära skräckromanens förromantiska och
romantiska blomstringsperiod och spöken är väsen som bör tas på allvar).
Omedelbart därefter följer i manifestet en översikt över klasskamper
alltifrån romarriket till bourgeoisins uppkomst och utveckling. I slutet
av
detta lovtal som manifestet utgör kommer den dramatiska vändningen :
Häxmästaren Marx inser att han inte förmår tygla de underjordiska krafter
som han själv har lyckats frambesvärja. Segraren kvävs av sin egen
överproduktion.
Ett annat kapitel ägnas åt James Joyces ansträngningar att finna det
fulländade språket i Ulysses. Redan i The study of language, en essä som
skrevs under Joyces första år vid universitet, ser vi en imponerande
färdighet som sedan ligger till grund för själva strukturen
i Ulysses.
Den unge författaren Joyce talar redan då om ett konstnärligt språk som
undviker "den hårdhet som bara duger till platta uttryck på grund av ett
överbelastat inflytande av det som är vackert i patetiska fraser, en
utvidgning av ord, strömmar av invektiv, metaforer och en mångfald
figurer,
men som även i de mest känslosamma ögonblicken ändå bevarar en spontan
symmetri"
Förutom sitt författarskap ägnade sig James Joyce åt uppfinna en ny
grammatik. Sökandet efter sanningen blev för honom sökandet efter det
perfekta språket.
Umberto Eco nämner också två författare för vilka stilen är ett utsökt
semiotiskt begrepp. För Flaubert är stilen ett sätt att forma ett verk.
Den
är naturligtvis unik. Genom stilen visas också ett sätt att tänka och
betrakta världen. För Marcel Proust blir stilen ett slags omvandlat
förnuft
som blandas i ämnet. Proust själv ansåg därför att Flaubert genom sin
tillämpning av passé simple och passé composé , presens particip och
imperfekt förnyar vår syn på tingen nästa lika mycket som filosofen Kant.
Umberto Eco skriver också om vad som menas med kritik (i konsten och i
litteraturen) Den första metoden som vi kallar recension är det jag själv
arbetar med, när jag nu skriver om Umberto Ecos bok senaste bok. En
recension menar han kan i bästa fall begränsas till att ge läsarna en
sammanfattning av verket som de ännu inte har läst, och sedan lägga fram
kritikens omdöme. Dess funktion är i hög grad information och
(förhoppningsfullt) diagnostiskt förtroendeingivande.
Man skriver bara för en läsare avslutar Umberto Eco. Det är inte så att
den
ljuger som påstår sig skriva för sin egen skull, men han är skrämmande
ateistisk. Även ur strikt sekulariserad synvinkel. Olycklig är den som
inte
vet hur man vänder sig till en framtida Läsare. Det är genom författare,
som
bidrar till att forma språket, som litteraturen skapar identitet och
gemenskap.
Mats Lönnerblad
Författare och litteraturkritiker
|