[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Den nakna poeten
Av Mats Lönnerblad -
Bankrättsföreningen - 2 september 2004
Sveriges genom tidernas störste skald, Gustaf Fröding, tyckte om att
klä av sig naken. Både bildligt och bokstavligt. Det visade han både i sin
självutlämnande poesi och genom sina offentliga uppträdanden.
Bokens titel: Gustaf Fröding och kärleken. En psykologisk och psykiatrisk
studie
Författare: Johan Cullberg
Förslag: Natur och Kultur, 2004
Antal sidor: 260
Gustaf Fröding (1860 - 1911) betraktas i dag som en föregångare inom
diktkonsten. Han lyckades befria den svenska lyriken från dess
traditionella stil, som var så vanlig i slutet av 1800-talet. Samtidigt gjorde han själv
allt för underminera sitt eget goda rykte. Det skedde genom det utsvävande
bohemliv han levde, både i Sverige och utomlands..
Han led svårt av sitt alkoholbegär som grundlades redan i mycket unga år.
Det hjälpte till att förkorta hans liv. Gustaf Frödings senare diktning
blev
en alltmera desperat strategi för att kunna godkänna sig som människa. Han
tillbringade en stor del av sin tid på olika sjukhus. Till slut togs han
in
på Upsala hospital, djupt psykotisk.
Den svenska allmänheten som rördes av Gustaf Frödings öde samlade in
tillräckligt med pengar för att han skulle få ett lugnare liv och slippa
ifrån alla sjukhusvistelser. De insamlade medlen tillsammans med
författararvodet, räckte detta för att han skulle kunna hyra en villa på
Djurgården (villa Gröndal) där Fröding kunde bo. Där fick god vård och
omvårdnad i hemmiljö, från 1907 fram till sin död 1911.
Om Gustaf Frödings liv har Johan Cullberg som är professor i psykiatri och
f
d överläkare med lång erfarenhet från kliniskt och vetenskapligt arbete
skrivit en intressant och lärorik bok: "Gustaf Fröding och kärleken." En
psykolgisk och psykiatrisk studie ( (Natur och Kultur, 2004)
Cullberg anser att Gustaf Fröding - trots alla sina anfäktelser - ofta
befann sig på högsta konstnärliga nivå, samtidigt var Frödings egen
uppskattning av sina dikter låg. Upplevelsen att vara fast i sitt öde
tecknade Fröding i många av sina dikter.
Det var diktsamlingen Guitarr och dragharmonika (1891) som gjorde Fröding
känd och älskad. Här väver Fröding som titeln antyder, samman det
finstämda
och sorgsna med det burleska och och lekfulla i de olika dikterna. Den
kärlek som Fröding skildrar kan ibland vara skimrande och glad. Oftare är
den inledningen till en katastrof och undergång.
Fröding visar också hur kvinnan kan såras till döds av kärleken.
Ungdomsdikten "Parken" handlar om skulden efter det att en flickas liv
krossats:
Hon var en ärlig själ, som föga visste,
hur det bland människor går till och sker,
hon trodde mig om gott och trodde miste;
det kom en tid - då trodde hon ej mer.
Det kom en tid, den tunga sorgetiden,
hon övergavs - och sjönk - och är ej mer;
och själv jag övergavs av sinnesfriden,
den vacklade - och sjönk - och är ej mer.
Gustaf Fröding hade en kluven personlighet, skriver Cullberg. Han levde
ett
dubbelt liv. Den ene var den berömde Fröding. Den värmlänning som hela
svenska folket älskade. Han var den olycklige poeten med den stora
framgången, med sina stora sociala tillkortakommanden, sin blyghet och sin
ständiga kärleksvånda.
Den andre, mera lokalt ökände Fröding levde självdestruktivt, där
perioderna
begränsades av att pengarna och därmed spriten tog slut, eller att han
blev
utkastad från den prostituerade där han sist hamnat. Här gällde inga överenskommelser eller någon hänsyn till vänner och närstående. Hur han
själv levde åtspeglar sig också i hans diktning som är fullständigt
självutlämnande vilket framgår av första strofen till "En kärleksvisa"
Jag köpte min kärlek för pengar,
för mig var ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.
Som så ofta vid alkoholism förstärktes de vattentäta skotten gentemot den
"normala" personligheten genom åren. Överenskommelser kunde träffas men
var
som bortblåsta efter att det första glaset tagits.
Johan Cullberg anser att Fröding förde en högst realistisk kamp på liv och
död mellan sin empatiska personlighet å ena sidan och ett rasande
tröstsökande med sprit och prostituerade å den andra. En kamp som satte
sin
tydliga spår och blev allt mer förträrande.
1896 börjar Fröding öppet plädera för både fri sexualitet och nakenhet.
Det
sker i den erotiska dikten "Morgondröm" och genom att han själv helt
ogenerat promenerar naken i ett hotell i Stockholm. Det sker också genom
olika nakna upptåg, som när han vid ett tillfälle samma år framträder
spritt
språngande naken nudist, tillsammans med en annan nationalskald, Verner
von
Heidenstam, och författaren och tecknaren Albert Engström ute på Sandhamn.
När det gäller Frödings kärleksdikter anser Culleberg att de inte bara var
kärleksfulla utan också fyllda av djupaste ambivalens inför kvinnan.
Fruktan
att göra illa, växlar med behovet att smutsa ner och förgöra henne.
Det var Gralfilosofin som skulle frälsa Fröding från den förbannelse som
förföljde honom. Diktsamlingen Gralstänk från 1898 blev hans sista före
den
långa tvångsvård som följde ett drygt halvår senare. Den heliga Gralen var
enligt legenderna det första nattvardskärlet.
I samma kärl, sades det, uppsamlade Josef från Arimatia resterna av Jesu
blod efter korsfästelsen. Myterna om kärlet spelar stor roll i
medeltidsdikten och olika legender. Kristen mystik legeras här med mera
hedniska föreställningar. I Gralstänk lever Fröding ut sina fantasier
ordentligt. Han vill till och med förgöra oskulden.
Han ville stena
den förr så rena,
han ville slita
med klor i stycken
den förr så vita,
som drack den drycken,
likt en varg, som sliter
ett lag itu.
"Gustaf Fröding och kärleken" innehåller både stor dramatisk och
underhållande läsning. Man grips av Frödings diktaröde, som Johan Cullberg
lyckas skildra med både empati och inlevelse. I boken framgår också vilka
konsekvenser Frödings självdestruktiva liv förde med sig både för honom
själv och hans närmaste omgivning.
Mats Lönnerblad
Författare och litteraturkritiker
|